arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۷۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۰

شمقدری: مشکل فیلم حاتمی کیا تا هفته بعد حل می شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جواد شمقدری با بیان اینکه برای او، مهم خدمت کردن است و فرق نمی‌کند این خدمت در کجا انجام شود، ادامه داد: مهم پیشرفت سینما و خارج شدن آن از این اپوزیسیون است.

به گزارش انتخاب، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که شب گذشته ـ 24 شهریور ماه ـ به مناسبت روز ملی سینما در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر حاضر شده بود درباره صحبت‌هایی که در خصوص جابه جایی‌اش مطرح می‌شود، اظهار کرد: من روزی که این مسئولیت را پذیرفتنم به آقای رئیس جمهور هم گفتم که برنامه‌ها باید حداقل تا 10 سال استمرار پیدا کند و در دوره‌های کوتاه فایده ندارد و مهم ادامه برنامه‌ها است.

سازکار سازمان سینمایی با وزیر ارشاد است

شمقدری یادآور شد: از شش ماه بعد ازاینکه من معاون سینمایی شدم بحث کنار رفتنم مطرح بود و حالا به تناسب سازمان سینمایی دوباره در حال مطرح شدن است. سازکار سازمان سینمایی با وزیر است و ایشان هر لحظه می‌توانند معاونشان را عوض کنند.

وی در خصوص تشکیل سازمان سینمایی گفت:‌ در همه دوره‌ها بحث تغییر جایگاه معاونت سینمایی مطرح بوده است چرا که سینما امروز یک هنر برتر و تاثیر گذار است و آنقدر که سینما مخاطب دارد و مردم به آن توجه دارند و بخشی از جامعه هنری درگیر آن شده دیگر بخش‌های هنری چنین ویژگی را ندارد، بنابراین نباید چنین هنری در چارچوب یک معاونت محدود شود.

40 روز برای تشکیل سازمان سینمایی فرصت باقی‌مانده است

شمقدری تشکیل سازمان سینمایی را در کنار شورای عالی سینما بزرگترین اتفاق برای سینما دانست و اظهار کرد: سه ماه برای تشکیل ساختار این سازمان فرصت داده شده است که 40 روز از آن باقی مانده تا در نهایت سیر اداری طی شود و بعد از ابلاغ توسط رئیس جمهور این سازمان، کارش را زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کند.

وی با بیان اینکه اختیارات رئیس سازمان بیشتر از معاون خواهد بود تصریح کرد: با بودجه مصوبی که مستقیما به سازمان اختصاص پیدا می‌کند اختیارات بیشتری شامل این سازمان خواهد شد و مستقل‌تر می‌تواند عمل کند.

معاون سینمایی در خصوص شورای عالی سینما اظهار کرد:‌ طبق آئین نامه قرار بود در سال دو جلسه با رئیس جمهور برگزار شود که به پیشنهاد ایشان قرار شد هر سه ماه یک جلسه باشد و طی این مدت نیز سه جلسه با ایشان و جلسات دیگری نیز با نائب رئیس شورا داشته ایم و کمیسیون تخصصی هم برنامه‌هایش را داشته است.

استعفای جمال شورجه بیشتر جنبه ژورنالیستی داشت

شمقدری در خصوص استعفای جمال شورجه از این شورا خاطر نشان کرد:‌ این شورا 13 نفر عضو ثابت دارد و طبق شوراهای دیگر طبیعتا اگر کسی کنار برود جایگزینی انتخاب خواهد شد. اما بحث استعفای آقای شورجه بیشتر جنبه ژورنالیستی داشته و جدی نبوده و ما از ایشان خواهش کردیم که ارتباط کاریشان را داشته باشند.

معاون سینمایی در خصوص حل مشکل فیلم‌های توقیفی در ابتدای مدیریتش گفت:‌ تحلیل‌ها و نظرات مختلفی در این خصوص مطرح شد و جنگی میان دو دیدگاه بود و ما تصمیماتی گرفتیم و برای برخی از این فیلم‌ها اکران محدود مشخص کردیم. در مجموع ما همه بحث‌ها را گوش می‌کنیم و به دنبال یک تعامل مثبت با افکار عمومی رسانه‌ها و مسئولین هستیم تا چنین مشکلی برای همیشه از سینمای ایران برداشته شود.

وی با بیان اینکه در مجموع نگاه ما این است موانعی برای فیلمی وجود نداشته باشد گفت: در حال حاضر به جز یکی دو فیلم که از قبل باقی مانده و خود فیلم ساز هم مشکل فیلمش را می‌داند، سایر فیلم‌ها مشکلی ندارد.

آقای عیاری یکی از فیلم‌سازان خوب ما است

شمقدری در خصوص فیلم «خانه پدری» گفت:‌ من این فیلم را ندیدم اما کیانوش عیاری یکی از فیلمسازان خوب ما است که معتقدم که اگر فیلم «خانه پدری» در جشنواره می‌آمد می‌توانست چند جایزه را بگیرد اما آن طور که شنیدم ایشان مشکل کار را پذیرفته‌اند و اصلاح کرده‌اند.

مشکل «گزارش یک جشن» تا هفته‌ی آینده حل می‌شود

وی همچنین از حل مشکل فیلم «گزارش یک جشن» ابراهیم حاتمی کیا تا هفته آینده خبر داد.

معاون امور سینمایی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره صدور مجوز برای سه شبکه ماهواره‌ای گفت: این مجوزها در حوزه معاونت مطبوعاتی صادر می‌شود و شورایی که چند وزارتخانه در آن نماینده دارند تصمیم گیری می‌کنند. این مجوزها هم چند ماه پیش، مشروط به عملکرد صادر شده است و ظاهرا با ارزیابی که انجام شده است مجوز دو شبکه لغو شده است.

شمقدری افزود: ممکن است شبکه‌هایی بخواهند از فرهنگ ایران استفاده کنند و برنامه‌های مثبتی داشته باشند که این بسیار خوب است و اگر شبکه‌ای مجوز گرفت باید قوانین ایران را رعایت کند و می‌تواند با خرید فیلم‌های ایرانی اقدام به پخش آنها بکند.

وی ادامه داد: اما برای پخش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور چون عضو کپی رایت جهانی نیستیم نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم اما در شورای عالی سینما به دنبال پیدا کردن سازوکاری برای حل آن هستیم.

نباید اسکار را اینقدر مهم کرد

معاون امور سینمایی درباره معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار نیز خاطر نشان کرد: سینما راه خودش رامی‌رود و نباید اینقدر اسکار را مهم کرد. امیدوارم روزی اتفاقات مثبتی در آمریکا رخ دهد و به فرهنگ انقلاب اسلامیمان نیاز داشته باشند.

وی افزود : فیلمی که معرفی می‌شود باید بخش زیادی از 1500 نفر عضو آکادمی نسبت به دیدن آن تمایل داشته باشدو گزینه هایی که می توانیم معرفی کنیم با توجه به داشتن چنین ویژگی بسیار محدود است اما به زودی نماینده ایران معرفی خواهد شد.

شمقدری در خصوص موسسه امور جشنواره‌ها گفت: این بخش در حال ادغام با بخش بین الملل است و مراحل ثبت خود را می‌گذراند که بعد از آن آغاز به کار می‌کند.

وی پیش بینی کرد 100 فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال متقاضی حضور باشند و گفت: به دنبال تنوع در مضمون و افراد هستیم و فکر می‌کنم آثار امسال این تنوع لازم را داشته باشد. ضمن اینکه تولید 9 فیلم با مشارکت خارجی‌ها در شرف انجام است.

اکران فیلم خارجی به نفع سینماست

معاون سینمایی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص اکران فیلم‌های خارجی نیز اظهار کرد: ما خیلی از فیلم‌ها را به لحاظ تحریم نمی‌توانیم رایتش را خریداری کنیم اما معتقدم اگر اکران فیلم خارجی باب شود به نفع‌سینمای کشور خواهد بود، چون در اکثر کشورها بیشتر فیلم های پرفروش، خارجی هستند.

هر سه سال هر ایرانی،یک فیلم می‌بیند

شمقدری افزود: در آماری که از استقبال فیلم های وطنی ارائه شده است ایران رتبه یازده تا سیزدهم را در جهان دارد و هر سه سال یکبار هر ایرانی یک فیلم ایرانی می‌بیند که با اکران فیلم‌های خارجی سهم مخاطب فیلم ایرانی محفوظ است اما عادت سینما رفتن بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: به دنبال طرحی هستیم تا پخش دیجیتال در سالن‌ها داشته باشیم و دیگر با محدودیت پخش 35 میلی متری مواجه نباشیم.

معاون امور سینمایی از گنجاندن اکران فیلم‌های خارجی در میان آثار مخاطب خاص و شروع آن در شش ماه دوم سال خبر داد.

وی در خصوص اتحادیه تهیه کنندگان گفت: از سال 71 و 72 که خودم می خواستم وارد حوزه تهیه کنندگی شوم با این چالش‌ها و اختلافات مواجه شدم که در هر دوره برای درمان آن روشی ایجاد شد که گاهی هم جواب نداد.

شمقدری ادامه داد: ما که مشغول به کار شدیم چهار گروه تهیه کنندگی فعال بودند که گروه پنجمی هم در حال اضافه شدن بود که مانع آن شدیم. در حال حاضر هم عمده این افراد که از جیب خود فیلم تولید می‌کردند زیر چتر واحد رفتند و آنهایی که دولتی هستند سمت دیگری هستند و ما باید به آنهایی که به سرمایه خودشان متکی هستند توجه داشته باشیم. اما امیدوارم دوستان بنشینند با هم گفت وگو کنند ما هم حاضر هستیم در جلسات آنها شرکت کنیم تا به وحدت نظر برسیم.

معاون امور سینمایی در بخش دیگری از این برنامه درباره جشنواره کودک و انتخاب اصفهان به عنوان میزبان آن گفت: کسانی که به این جشنواره علاقه مند بودند دوست داشتند جشنواره در اصفهان بماند و وقتی به همدان منتقل شد دلخور شدند. ضمن اینکه برپایی جشنواره در همدان با افتی همراه بود وبعد از اتمام قرار داد سه ساله با این شهر به دنبال جای ثابتی برای برگزاری بودیم و در سال گذشته دوباره با همدانی‌ها به نتیجه رسیدیم اما امسال این توافق شکل نگرفت.

وی تصریح کرد: علت اصلی عدم توافق بودجه است و اگر استاندار همدان پول خوبی داشت، قطعا این اتفاق می‌افتاد. به هرحال مجموع مسائل باعث شد علی رغم میل باطنی جشنواره در همدان نباشد و در نهایت اصفهان انتخاب شد و شهردار این شهر اقدامات خوبی انجام داد و سینماگران هم خواستند جشنواره کودک در اصفهان ماندگار شود.

تا جایی که من هستم،نمی‌گذارم دیگران دخالت کنند

شمقدری در پاسخ به سوالی در خصوص تداخل مسئولیت‌ها در حوزه فرهنگ خاطر نشان کرد: یکی از مظلومیت‌های فرهنگی همین است و هر کس به خودش اجازه می‌دهد در این زمینه اظهارنظر کند و این رویه از قبل بوده است در حالی که نمی‌شود، در یک حوزه کار چندین نظر وارد شود.

وی افزود: تا وقتی که من هستم و تا جایی که بتوانم نمی‌گذارم دیگران دخالت کنند اما نظرات را می‌شنوم و تابع ساز وکار نظام هستم و این دو گانگی در حرف است ولی در اجرا وجود ندارد.

وقتی شمقدری از حاتمی‌کیا،عسگرپور،کاهانی و تبریزی می‌گوید

در ادامه برنامه حمید رضا مدقق مجری «دونیم ساعت» از شمقدری خواست درباره اسامی که مطرح می‌شود جملاتی را بگوید که درباره ابراهیم حاتمی کیا گفت: او یکی از بهترین فیلم سازان ما است که برای انقلاب زحمت کشیده و از او می خواهیم این مسیر را به خوبی ادامه بدهد.

شمقدری درباره کمال تبریزی اظهار کرد: ایشان هم جزو همین بچه‌ها است که ما کارمان را باهم شروع کردیم و او شش ماهی زودتر از من فیلم هشت میلی متری کار می ‌کرد. از ایشان هم می خواهم رجعتی به کارهای قبلی‌اش بکند چرا که آنها خیلی بهتر هستند.

معاون سینمایی درباره عبدالرضا کاهانی گفت: او فیلم ساز جوانی است که خیلی فرصت دارد، اما عجله می‌کند.

شمقدری درباره عسگرپور اظهار کرد:‌ اگر من پنج شش سال بود که منافعم در سینما تعریف نشده بود و درتلویزیون بود، سعی می‌کردم سینمایی‌ها را به حال خودشان بگذارم.

«ندارها» را سالم‌تر می‌دانم

معاون امور سینمایی درباره علاقه‌اش به یکی از فیلم‌های در حال اکران گفت: فیلم‌هایی که به آنها نظر مثبت زیادی دارم در میان این آثار نیست. اما «ندارها» را سالم‌تر می‌دانم و نمره بیشتری به آن می‌دهم.

وی در خصوص فیلمی که نظر مثبت زیادی روی آن دارد اظهار کرد: «33 روز» را خیلی دوست دارم و بخشی از فیلم نامه آن مال من بوده است.

شمقدری درباره بحث امنیت شغلی و وضعیتی که شاپورقریب دارد اظهار کرد: متاسفانه هنرمندان وقتی پیر و از کارافتاده می‌شوند نمی‌توانیم به آنها برسیم. اما در این دوره به شدت پیگیر حل این مشکل هستیم و بخشی از این اعتبارات را به این بخش اختصاص دادیم. صندوق بیکاری و بیمه سلامت را پیش بینی کردیم که با مبلغ اولیه هشت میلیارد تومان راه اندازی شده و بخشی از این مشکلات را حل خواهد کرد.

وی افزود: آقای قریب سال گذشته فیلمی ساخت که اتفاق بسیار جالبی بود و از عباس رافعی بابت این اقدام تشکر می‌کنم. وظیفه مان بود که به ایشان کمک کنیم و کمک‌های خوبی هم شد و آقای میرعلایی از طرف ما به عیادت ایشان رفتند و مشکل مسکن‌شان را حل کردیم.

برای حضور در جشن سینما،دعوت کلی شدیم

شمقدری در پایان این برنامه درباره حضورش در پانزدهمین جشن سینمایی ایران گفت: سوال سختی کردید و اجازه دهید بی پاسخ بماند، اما دعوت نامه کلی آمده است.
نظرات بینندگان