arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶

گزارشی از دیپلماسی ورزشی برای پرسپولیسی‌ها/ رایزنی سلطانی‌فر با اردوغان سر میز شام

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موضوع محرومیت باشگاه پرسپولیس از حضور در دو پنجره نقل و انتقالات باعث شده مدیران این تیم فعالیت گسترده‌ای را برای راضی کردن تیم ریزه‌اسپور ترکیه آغاز کنند.

روزنامه ایران نوشت: این موضوعی است که دولت دوازدهم در دستور کار خود قرار داده و انجام آن به‌صورت عملیاتی را هم آغاز کرده است. چهارشنبه هفته گذشته بود که مسعود سلطانی‌فر در نشستی که با فرزندان سرداران شهید داشت و با حضور ستاری معاون رئیس جمهوری و به میزبانی وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، ورزش را مناسب‌ترین ابزار برای تحکیم وحدت و افزایش غرور ملی دانست و نگاهش درباره تیم‌های پرهواداری مانند استقلال و پرسپولیس را این گونه بیان کرد: «موفقیت در ورزش باعث شور و شعف ملت و یکپارچگی اقوام می‌شود. دو باشگاه استقلال و پرسپولیس با هزینه جاری حدود 80 میلیارد تومان، اوقات فراغت 40 - 50 میلیون نفر را پر می‌کنند و البته یک ریال از این هزینه‌ها را هم دولت نمی‌دهد. در کدام حوزه دیگر چنین ابزار ارزانی با این برد قوی وجود دارد؟»
خبر اینستاگرامی ناظمی
اما روز جمعه، مازیار ناظمی مدیر روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان، در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یک سوپر خبر خوب برای دوستداران فوتبال ایران داریم. یک کار دیپلماتیک ورزشی از سوی مسعود سلطانی فر، که بعد از بازی پرسپولیس، سرپرست باشگاه آن را اعلام می‌کند. هدیه‌ای از طرف اردوغان به درخواست وزیر ورزش و برادران ایرانی.»
سفر گرشاسبی به ترکیه همراه با روحانی
این خبر خوبی در خصوص پرونده سنگین شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه از پرسپولیس به خاطر انتقال مهدی طارمی بود. پرونده‌ای که در آن، باشگاه ریزه اسپور در نامه‌ای شکایت خود را به فیفا ارسال کرد و در نهایت فیفا رأی به محرومیت ۴ ماهه طارمی، جریمه نقدی ۷۸۹ هزار و ۵۰۰ یورویی و محرومیت از حضور در ۲ پنجره نقل و انتقالات را برای سرخ پوشان صادر کرد اما در حالی که طارمی سومین ماه محرومیت خود را سپری می‌کند و اخباری مبنی بر کسر امتیاز احتمالی از پرسپولیس به گوش می‌رسید، حمیدرضا گرشاسبی سرپرست باشگاه پرسپولیس در گفت‌وگویی با سایت رسمی باشگاه در مورد سفرش به ترکیه و مذاکره با مسئولان باشگاه ریزه اسپور اعلام کرد:«زمانی که رئیس جمهوری ترکیه به کشورمان سفر کردند، آقای سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، اختلاف پرسپولیس با باشگاه ریزه اسپور را با ایشان مطرح و مقرر شد برای رفع مشکل و اختلاف، پیگیری لازم صورت گیرد که در راستای همین جلسه، همراه با اعضای کمیته حقوقی و بین‌الملل به ترکیه سفر کردیم.»
وی به سفر خود به ترکیه اشاره کرد: «سفر ما نیز با سفر آقای رئیس جمهوری و گروه همراه برای شرکت در اجلاس فوق‌العاده سران عضو سازمان همکاری اسلامی به ترکیه همزمان شد که شرایط خوبی را برای پیگیری‌های ما ایجاد کرد. در این ارتباط جا دارد از مساعدت‌های ویژه دفتر رئیس جمهوری، وزارت امور خارجه کشورمان، وزیر محترم ورزش و جوانان و همین طور آقای حسین‌پور، رئیس تشریفات ریاست جمهوری که در پیگیری و به نتیجه رساندن این موضوع باشگاه پرسپولیس و هواداران میلیونی آن را یاری رساندند، تشکر و قدردانی کنیم.»
گرشاسبی درباره جزئیات دیگر سفر خود به ترکیه هم چنین توضیحاتی داد:‌ «به ترکیه رفتیم و طرف مقابل به ما گفت باید 800 هزار دلار را واریز کنیم و با فیش واریزی نزد آنها برویم. ما مذاکراتی کردیم که نتایج آن را دوشنبه اعلام می‌کنم. حضور ما در ترکیه با سفر حسن روحانی همزمان شد. در هتل آنها، سه رئیس جمهوری حضور داشتند. از دو خیابان که هیچ کسی را راه نمی‌دادند، عبور کردم و به هتل رفتم. آنجا روحانی را ندیدم اما با واعظی، ظریف و نهاوندیان صحبت کردم. از دیپلماسی سیاسی برای این موضوع کمک گرفتیم و موضوع حل شده است. البته بحث لغو محرومیت در حیطه اختیارات فیفا است و ما مذاکرات‌مان را شروع کردیم.»
رایزنی سر میز شام
اما این توافق بزرگ، جزئیات جالب‌تری هم داشته است. دولت‌های ایران و ترکیه در چند وقت اخیر، همکاری‌های زیادی در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر داشته‌اند. حسن روحانی و اردوغان در کشورهای ایران، ترکیه و روسیه دیدارهای مختلفی با یکدیگر داشته‌اند که نشان از روابط خوب میان دو کشور دارد. برای اشاره به جزئیات جالبی از این توافق، همین بس که بدانیم سلطانی‌فر درخواست کمک و مساعدت از اردوغان را سر میز شام مطرح کرده است. پیگیری‌های خبرنگار «ایران»، ما را به اطلاعات جالبی رساند. موضوع از این قرار است که در میهمانی شامی که از سوی نهاد ریاست جمهوری و با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برگزار شده بوده، سلطانی‌فر به صورت اختصاصی مشکل پیش آمده برای باشگاه پرسپولیس را برای اردوغان تعریف و مترجم هم به صورت همزمان صحبت‌های وزیر ورزش را ترجمه می‌کند. در همان موقع، اردوغان از یکی از همراهان خود می‌خواهد که تماسی با باشگاه ریزه اسپور گرفته شود. جمله اردوغان به مسئولان باشگاه قابل اعتناست. او در جریان این مکالمه، از مسئولان باشگاه می‌خواهد که «با باشگاه پرسپولیس و برادران ایرانی همکاری کنند.» اما پیگیری‌های وزارت ورزش و جوانان، به اینجا ختم نمی‌شود و سلطانی‌فر با دعوت «رضا حاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران، از وی می‌خواهد تا موضوع شکایت باشگاه ریزه اسپور از پرسپولیس را دنبال کند. پس از این موضوع هم که گرشاسبی همزمان با سفر رئیس جمهوری به ترکیه می‌رود و با همکاری حسین‌پور رئیس تشریفات ریاست جمهور، با مسئولان ریزه اسپور دیدار می‌کند و حاصل آن توافق‌های خوبی است که گرشاسبی روی آن تأکید کرده است. شنیده شده این جریمه با توافق‌های انجام شده به مبلغ «50 هزار یورو» کاهش یافته است.
حل شدن جریمه 4 میلیاردی
به این ترتیب، به نظر می‌رسد که مشکل جریمه سنگین باشگاه پرسپولیس در حال برطرف شدن است. سرخپوشان برای شکایت ریزه اسپور، باید جریمه نقدی ۷۸۹ هزار و ۵۰۰ یورویی را پرداخت می‌کردند که با نرخ آزاد یورو در بازار روز گذشته، مبلغ 3 میلیارد و 855 میلیون و 918 هزار تومان می‌شود که باید از جیب باشگاه پرسپولیس و به عبارت بهتر از وزارت ورزش و بیت المال خارج می‌شد اما با اقدام به موقعی که سلطانی‌فر انجام داده و درخواستی که از اردوغان داشته، این مشکل در حال برطرف شدن است.
رایزنی برای حذف نشدن استقلال و تراکتورسازی
پیگیری‌های وزارت ورزش برای پیشگیری از لطمه به باشگاه‌های فوتبال، تنها مختص پرسپولیس نبوده و دیپلماسی ورزشی درباره تیم‌های دیگر نیز جواب داده است. موضوع کم شدن سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای فصل جدید، موضوعی بود که در چند وقت اخیر، فوتبال ایران را تحت‌الشعاع خود قرار داده و خبر کنار گذاشته شدن استقلال و تراکتورسازی از این رقابت‌ها نیز مطرح شد. در این میان و طبق اطلاعاتی که به خبرنگار «ایران» رسیده، سلطانی‌فر با رایزنی‌های شخصی که در کنار فدراسیون فوتبال با مسئولان AFC داشته، مانع از کم شدن سهمیه ایران و حذف استقلال و تراکتورسازی شده است.

نظرات بینندگان