arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

کلانتری: اعتراض نمایندگان به نامه‌ام بی‌مورد بود/ با ادامه روند کنونی در ۱۵ سال آینده فقط ۶ استان آب خواهند داشت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط بانی که امنیت و آسایش ندارد، باید تماشاچی خاطیان باشد، گفت: هفته گذشته دولت هم ترازی محیط بانان با نیروهای نظامی و انتظامی را به تصویب رساند و امیدوارم پس از اتمام بررسی بودجه ۹۷ در مجلس، به صحن علنی مجلس برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کلانتری: اعتراض نمایندگان به نامه‌ام بی‌مورد بود/ با ادامه روند کنونی در ۱۵ سال آینده فقط ۶ استان آب خواهند داشت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط بانی که امنیت و آسایش ندارد، باید تماشاچی خاطیان باشد، گفت: هفته گذشته دولت هم ترازی محیط بانان با نیروهای نظامی و انتظامی را به تصویب رساند و امیدوارم پس از اتمام بررسی بودجه ۹۷ در مجلس، به صحن علنی مجلس برسد.

به گزارش «انتخاب»، عیسی کلانتری در نخستین نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه محیط زیست کشور حال خوبی ندارد، گفت: وضعیت آلودگی‌ها، پسماندها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها گویا و موید این موضوع است.

وی افزود: می‌گویند چرا ریزگرد داریم؛ وقتی توسعه نامتوازن داریم و دریاچه و تالاب را خشک می‌کنیم، پوشش گیاهی را از بین می‌بریم و به طور کلی بیش از ظرفیت محدود محیط زیست از آن بهره برداری می‌کنیم باید منتظر چالش‌های بزرگ محیط زیستی هم باشیم که البته پیامدهای این زیاده‌خواهی‌ها را نسل‌های بعد باید تحمل کنند.

معاون رئیس جمهور با ذکر نمونه دریاچه پر آب وان در ۱۵۰ کیلومتری دریاچه ارومیه، گفت: وان پرآب است چون تمام بارش سهم دریاچه است در حالی‌که ما در حاشیه ارومیه با عمق شش متر، اراضی کشاورزی را از حدود ۲۲۰ هزار هکتار به ۵۰۰ هزار هکتار رساندیم و تمام آب را برای کشاورزی استفاده کردیم و آبی به دریاچه نرسید.

وی با بیان اینکه امروز با نتایج ۴۰ سال تخریب، بهره‌برداری نامشروع و غیرعلمی و تاراج محیط زیست روبه رو هستیم، تاکید کرد: در نگهداری امانت نسل‌های بعدی خیانت کردیم. نسل ما، امانتدار بدی برای نسل‌های بعدی و خائن به حقوق نسل‌های آتی بود و بدون شک تاریخ ما را بابت تاراج دستاوردهای طبیعتمان، قضاوت و محاکمه خواهد کرد.

فرسایش منابع تجدیدپذیر تهدید حیات انسان‌ها و گونه‌های جانوری و گیاهی است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وظایف محیط بانان اظهارکرد: گرچه وظیفه شما در محیط طبیعی، بیشتر حفظ ژنتیک جانوری و گیاهی است، اما باید بدانید که امروز بر اثر تخریب و فشار زیاد یر منابع تجدیدپذیر، حیات ما و گونه‌های جانوری و گیاهی به خطر افتاده است. ظاهر را نگاه کرده‌ایم و باطن را فراموش کرده‌ایم این در حالیست که اصل محیط زیست جانوری و حیات وحش ما پوشش گیاهی است.

معاون رئیس جمهور اشاره هم به موضوع خشکیدگی جنگل‌های زاگرس کرد و گفت: وقتی به جای صدور پروانه چرای دام برای ۱۰ میلیون واحد دامی، برای ۳۰ میلیون واحد دامی، پروانه چرا صادر شد، چرا فکر کردیم جنگل‌های زاگرس نباید خشک شود؟ وقتی پوشش گیاهی و خاک را نابود می‌کنیم، سطح سفت شده خاک دیگر آب باران را عبور نمی‌دهد و جنگل ضعیف می‌شود و درختان خشک می شوند و گیاهان خشک شده با چوب کبریت یا رعد و برق دچار آتش‌سوزی می شوند.

به گفته وی در چنین شرایطی است که محیط بانان همه تلاش خود را می‌کنند اما به نتیجه دلخواه نمی رسند.

محیط بانی که امنیت و آسایش ندارد، باید تماشاچی خاطیان باشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط بانی که امنیت و آسایش ندارد باید تماشاچی خاطیان باشد، اظهارکرد: هفته گذشته دولت همترازی محیط بانان با نیروهای نظامی و انتظامی را به تصویب رساند و امیدوارم پس از اتمام بررسی بودجه ۹۷ در مجلس به صحن علنی مجلس برسد.

کلانتری ضمن اذعان به مشکلات مختلف محیط بانان گفت: مشکلات محیط بانان مضاعف بر مشکلات طبقه کارگری کشور است و وظیفه ما به عنوان مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تلاش و پیگیری برای رفع این مشکلات است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشاهدات از چند پاسگاه محیط بانی اظهار کرد: با این سطح از امکانات، توقع بیش از این نباید داشت و ما موظف به جبران کسری موجود در منابع انسانی و مالی یگان حفاظت محیط زیست هستیم.

رشد بودجه محیط زیست در بودجه ۹۷

وی ضمن یادآوری نگاه و تاکید ویژه مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به موضوع محیط زیست خاطرنشان کرد: پیرو همین نگاه تنها دستگاهی که در بودجه امسال، افزایش و رشد بودجه داشته، سازمان حفاظت محیط زیست است.

کلانتری مروری بر فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر عدم صدور مجوز تخریب زیستگاه‌ها و منابع طبیعی کشور حتی برای ساخت حوزه علمیه داشت و گفت: تنها در موراد استثنا و نیاز دولت به اجرای سیاست‌های کلان توسعه‌ای آن هم با شرط حفظ محیط زیست و رعایت تمام ضوابط و مقررات آن می‌توان اجازه انجام فعالیتی در زیستگاه را صادر کرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، مقابله با ریزگردها، مدیریت پسماند در کشور با نگاه ویژه به استان‌های شمالی و پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها و احیای آن‌ها را چهار اولویت برنامه‌ای دولت دوازدهم برشمرد و خاطرنشان کرد: این چهار اولویت مهم در کنار وظایف جاری و تفکیک ناپذیر سازمان حفاظت محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است.

کلانتری ادامه داد: به همین منظور دولت برای رفع معضل پسماندها، برداشت دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در سال آتی را به تصویب رسانده است و در صورت تایید مقام معظم رهبری، این اقدام به منظور رفع چالش‌های کنونی در حوزه پسماند و البته بخشی از چالش‌های حوزه تالابی و گرد و غبار کشور صورت خواهد گرفت.

محیط زیست حق شهروندی است/ بدون مردم، حفظ محیط زیست غیرممکن است

معاون رئیس جمهور با تاکید بر این موضوع که محیط زیست اصلی جهانی و از جمله مسائل مهم حقوق شهروندی است، تصریح کرد: ضمن انجام وظایف و تکالیف خود باید بدانیم که بدون مردم، حفظ محیط زیست غیرممکن است و از این رو اگر برای حفظ محیط زیست در مقابل مردم قرار بگیریم، بازنده خواهیم بود.

وی افزود: شرط قرار گرفتن محیط زیست در کنار مردم و همراه کردن جامعه مدنی برای حفظ محیط زیست، ارائه آموزش به مردم ارتقای آگاهی‌های آن‌ها در این زمینه است.

معاون رئیس جمهور یکی از مهم‌ترین نیازهای محیط زیست را افزایش مطالبه گری در مردم دانست و گفت: نباید از مطالبه گری مردم در حوزه محیط زیست هراس داشته باشیم. محیط زیست نه تنها حق نسل کنونی، بلکه حقوق نسل‌های آتی است و در واقع محیط زیست و توسعه پایدار، سهم و ارث نسل آتی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن یادآوری این موضوع که محیط زیست و توسعه پایدار دارای چهار اصل است، خاطرنشان کرد: یکی از ضرورت‌های توسعه پایدار، تحقق تراز مثبت محیط زیستی در تمام فعالیت‌ها است و البته دستگاه متولی تحقق توسعه پایدار در کشور، سازمان حفاظت محیط زیست است.

کلانتری با بیان اینکه هر حرکت توسعه‌ای باید اقتصادی باشد، گفت: نباید فراموش کنیم که آموزش، امنیت و محیط زیست هم از ارکان مهم اقتصاد هستند.

توسعه نباید وزن و نظام اجتماعی را به هم بریزد

معاون رئیس جمهور افزود: توسعه نباید وزن و نظام اجتماعی را به هم بریزد و از این رو سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی محیط زیست کشور باید در کنار تاکید بر حفظ حقوق طبیعت به حفظ حقوق مردم نیز توجه داشته باشد و نحوه رفتار با مردم به گونه‌ای تنظیم شود که توام با انجام وظیفه، حقوق قانونی مردم نیز رعایت شود.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که همه افراد جامعه باید یک محیط بان باشند، تصریح کرد: این موضوع نیازمند آموزش و تلاش برای همراه ساختن مردم به منظور حفظ محیط زیست است.

کلانتری با مرور جایگاه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان سازمان شکاربانی گفت: شاید به همین دلیل سازمان حفاظت محیط زیست مهم‌ترین مسئولیت و تکلیف خود را حفظ تنوع جانوری، گیاهی و حیات وحش می دانست و نسبت به موضوعات مهمی همچون فرسایش خاک، آب و گیاه بی تفاوت بوده است.

بی تفاوتی محیط زیست نسبت به آب، بزرگترین خسارات را به محیط زیست کشور وارد کرده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: بی تفاوتی سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به آب، بزرگترین خسارات را به محیط زیست کشور وارد کرده است. همانطور که برای حفظ یک آهو در بیابان تلاش می کنیم باید برای حفظ دریاچه‌ها و منابع آب زیرزمینی و پایداری آب نیز کوشش می‌کردیم.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اگرچه وزارت نیرو متولی مدیریت منابع و مصارف آبی در کشور است اما سازمان حفاظت محیط زیست باید میراث‌دار نسل‌های آتی باشد و از این رو باید در این حوزه ورود می‌کرد.

وی با ارائه آماری از مصرف آبی کشور اظهار کرد: در حالی‌که جمعیت کشور از ۳۰ میلیون به ۸۰ میلیون رسیده و منابع آب تجدید پذیر ما از ۱۳۲ میلیارد مترمکعب در سال به ۸۸ میلیارد متر مکعب در سال رسیده و کشور به سمت خشکسالی پیش رفته است، سیاست‌های آبی هیچ تغییری نکرده است و همین موضوع باعث شده فشار بر منابع آبی به حدی برسد که کشور به ورشکستگی آبی دچار شود. هورالعظیم، بختگان، شادگان، گاوخونی، ارومیه، هامون، انزلی برای محیط زیست بوده است ولی به دلیل همین غفلت‌ها، آن‌ها را از دست داده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بارها این هشدارها را به روسای سابق سازمان حفاظت محیط زیست دادم،گفت: همه این خسارات به این دلیل رخ داد که محیط زیست تنها بعضی از گونه های خاص را می‌شناخت و در بقیه موارد تماشاچی بود.

آب، بزرگترین مسئله محیط زیست کشور

کلانتری ضمن تاکید بر این موضوع که مهم‌ترین مسئله و اصلی‌ترین شاخص محیط زیست کشور، آب است، تصریح کرد: اما سازمان حفاظت محیط زیست به بهانه اینکه قانون، وزارت نیرو را متولی حوزه آب می داند، خود را از این حوزه کنار کشید و حتی یک هزارم مقاومتی که مقابل صنعت که متولی اصلی آن هم وزارت صنعت است، داشت را در مقابل از بین رفتن منابع آبی نداشت و البته مشخص است که در شرایط بی آبی، یوز و کل و گیاهی هم باقی نمی‌ماند.

معاون رئیس جمهور افزود: در نتیجه همین غفلت‌ها امروز ۱۱۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر کشور را استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه باید از خودمان بپرسیم به چه بهایی در چند محصول خودکفا شدیم، اظهار کرد: با توجه به تاکید رئیس جمهوری بر رفع معضلات مختلف محیط زیستی در خوزستان همچون گرد و غبار و آلودگی‌های نفتی و تاثیر شرایط تالاب‌ها در روند کاهشی یا افزایشی این معضلات، نامه‌نگاری با وزیر نیرو برای تخصیص یک میلیارد و نیم حق آبه سالانه محیط زیست داشتم که وزیر نیرو هم در جواب نامه اعلام کرد با توجه به شرایط کشور، آبی برای تخصیص وجود ندارد.

کلانتری افزود: با بررسی‌ها مشخص شد، بخش کشاورزی خوزستان بیش از ۳ هزار میلیارد متر مکعب آب اضافه بر میزان تکدر بخش کشاورزی مصرف می کند و این به دلیل آن است که فراوانی آب در خوزستان باعث شده تا آب نیز در کشاورزی، نقشی همچون خورشید و هوا داشته باشد.

در خوزستان آب هست، مدیریت آب نیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مجموع آمار و ارقام بخش‌های مختلف در خوزستان نشان داد که در استان آب هست اما مدیریت آب نیست.

کلانتری با اعلام این هشدار که با ادامه روند کنونی مدیریت منابع و مصارف آب در کشور، طی ۱۵ سال آینده تنها شش استان آب خواهد داشت و بقیه کشور بی آب می‌شوند، اظهار کرد: این به معنای تعطیلی کشاورزی در کشور است و البته همین موارد طی نامه‌ای به رئیس جمهور اعلام شد و اعتراض بی‌مورد نمایندگان را به دنبال داشت.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نمی شود هم در استانی که منابع آب فراوان داریم بگوییم آب نیست و هم در استان‌هایی که منابع آب نداریم بگوییم آب نیست.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به عدم تخصیص حق آبه دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون متر مکعبی دریاچه ارومیه در سال داشت و گفت: حجم دریاچه ارومیه در بهترین حالت، ۳۱ میلیارد مترمکعب و در حالت میانگین ۲۲ میلیارد مترمکعب بوده است. از کل حق آبه آن نیز سالانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب تخصیص داده شده، مشخص است که دریاچه طی چندین سال خشک می شود.

وی با تاکید بر این موضوع که فاکتور مهم و نخست حفظ محیط زیست، آب است، تصریح کرد: اگر نتوانیم حق آبه‌های محیط زیست را دریافت کنیم، شاهد مردن طبیعت خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به محیط بانان گفت: شما تنها محیط بان حیات وحش نیستید و باید محیط بان محیط زیست باشید زیرا در صورت حفظ منابع حیاتی به خودی خود، حیات وحش زیاد خواهد شد.

حفظ حیوان منوط به حفظ آب، خاک و گیاه است

کلانتری خاطرنشان کرد: محیط بانان باید در جایگاه و نگاه خود تجدیدنظر کنند و بدانند وظایف آن‌ها فراتر از آن چیزی است که گمان می کنند زیرا حفظ حیوان منوط به حفظ آب، خاک و گیاه است.

وی از محیط بانان خواست، درگیری با متخلفان و متعرضان به محیط زیست را آخرین گزینه بدانند و تمام تلاش خود را برای همراه ساختن مردم در حفظ محیط زیست به کار بندند.

معاون رئیس جمهور اشاره‌ای هم به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای بهره‌مندی از شیوه‌های نوین جهانی برای مدیریت مناطق حفاظت شده کرد و گفت: همه اختیارات رئیس سازمان به مدیران کل استانی تفویض شده است و آن‌ها نیز باید از این اختیارات به ویژه در به کارگیری رویکردهای نوین مدیریت مناطق بهره گیرند.

کلانتری در ادامه گفت: اگر مدیرکل حفاظت محیط زیست استانی نتواند ظرف شش ماه از اختیارات تفویض شده برای بهبود شرایط محیط زیست استان خود بهره گیرد، برکنار خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش های سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در مدت کوتاه آغاز به کار نیز تقدیر کرد.

نظرات بینندگان