arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۹ - ۲۴ آذر ۱۳۹۶

تینا پاکروان: فیلم «لس‌آنجلس-تهران» را به جشنواره فجر نمی دهم / وقتی فیلم‌ها ارزشی و اجتماعی باشند، کمدی‌ها از جشنواره فجر کنار گذاشته می‌شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تینا پاکروان که اخیرا کارگردانی فیلم کمدی «لس‌آنجلس-تهران» را به پایان رسانده، با تاکید بر این که آخرین ساخته‌اش را به جشنواره فیلم فجر نخواهد داد، می‌گوید در جشنواره فیلم فجر وقتی پای فیلم‌های ارزشی و اجتماعی وسط باشد، داوران فیلم‌های کمدی را کنار می‌گذارند. او همچنین با انتقاد از وضع ساخت فیلم‌های طنز در ایران می‌گوید، ژانر کمدی در سینمای ایران به معنای این است که تنها جوک گفته شود.

این کارگردان و تهیه کننده درباره وضعیت حضور فیلم آخرش در جشنواره فیلم فجر به «صبح‌نو» گفت: «فقط بخش صداگذاری فیلم باقی مانده و مشکل خاصی نداریم ولی من تصمیم گرفتم که فیلم را در جشنواره اکران نکنیم. معتقدم درجشنواره‌ها، آثار کمدی و حتی فانتزی کنار گذاشته شده و دیگر آثار بررسی می‌شوند. قبلاً هم اعلام کرده بودم که این فیلم برای اکران آماده می‌شود و نه حضور در جشنواره فجر.»

پاکروان افزود: «این بحث مختص به امسال نیست و جشنواره مشخصاً یک سری از فیلم‌های خاص را مورد توجه قرار می‌دهد. فیلم‌هایی با تم‌های خاص و از فیلمسازان خاص بیشتر مورد توجه هستند. من به عنوان کسی که سال‌ها در جشنواره حضور داشته‌ام و درباره‌اش نوشته‌ام، به خوبی شرایط را می‌دانم و باتوجه به آن عمل می‌کنم. علت این موضوع نگاه جشنواره است درصورتی که به نظر من ژانر نباید ملاک باشد و هرفیلم خوبی قابلیت دیده شدن دارد.»

کارگردان فیلم «لس‌آنجلس-تهران» با اشاره به فیلمش بیان کرد: «لااقل درباره فیلم خودم و با توجه به نظرات آنهایی که فیلم را دیده‌اند، معتقدم که فیلم مطرح می‌شود اما می‌دانم وقتی پای برخی فیلم‌های ارزشی یا اجتماعی وسط باشد این فیلم کنار گذاشته می‌شود. این نادیده گرفتن آثار کمدی خیلی غلط است ولی اتفاق می‌افتد.»

کارگردان فیلم «خانوم» درباره شرایط مشابه آثار کمدی، درجشنواره‌های بین المللی گفت: «دردیگر جشنواره‌های فیلم دنیا اینطور نیست که ژانر خاصی را بی‌دلیل کنار بگذارند. اصولاً جشنواره‌های فیلم در دیگر کشورها این گونه برگزار نمی‌شوند؛ ابتدا فیلم‌ها دیده می‌شوند، بازخورد مخاطب و فروش بررسی می‌شوند، نظرات منتقدان مورد توجه قرار گرفته و سپس تازه مورد داوری قرار می‌گیرند.این طور نیست که هزار هندوانه دربسته را در کنار هم بگذارند و نظر بدهند!»

تینا پاکروان درباره نحوه اکران این فیلم توضیح داد: «هروقت که مجوز اکران صادر کنند ما اقدام می‌کنیم. بازی اکران چیزی نیست که دست ما باشد و براساس نظر ارشاد و شورای صنفی نمایش است. طبیعتاً به دلیل آزاد بودن زمان مردم و این که دوست دارند در آن روزها شاد باشند، همه فیلمسازان علاقه‌مند به اکران فیلم‌شان در ایام نوروز هستند، اما واقعیت امر این است که ما تصمیم گیرنده نیستیم.»

نظرات بینندگان