arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

مخالفان سیاسی نواز شریف بار دیگر از وی پیشی گرفتند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه عالی پاکستان رای نهایی خود را درخصوص پرونده جنجال برانگیز علیه عمران خان، اصلی ترین چهره مخالف دولت حزب حاکم فعلی(مسلم لیگ نواز) صادر کرد، اگر چه دبیرکل حزب عمران خان نیز در این پرونده سلب صلاحیت شد، دادگاه عمران خان را از اتهامات مبرا دانست که این موضوع نشان دهنده پیشقدمی مجدد مخالفان سیاسی نواز شریف ارزیابی می شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا، دادگاه عالی روز گذشته - جمعه 24 آذرماه - پس از یکسال رسیدگی به درخواست ارائه شده از سوی یک سیاستمدار وابسته به حزب نواز شریف مبنی بر وچود اختلاس مالی از سوی عمران خان و جهانگیر خان ترین دبیرکل حزب تحریک انصاف، رای نهایی در مورد این پرونده را صادر کرد.

براساس این حکم، عمران خان تمامی جزئیات و مدارک مورد نظر درخصوص دارایی های خود را به ارائه داده و دادگاه عالی هیچ دلیلی برای سلب صلاحیت وی از نمایندگی در پارلمان را نمی بیند.

با این حال جهانگیر خان ترین دبیرکل حزب تحریک انصاف و از افراد نزدیک به عمران به دلیل پنهان کاری در ارائه جزئیات دارایی های خود به کمیسیون انتخابات پاکستان در زمان بررسی صلاحیت برای حضور در انتخابات، محکوم به سلب صلاحیت برای مادام العمر شد.

روز گذشته پس از اعلام رای نهایی دادگاه عالی، رهبران حزب تحریک انصاف شادی خود را ابراز کرده و گفتند که دیگر هیچ مانعی در راه عمران خان برای تصدی کرسی نخست وزیری در پاکستان وجود ندارد.

عمران خان نیز با ابراز قدردانی از قضات دادگاه عالی خطاب به نواز شریف، رقیب سیاسی خود در کشور، گفت که اگر وی حتی سلب صلاحیت می شد، دست از مبارزه علیه فساد و همچنین پیگیری پرونده های اختلاس خانواده نواز شریف دست برنمی داشت.

با این حال شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان که اخیرا برای بررسی اوضاع سیاسی کشور و رایزنی با نواز شریف رهبر حزب مسلم لیگ نواز به لندن سفر کرده بود ، گفت: ما از طرح مخالفان سیاسی هیچ ترسی نداریم بلکه حزب مسلم لیگ نواز را پیروز انتخابات آتی پاکستان می بینیم.

وی تاکید کرد: دولت حزب مسلم لیگ نوا مدت قانونی فعالیت خود را تکمیل کرده و دولت آتی کشور را نیز تشکیل خواهد داد.
به گزارش ایرنا انتخابات سراسری مجلس پاکستان قرار است ماه ژوئیه - تیرماه - سال آینده میلادی در سراسر این کشور برگزار شود و از هم اکنون احزاب مختلف سیاسی در این کشور خود را آماده شرکت در این انتخابات می کنند.

انتخابات مجلس در پاکستان به این دلیل اهمیت دارد که با رای نمایندگان ، رئیس جمهوری و نخست وزیر برای مدت پنج سال برگزیده می شوند.

برای انتخاب نخست وزیر که قدرت اصلی و اجرایی را در اختیار دارد، حزب حاکم و جناح مخالف در مجلس ملی پاکستان، هرکدام نامزدهای مورد نظر خود را معرفی می کنند و به طور طبیعی حزب یا گروهی که دارای اکثریت باشد، فرد مورد نظر خود را بر قدرت می نشاند.

نمایندگان هر دو پارلمان ملی پاکستان یعنی مجلس ملی و سنا، به همراه چهار مجلس استانی یا مجالس ایالتی - شامل سند، پنجاب، خیبرپختونخواه و بلوچستان- رئیس جمهور این کشور را با رأی‌گیری انتخاب می‌کنند؛ که حدوداً تعداد این نمایندگان به یکهزار و 100 نفر می‌رسد.

نظرات بینندگان