arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۵۶۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۶

روایت فلاحت‌پیشه از اوضاع کرمانشاه: هنوز مردم کانکس ندارند/ بانک‌ها پیامک دیرکرد وام می‌فرستند

یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه «هنوز مشکل تامین کانکس مورد نیاز زلزله زدگان تامین نشده است» گفت: در شرایطی که مردم زلزله زده با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، با پیامک‌هایی از بانک‌ها مواجه می‌شوند که به آنها اخطار دیرکرد در پرداخت وام‌هایشان داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه «هنوز مشکل تامین کانکس مورد نیاز زلزله زدگان تامین نشده است» گفت: در شرایطی که مردم زلزله زده با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند، با پیامک‌هایی از بانک‌ها مواجه می‌شوند که به آنها اخطار دیرکرد در پرداخت وام‌هایشان داده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به آخرین وضعیت زلزله زدگان کرمانشاه، گفت: در شرایطی که در فصل سرما و برف و بوران هستیم هنوز اسکان موقت زلزله زدگان و نصب کانکس‌ها تمام نشده است. تنها ۱۵۰۰ کانکس از سوی خیرین مردمی به مناطق فرستاده و نصب شده است. قرار بود روزانه ۴۰۰ کانکس نصب شود که این اتفاق رخ نداده و مردم از این روند ناراضی هستند.

وی در عین حال گفت: هفته گذشته تذکری در این باره در مجلس دادم که این فشارها باعث سرعت بخشیدن در نصب کانکس‌ها شد ولی در نهایت این اتفاق به بهترین شکل رخ نداده و مردم رضایت کافی ندارند.

نماینده مردم اسلام آباد و دالاهو اظهار کرد: مشکل دیگر آن است که برخی از مردم حاضرند که شب را در سرما به صبح برسانند و کانکس نگیرند آن هم به این دلیل که آقایان اعلام کردند کسانی که کانکس می‌گیرند نمی‌توانند از پول اسکان موقت برخوردار شوند.

فلاحت‌پیشه افزود: با وجودی که برخی از آقایان اعلام کردند که این موضوع صحت ندارد اما کارشناسان حاضر در منطقه صراحتا چنین موضوعی را به مردم اعلام نکردند و ابهامات برطرف نشده است به گونه‌ای که متاسفانه این واقعیت وجود دارد که آنهایی که کانکس می‌گیرند نمی‌توانند از وام اسکان موقت برخوردار شوند.

وی توضیح داد: ما مصوبه‌ای در استانداری کرمانشاه داشتیم مبنی بر اینکه اگر مردم بعد از رفع شدن نیازشان به کانکس آن را تحویل دهند پول اسکان موقت را می‌گیرند که به این مصوبه اعتنایی نشد و عملا اجرایی نشده است. ابهامات بسیاری در این رابطه وجود دارد که باید رفع شود. از طرف دیگر برخی از روستاها هنوز کانکس ندارند و مردم در چادر و در سرما زندگی می‌کنند نمونه بارز آن مردم ساکن در مسکن مهر اسلام‌آباد غرب هستند.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه یکی دیگر از مشکلات مهم زلزله زدگان را استمهال نشدن وام‌هایشان عنوان و اظهار کرد: علیرغم ابلاغ استانداری به فرمانداری و فرمانداری به بانک‌ها برای استمهال وام‌های مردم زلزله زده، هنوز بانک‌ها به این ابلاغیه تمکین نکردند و مردم با پیامک‌هایی به روال گذشته در مورد دیرکرد در پرداخت اقساط‌شان مواجه می شوند یا اینکه ضامن‌هایشان را تحت فشار قرار می‌دهند.

فلاحت‌پیشه افزود: جالب آن است که اکثر بانک‌ها می‌گویند که بخشنامه‌ای به دست آنها نرسیده است به همین دلیل ما اعلام کردیم که اگر تا ۸ صبح فردا وام‌های مردم استمهال نشود در تذکری به رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد، نام بانک‌ها را در صحن علنی اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که مردم مناطق زلزله زده چه آنهایی که کارخانه دارند و چه آنهایی که کشاورز و دامدار بودند و یا در مناطق محروم شهر سکونت داشتند توانایی پرداخت وام ندارند چون کسب و کار به هم ریخته و عملا کسی سر کار نیست، از آن طرف مردم نمی‌توانند خرید کنند و حتی کسبه کوچک با مشکل مواجه شده‌اند. در این شرایط مقدماتی‌ترین کار استمهال وام در مناطق زلزله زده است.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه افزود: از طرف دیگر در شرایطی که کار مردم با رکود مواجه شده، با بسته شدن مرز به عنوان تنها ممر کسب درآمد بخش عظیمی از مردم مرزنشین مواجه هستیم که این در کنار استمهال نشدن وام آنها حداقل به مدت دو سال گرفتاری‌هایی را به وجود آورده است.

فلاحت‌پیشه در مورد وضعیت برق، گاز و آب مناطق زلزله زده، گفت:‌ این مشکلات به صورت کلی حل شده است ولی مثلا در سرپل ذهاب چندصد چادر حتی یک لوله آب نداشتند و برخی از خانواده‌ها می‌گفتند که برای تامین آب‌شان مجبورند تا یک کیلومتر پیاده‌روی کنند. البته تلاش شده که این مشکل حل شود که برای کسانی که در کانکس زندگی می‌کنند وضعیت بهتر است.

وی افزود: در مورد تامین وسایل گرمایشی نیز نفت میان مردم توزیع شده است. در مواردی نیز وسایل گرمایشی برقی را مردم در چادرهایشان نصب کرده‌اند. به طور کلی مشکل برای ساکنین در کانکس‌ها کمتر و برای کسانی که در چادر زندگی می‌کنند، بیشتر است. در مجموع مشکلات در سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب زیاد است.

نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه «هنوز مشکل حمام مردم رفع نشده است» گفت که متاسفانه مشکلات در مناطق زلزله زده زیاد است. انتظار می‌رود مسئولان به جای حرف زدن وارد میدان عمل شوند.

فلاحت‌پیشه افزود: به نظر بنده محروم‌ترین و مظلوم‌ترین اقشار در بین زلزله زدگان، مستاجران هستند چون در نهایت مالکان طرف قرارداد دولت می‌شوند و بر اساس وعده داده شده می‌توانند از تسهیلات خرابی خانه و اثاث‌ منزل‌شان برخوردار شوند اما تکلیف مستاجران معلوم نیست.

وی در عین حال گفت: وعده دادند که برای همه کسانی که در زلزله اثاث منزل‌شان خراب شده، وام می‌دهند که هنوز این در حد یک وعده باقی مانده ولی مشکل برای مستاجران بیشتر از آن است چون آنها حتی در صورت اسکان موقت نیز وضعیت اسکان دائمی‌شان در هاله‌ای از ابهام است.

این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه درباره اختصاص بودجه به مناطق زلزله زده نیز گفت: علیرغم وعده دولت بخصوص آقای نوبخت برای اختصاص ردیفی از بودجه به مناطق زلزله زده، نه تنها این اتفاق رخ نداده است که دولت یک بند کلی به نام اختصاص ۳۵۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه آن هم با اذن رهبری آورده است.

فلاحت‌پیشه با بیان این ادعا که «بر این اساس تاکنون تنها بودجه‌ای که قرار است برای کمک به زلزله زدگان اختصاص یابد، ۱۰۰ میلیون دلار با اذن رهبری از صندوق توسعه است، که قرار است این میزان به ۲۰۰ میلیون دلار برسد» ادامه داد: البته پیشنهاد ما افزایش آن به ۵۰۰ میلیون دلار است. بهتر است دولت و مجلس اذن رهبری را به نام خود تمام نکنند و به جای آن از تمامی ابزارهایشان برای کمک به مناطق زلزله زده استفاده نمایند.

نظرات بینندگان