arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۲ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۰

آیت‌الله مکارم: حوزه باید براحزاب سیاسی نظارت داشته باشد

آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: تهران مركز ثقل مديريت كشور است و با توجه به مسئوليت‌ها و جايگاه اين شهر، حوزه تهران نيز بايد گسترش يابد و پاسخگوي نيازهاي مختلف باشد و جايگاه خود را متناسب با جايگاه اين شهر ترسيم كند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
آيت‌الله مكارم شيرازي گفت: تهران مركز ثقل مديريت كشور است و با توجه به مسئوليت‌ها و جايگاه اين شهر، حوزه تهران نيز بايد گسترش يابد و پاسخگوي نيازهاي مختلف باشد و جايگاه خود را متناسب با جايگاه اين شهر ترسيم كند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، اين مرجع تقليد در مراسم آغاز سال تحصيلي جديد حوزه تهران كه در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بيان اين‌كه اميدواريم اين طليعه مباركي براي تحول در حوزه‌هاي علميه تهران بزرگ باشد، تصريح كرد: حقيقتا تهران هم ظرفيت و هم مسئوليتي بيش از اين براي گسترش حوزه‌هاي علميه دارد و اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك آنچه را كه انتظار مي‌رود و ظرفيت آن است، در سطح اين حوزه‌ها شاهد باشيم.

وي ادامه داد: مي‌دانيم كه اسلام از محيطي برخاست كه در آن جاهليت عرب وجود داشت و خبري از علم و دانش در آن نبود، اما با وجود اين فضا مي‌بينيم كه اسلام بزرگ‌ترين منادي علم و دانش در جهان است.

مكارم شيرازي افزود: اين‌كه ما فقط قرآن را معجزه پيامبر اسلام (ص) بدانيم، اشتباه است، زيرا برخاستن نداي علم در مركز خرافه و جاهليت، خود يك معجزه است.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: هر چيزي در اسلام حدي دارد، ولي بايد دانست كه طلب علم چه از نظر زمان و چه از نظر مكان در اسلام محدوديتي ندارد. در اسلام علم به معناي عام آن مد نظر است و بايد نسبت به آموزش تمام علومي كه جامعه بشري به آن نياز دارد، اهتمام ورزيد.

وي خاطرنشان كرد: از زمان وجود حضرت خاتم‌الانبياء (ص) حوزه علميه در جهان اسلام تشكيل شد و از زماني كه «آيه‌ نفر» بر ايشان نازل شد، آن حضرت گروهي را براي آموزش علوم ديني دعوت كرد و برخي ديگر را نيز مامور به حضور در جبهه‌ها كرد و از همين زمان بود كه عده‌اي از سوي پيامبر گرامي اسلام جهت آموزش علوم ديني به حوزه علميه دعوت شدند.

مكارم شيرازي گفت: دومين حوزه علميه در اسلام متعلق به مسجد كوفه است كه با خطبه‌هاي قراي امام علي (ع) همراه بود. حوزه علميه امام باقر (ع) و امام صادق (ع) نيز در شهر مدينه چهار هزار نفر طلبه در زمينه علوم مختلف اسلامي داشت.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه مسلمانان ريشه‌دارترين دانشگاه‌هاي علمي را در سطح جهان دارند، تصريح كرد: در حال حاضر و پس از پيروزي انقلاب اسلامي، وجود حوزه‌هاي علميه ضروري‌تر به نظر مي‌رسد. انقلاب اسلامي ايران از حوزه‌هاي علميه برخاست و اگر مرجعيت نبود، انقلاب نيز به ثمر نمي‌رسيد و امام خميني (ره) نيز از حوزه‌هاي علميه به پا خاست و انقلاب اسلامي را بنا نهاد و مقام معظم رهبري نيز از اين حوزه‌ها برخاسته‌اند.

وي با بيان اين‌كه حوزه‌هاي علميه در ايجاد و ابقاي انقلاب همواره نقش به‌سزايي داشته‌اند، افزود: اين حوزه‌ها در حفظ انقلاب از انحراف نيز نقش دارند و در اين زمينه بايد به ايفاي نقش بپردازند و بايد گفت كه در اين عرصه حوزه تهران بايد بيشتر مد نظر قرار گيرد.

مكارم شيرازي خاطرنشان كرد: تهران مركز ثقل مديريت كشور،‌ محل تصميم‌گيري‌هاي كلان نظام، مركز قواي سه گانه حكومت و نبض عمده اقتصادي كشور است و برنامه‌هاي كلان فرهنگي، دانشگاه‌ها و مراكز عمده علمي كشور نيز در اين شهر قرار دارند و حوزه تهران بايد متناسب با اين موارد خود را ساخته و به حد آنها برسد.

اين مرجع تقليد با بيان اين‌كه بنا به گفته‌ مسئولان حوزه تهران در حال حاضر 9 هزار طلبه آقا و خانم در تهران حضور دارند، تصريح كرد: اين متناسب با جايگاهي كه بايد حوزه تهران داشته باشد، نيست و اميدواريم كه اين حوزه به آن جايگاهي كه بايد آن را دارا باشد، برسد.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي حوزه‌هاي علميه گفت: در ايران، حوزه‌هاي علميه حكومت را ايجاد كرده‌اند و مستقل از آنها هستند و بايد گفت كه استقلال مالي و استقلال آنها در ديگر موارد باعث نظارت آنها بر حكومت مي‌شود تا بدين وسيله اشتباهاتشان را بيان كنند و به انتقاد سازنده از آنها بپردازند.

مكارم شيرازي افزود: حوزه تهران و ديگر حوزه‌هاي علميه بايد به پرورش مراجع آينده بپردازند زيرا مرجعيت، نهادي بسيار مهم است كه همواره در جهان اسلام نقش به‌سزايي را ايفا كرده است.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: يكي ديگر از وظايف حوزه تهران اين است كه با توجه به يك سلسله علوم انساني از غرب به شرق آمده بايد در كنار دانشگاه‌ها اين علوم را از فرهنگ مادي و برتري‌طلبي غرب تصفيه كند و به آن شكلي اسلامي بدهد؛ زيرا اگر در ادامه دانشگاه‌ها اين علوم را همچنان از غرب گرفته و در سطح جامعه اشاعه دهند، ما در آينده با مشكلي عظيم روبه‌رو خواهيم بود.

وي با اشاره به لزوم وحدت حوزه و دانشگاه نيز تصريح كرد: با توجه به اين‌كه حوزه علميه تهران در كنار دانشگاه‌هاي مهم كشور قرار دارد، اين حوزه مي‌تواند با آنها به مبادله استاد، شاگرد، تجربه و فكر بپردازد و از اين طريق، وحدت حوزه و دانشگاه را كه مورد توجه و بغض دشمن است، متبلور كند.

مكارم شيرازي يادآور شد: ما در حال حاضر نياز به قضاتي عادل، آگاه و متقي داريم زيرا دستگاه قضايي در حال حاضر بيان مي‌كند كه دچار كمبود قاضي آگاه و متقي است؛ لذا حوزه تهران در كنار حوزه‌ قم مي‌تواند به پرورش تعداد قضات مورد نياز دستگاه قضايي اقدام كند.

اين مرجع تقليد همچنين با تاكيد بر مبارزه حوزه‌ها با عرفان‌هاي كاذب و مكاتب انحرافي تصريح كرد: مركز بيشتر اين عرفان‌ها و مكاتب تهران است و وقتي‌ كه انسان به مطالعه آنها بپردازد مي بيند كه در آنها غوغايي است. در برخي از اين مكاتب اين‌گونه ادعا مي‌شود كه شيطان به دليل آنكه در مقابل حضرت آدم (ع) سجده نكرد، سرآمد موحدان است. بايد در پاسخ به آنان گفت آيا شيطان از خدا هم موحد تر است و توحيد را بهتر از خدا مي‌داند؟

وي ادامه داد: ‌ما در اسلام سجده احترام و سجده پرستش داريم كه اينها ارتباطي با هم ندارند و در داستان حضرت يوسف (ع) مي‌خوانيم كه برادران آن حضرت در برابر ايشان به سجده افتادند و اين ربطي به سجده پرستش ندارد.

مكارم شيرازي افزود: خواهران و برادران طلبه بايد به شبهات و توطئه‌هاي مكاتب انحرافي پاسخ دهند و آنها را به درستي شناسايي كنند تا آمادگي رويارويي با آنها را داشته باشند.

اين مرجع تقليد اظهار كرد: نظارت بر احزاب سياسي نيز از جمله ديگر وظايف حوزه تهران است زيرا برخي از اين احزاب احتمال دارد كه راه انحراف را بروند؛ البته اين مطلب به معناي اين نيست كه حوزه خود يك حزب باشد، بلكه بايد دانست حوزه در عين حال كه حقيقت سياست را دنبال مي‌كند بايد بر احزاب سياسي نيز نظارت داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: بسياري از مفاسد اخلاقي و انحرافات در تهران نمايان شده است و بايد برادران و خواهران طلبه با هماهنگي‌ با هم در مقابل اين انحرافات ايستادگي كنند زيرا در غير اين صورت ديگر كساني نخواهند بود كه كفن بپوشند و در مقابل دشمنان قرار گيرند و اگر جامعه آلوده به مواد مخدر و مفاسد اخلاقي شود، ديگر كساني نيستند كه به جبهه بروند.

مكارم شيرازي تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه با بي‌توجهي به مسائل اخلاقي، اين مسائل به مسائل سياسي تبديل خواهند شد و در نهايت انقلاب ما را متزلزل خواهند كرد؛ لذا ما بايد در توجه به اين مسائل دل بسوزانيم.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: مسائل معيشتي طلاب نيز بايد مورد توجه قرار گيرد، زيرا اين قشر از محروم‌ترين اقشار جامعه هستند.
نظرات بینندگان