arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۷۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۰

کاهش درآمد و فروش اعضای بدن کشاورزان به دلیل مرگ ز اینده رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مریم شریعتی: این روزها بحث و گفتگو در مورد خشکسالی نقل تمام مجالس و محافل شده و مرگ سیاه زنده رود اصفهان ورد زبان همه گردیده است و به دنبال آن کارشناسان در رشته های مختلف، بی پروا دیدگاه ها و برداشتهای خود را از اخبار بر زبان آورده و در پی آن قضاوتهایی یا از سر احساس و یا بعضاً از سر منطق می نمایند و سپس شرکت، سازمان، گروه و شخصی را زیر سؤال برده و انگشت اتهام را به سوی او دراز می کنند که چرا این چنین نکرده و یا اگر چنین کرده بود، بهتر می شد و هزاران اگر و امای دیگر...


مردم اصفهان چند سالی است که به طور متناوب شاهد مرگ تدریجی شریان حیاتی شهر خود بوده اند، به راستی تا کجا باید این پدیده شوم خشکسالی همسایه و همگام اصفهانی ها باشد.

افزایش200میلیون مترمکعبی آب به منابع آب


معاون سیاسی- امنیتی استاندار اصفهان در گفتگویی اختصاصی در خصوص خشکسالی و مشکلات موجود بر سر راه تأمین آب اصفهان بیان کرد: با وجود مشکلات فراوان برای تأمین آب، این مژده را به مردم فهیم اصفهان می دهیم که در کوتاه مدت با اجرای پروژه تونل خدنگستان 80 -70 میلیون مترمکعب آب به حوزه زاینده رود اضافه می شود و امید داریم با اجرای این طرح تا حدودی مشکل آب رودخانه زاینده رود حل شود.
محمد مهدی اسماعیلی در ادامه افزود: با تکمیل تونل سوم کوهرنگ در آینده ای نزدیک، حدود 200میلیون متر مکعب آب به منابع آب اصفهان اضافه می گردد، البته مشروط بر اینکه سد این تونل نیز ساخته شود.
کاهش50درصد از حجم منابع آبی

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان نیز در این باره با اشاره به آثار زیانبار چهار سال خشکسالی متوالی اعلام کرد: با کاهش 50 تا 60 درصدی بارندگی در استان و به دنبال آن 50درصدی حجم منابع آبی در سدها، قناتها و چشمه ها کم آب و خشک شده است و در نتیجه مناطق شرق اصفهان و خور و بیابانک به ترتیب مناطق بحرانی خشکسالی استان اصفهان محسوب می شوند.
منصور شیشه فروش در مورد وضعیت فعلی ذخیره آب سد زاینده رود که تأمین کننده اصلی آب رودخانه زاینده رود می باشد، می گوید: در حال حاضر حجم سد زاینده رود حدود 212 میلیون مترمکعب می باشد که حجم سد نسبت به بلندمدت تقریباً حدود 60درصد کاهش داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، امروز کالای استراتژیک آب در اصفهان به دلیل بحران خشکسالی، مدیریت استان را به چالش کشیده است.هاشم امینی با بیان اینکه امسال شرایط اقلیمی و نبود بارندگی، شرایط اصفهان را خاص کرده است، گفت: با توجه به درخواست کشاورزان حقابه دار که می خواهند از حق و حقوق خود برای کشاورزی در مزارع استفاده کنند، لازم است که برای تأمین و توزیع آب، ایجاد فرهنگ بهینه و اصلاح الگوی مصرف، ابعاد مختلفی در نظر گرفته شود.
مدیر کانون خبرگان کشاورزی استان اصفهان با ارایه آمار خسارتهای ناشی از خشکسالی گفت: طی سه سال متوالی حدود 100 هزار هکتار از زمینهای شرق شهر اصفهان به دلیل نبود آب و خشکسالی به حال خود رها شده و این امر خسارتی معادل 900میلیارد تومان را در پی داشته است.
اسفندیار امینی با اشاره به مشکلات کشاورزان در شرق اصفهان اظهار داشت: پایین آمدن درآمد کشاورزان، مهاجرتهای بی رویه به دیگر مناطق، قطعه قطعه شدن اراضی و فروش ارزان آنها، پیدایش بزهکاریهای زیاد، بالا رفتن آمار جرم و مسایل غیرشرعی و اخلاقی، بدبینی مردم به مسؤولان، پایین بودن آمار ازدواج و از سوی دیگر افزایش آمار طلاق، نزاع، خودکشی و فروش اعضای بدن، از عمده ترین مشکلات ناشی از خشکسالی است.

تأمین کننده آب شرب چهار استان

مدیر دفتر بهره برداری از تأسیسات آبی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه میانگین ورودی آب به حوزه زاینده رود در حال حاضر در درازمدت یک میلیارد 550 میلیون مترمکعب بوده است، گفت: طی 10سال گذشته با دو دوره خشکسالی متوالی میانگین آورد این ورودی یک میلیارد 300 میلیون مترمکعب بوده و پیش بینی می شود، در سال جاری این رقم از 850میلیون متر مکعب بیشتر نشود.
علی بصیرپور اعلام کرد: با توجه به اینکه مهمترین رود در فلات مرکزی ایران، زاینده رود می باشد و تأمین آب شرب چهار استان کشور و صنایع بزرگ ملی را بر عهده دارد، با وجود مصارف بالایی که از آب زاینده رود می شود، اصرار بر پمپاژ نمودن آب در بالادست رودخانه برای توسعه باغها خالی از اشکال نیست.

مقابله با خشکسالی

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای استان اصفهان نیز گفت: متأسفانه افراد مختلف بدون داشتن آمار و اطلاعات دقیق و کافی و با انجام محاسبه سر انگشتی نسبت به وضعیت منابع آب این حوضه اعلام نظر می کنند که البته این گونه اظهار نظرها فاقد هر گونه مبانی درست علمی بوده و موجب انحراف افکار عمومی می شود.حقیقی با اشاره به حملات فزاینده افراد آگاه و ناآگاه به این شرکت پس از چهار سال متوالی خشکسالی، این رفتار را غیرمنصفانه خواند.

به هر حال امیدواریم که مسؤولان و شهروندان گرامی به نوعی دیگر به مسأله خشکسالی و کم آبی نگاه کنند و با دیدی خیرخواهانه موضوع را پیگیری نمایند تا با حمایتهای همه جانبه و گامهای محکم، بتوانیم غول خشکسالی را به زانو در آوریم و از بروز فجایع انسانی جلوگیری نماییم.

* قدس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
1
2
ببين كاربه كجابرسه كه اصفهانيهاي زيرك وزرنگ به كليه فروشي برسن خدايا دااااااااااااااااد من بستان ازاين بي دااااااد
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۵
0
6
بازم خوشبحاشون که زایدنده روز بوده تا بدبختی شون رسانه ای بشه.. مردم جنوب استان فارس.. فسا و داراب و بقیه شهرشتانها چه بکنن که کسی از بلای خانمان سوز خشکسالی انجا خبری تهیه نمیکنه..
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
0
0
انتخاب .. ببین این هموطن چی نوشته.. برو پسر از اونجای وطن هم خبری بگیر.. رسالت رسانه ای یعنی همین.. دلم سوخت واقعا .. گریه کردم بر حال زار وطن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۶
0
0
انتخاب این هموطن درست میگه.. واقعا وضعیت جنوب استان فارس اسفباره. همه زمینهای کشاورزی از بی آبی مردن. بیکاری وام بانکی که از قبل بر گرده کشاورزان همه رو به نزول گیری و نزول خوری سوق داده. کشاورزای اونجا پول نزول میگیرن که سود وام وانک صادران بدن. اونم نه وامهای میلیاردی .. فوقش 6 میلیون هست که سود هر ساله اون میشه 2 میلیون و کشاورز که بخاطر خشک سالی هیچ درآمدی نداشته میره پول نزول میکنه میده بدهی بانکی. خانواده ها دارن از هم می پاشن و اعیتاد داره بیداد می کنه.
انتخاب اگه این مسئله پیگیری کنی واقعا لطف بزرگی در حق مردم منطقه کردی که نزولخوری بیچاره شون کرده
نظرات بینندگان