arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۳ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

گزارشگر ویژه سازمان ملل: مصونیت شکنجه گران در آمریکا متوقف شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه شکنجه خواستار توقف مصونیت شکنجه گران آمریکایی شد.

به گزارش ایسنا، ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به نقل از تارنمای کمیسر عالی، گزارش داد: گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه شکنجه، نیلز ملزر، از ایالات متحده خواست تا سیاست‌های فراگیر برای مصونیت از جنایات شکنجه برای مقامات آمریکایی را متوقف کند.

نیلس ملزر گفت: در سال 2014، یک کمیته در مجلس سنای ایالات متحده در مورد برنامه بازداشت و بازجویی در سازمان سیا و استفاده از شکنجه در زندان‌های ایالات متحده، گزارش داده است. با این حال، تا به امروز عدالت برای مرتکبین و سیاستگذاران این جنایات اجرا نشده و قربانیان، هزینه‌های جبران خسارت یا بازپروری دریافت نکرده اند.

وی تصریح کرد که او به ویژه در رابطه با بازداشت شدگانی که در انزوای کامل و طولانی هستند، نگران است.

ملزر در مورد عمار البولوچی که بارها در گزارش سنا نامش برده شده، گفت که او سه سال و نیم در سیا متحمل شکنجه‌های بی رحمانه بوده و پس از آن نیز بدرفتاری‌ها با وی ادامه دارد. علاوه بر اثرات بلند مدت شکنجه‌های گذشته، گفته شده که امواج و ارتعاشات باعث اختلالات جسمی و روانی وی نیز شده است.

گزارشگر ویژه به مقامات آمریکایی یادآوری کرد که ممنوعیت شکنجه و بدرفتاری، مطلق است و هیچگونه استثنائی برای آن مجاز نیست.

وی تاکید کرد: این یکی از اساسی ترین قوانین بین المللی است و نقض آن در میان جدی ترین جنایات بین المللی، از جمله جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی، ذکر شده است. هیچ شرایطی، هرچند استثنایی نمی‌تواند برای توجیه شکنجه استفاده شود. از دادگاه نورمبرگ تا تشکیل دادگاه‌های جنایات جنگی سازمان ملل متحد، ایالات متحده به طور قاطع در مبارزه با عدم مصونیت شکنجه گران، در سراسر جهان نقش داشته است. از همین رو اکنون از ایالات متحده می‌خواهیم که به رویه خود ادامه دهد و این بار مجرمان خود را به پیشگاه عدالت بیاورد.

وی افزود: جامعه‌ای که از طریق شکنجه و سوء استفاده سیاه می‌شود، تنها زمانی می‌تواند بهبود یابد که قربانیان قادر به دریافت کامل هزینه‌های جبران خسارت و توانبخشی شوند. گزارشگر ویژه درخواست خود را برای بازجویی رسمی در زندان گوانتانامو و برای مصاحبه با زندانیان تجدید کرد.

او در پایان اظهاراتش گفت: بسیار متاسفم که علیرغم درخواست‌های مکرر برای بازدید طبق منشور سازمان ملل، به طور مداوم از دسترسی به گوانتانامو و سایر مکان‌های امنیتی جلوگیری می‌شود.

نظرات بینندگان