arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶
رییس سازمان بازرسی کل کشور:

برخی دنبال بدبین کردن مردم به نظام هستند/ الآن در جامعه درباره نظام چه می‌گویند؟ آیا واقعا نظام استحقاق این حرف‌ها را دارد؟ / از نظر فساد، قطعاً از عربستان پاک‌تر هستیم

رییس سازمان بازرسی کل کشور با گفت: متأسفانه در کشور ما خیلی سیاه نمایی می‌شود و این در حالی است که بنده به عنوان رئیس سازمان بازرسی تقریباً از همه امور مطلع هستم در خیلی از موارد نظام از جریان‌های فسادی که مطرح می‌شود مبرا است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس سازمان بازرسی کل کشور: برخی دنبال بدبین کردن مردم به نظام هستند/ الآن در جامعه درباره نظام چه می‌گویند؟ آیا واقعا نظام استحقاق این حرف‌ها را دارد؟ / از نظر فساد، قطعاً از عربستان پاک‌تر هستیم

رییس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه برخی دست‌های پشت پرده به دنبال ناراضی کردن و بدبین کردن مردم به نظام هستند، گفت:متأسفانه در کشور ما خیلی سیاه نمایی می‌شود و این در حالی است که بنده به عنوان رئیس سازمان بازرسی تقریباً از همه امور مطلع هستم در خیلی از موارد نظام از جریان‌های فسادی که مطرح می‌شود مبرا است ولی متأسفانه شاخص ادارک و احساس فساد در کشور ما خیلی زیاد است و شاید با حقیقت ماجرا قابل مقایسه نباشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، قاضی ناصر سراج در آیین افتتاح ساختمان جدید بازرسی استان زنجان که با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان، رئیس کل دادگستری، دادستان، معاونین استاندار و اعضای شورای اداری و قضایی استان برگزار شد، با تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران احداث ساختمان جدید بازرسی کل استان زنجان گفت: مردم زنجان در برهه‌های مختلف انقلاب و نظام نقش مهمی را ایفا کرده و از این بابت مستحق بهترین خدمات از سوی دستگاه‌ها هستند. باید به انتظارات و مطالبات این مردم عزیز پاسخ مثبت بدهیم. ان‌شاء‌الله سال آینده که ما خدمت شما می‌رسیم، حداقل در این استان فسادی نداشته نباشیم.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم که باید کار جهادی کرد و انتظارات مردم، مقام معظم رهبری و رئیس قوه قضائیه را پاسخگو باشیم. همه از سازمان بازرسی انتظار دارند که با فساد مبارزه کنیم. چرا که تنها چیزی که نظام را از پای در می‌آورد فساد داخلی است. مقام معظم رهبری کمتر بیاناتی داشته‌اند که در بخشی از آن بر مبارزه با فساد تأکید نداشته باشند که این موضوع، مسئولیت سازمان بازرسی را سنگین‌تر کرده است. الحمدالله اکثر مدیران، کارمندان ما خدوم و پای کار هستند و تعداد محدودی هستند که متأسفانه برای نظام، ادارات و سازمان مشکل ایجاد کرده و موجب بدنامی نظام می‌شوند. قبل از انقلاب اسلامی، اگر بالاترین رده از مسئولان کشور خلافی را مرتکب می‌شدند، کسی آن را به پای نظام نمی نوشت ولی الآن اگر پایین‌ترین رده هم خلاف کند به نام نظام تمام می‌شود. چون از نظام اسلامی توقع ندارند که مدیرش خدایی نکرده فاسد باشد و یا حتی خلاف کوچکی را انجام دهد.

قاضی سراج با اشاره به وظایف سازمان بازرسی کل کشور مصرح در اصل 174 قانون اساسی گفت: نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین از جمله وظایف سازمان بازرسی کل کشور است که اگر بند اول وظیفه سازمان که حسن جریان امور است را تفسیر کنیم یعنی سازمان بازرسی باید بر همه امور و هر کاری که انجام می‌شود، ورود کرده و نظارت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: حسن جریان امور یعنی مردم از خدمات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف رضایت داشته باشند. به عنوان مثال در حوزه خودروسازها که بحث آن مطرح است، اگر استفاده‌کنندگان از خودروهای داخلی رضایت نداشته باشند، یعنی حسن جریان امور صورت نگرفته است. سازمان بازرسی در این حوزه وظیفه قانونی دارد. درست است که عِدّه و عُده سازمان بازرسی کفاف نمی کند ولی در حد وسع ما باید شبانه روز در خدمت مردم ایثارگر باشیم.

قاضی سراج با اشاره به برخی سیاه نمایی‌ها درباره مشکلات کشور گفت: متأسفانه در کشور ما خیلی سیاه نمایی می‌شود و این در حالی است که بنده به عنوان رئیس سازمان بازرسی تقریباً از همه امور مطلع هستم در خیلی از موارد نظام از جریان‌های فسادی که مطرح می‌شود مبرا است ولی متأسفانه شاخص ادارک و احساس فساد در کشور ما خیلی زیاد است و شاید با حقیقت ماجرا قابل مقایسه نباشد.

وی با اشاره به رتبه سلامت ایران در رتبه بندی سازمان شفافیت بین‌الملل(TI) گفت: سازمان شفافیت بین‌الملل هر سال کشورها را از نظر سلامت و فساد رتبه‌بندی می‌کند. در سال 2016 این سازمان 176 کشور جهان را بررسی و امتیاز داد. از این میان 20 کشور، رتبه‌های قابل قبولی دارند که کشورهای سنگاپور، هنگ‌کنگ و ژاپن تنها کشورهای آسیایی جزو این 20 کشور هستند که متأسفانه ایران جزو این کشورها نیست. اگر چه معتقدیم که این رتبه‌بندی واقعی نیست. چرا که کشوری مانند عربستان، امتیازش 46 است ولی امتیاز کشور ما 30 است. عربستان کشوری است که صبح در خصوص حقوق بشر محکوم می‌شود و بعدازظهر جزو شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد انتخاب می‌شود که نشان می‌دهد امتیاز آن غیرواقعی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به روند رتبه‌بندی کشورها از سوی سازمان شفافیت گفت: سازمان شفافیت بر اساس 13 شاخص، کشورها را امتیازبندی می‌کند و از امتیاز صفر تا صد داریم و هر کشوری که نمره‌اش به صد نزدیک‌تر باشد، پاک‌تر است. با این همه میانگین کشورها در امتیازبندی، 43 است. این موضوع نشان می‌دهد فساد منحصر به کشور ما نیست و مربوط به همه کشورها است. سه کشور اول جهان در این رتبه‌بندی، کشورهای اسکاندیناوی یعنی دانمارک، نیوزلند و فنلاند است که البته هیچ کشوری امتیاز صد ندارند. یعنی آن‌ها نیز درگیر فساد هستند.

وی افزود:نکته دیگری که باید اشاره کنم، رابطه مستقیم فساد با جنگ‌ها است؛ چرا که مدیران عالی کشورهای درگیر جنگ، زمان و امکانات لازم برای کنترل فساد را ندارند و از این جهت افراد سوء استفاده گر که به اموال عمومی و بیت‌المال دست‌درازی می‌کنند، زمینه را مساعد می‌بینند. کشور ما نیز هشت سال جنگ سخت نه صرفا با عراق، بلکه با دنیا داشت و همه کشورهای قدرتمند دنیا عراق را پشتیبانی کردند. بلافاصله بعد از آغاز جنگ، منافقین جنگ داخلی را به راه انداخته و همه کسانی که مذهبی و معتقد بودند را ترور کردند که در این رابطه ما 17 هزار شهید داریم که روزنامه و ارگان منافقین با اسم و مشخصات به شهادت رساندن آن‌ها را پذیرفت. بعد هم با تحریم‌های شدید بین‌المللی روبرو شدیم که طی سال‌های اخیر سنگین بود. بنابراین در چنین شرایطی امتیاز ما 30 است و قطعاً از عربستان که دارای رتبه 46 است، پاک‌تر هستیم.

وی با تأکید بر تأثیر اظهارنظرهای رسمی مسئولان در رتبه‌بندی سازمان شفافیت بین‌الملل گفت: باید مسئولان ایجابی و مثبت صحبت کنند و خدایی نکرده اگر مدیری خلاف کرد، با هشدار و تذکر مانع انحراف شود و اگر انحراف اصلاح نشد به شدت برخورد کنند و مدیران دیگر مصون بمانند. اما متأسفانه الآن در جامعه مردم راجع به مسئولان و نظام چه می‌گویند؟! آیا واقعا نظام استحقاق این حرف‌ها را دارد؟! متأسفانه گروه‌ها و جناح‌ها در بدنام کردن همدیگر مسابقه دارند و نتیجه اش این می‌شود که رتبه ایران از نظر سلامت پایین باشد که به خاطر همین مطالب روزنامه‌ها، رسانه‌ها و فضای مجازی است که به اذعان مسئولان سازمان شفافیت این‌ها منابع اصلی این سازمان برای رتبه‌بندی کشورها از نظر سلامت است. طی مذاکراتی که با مسئولان سازمان شفافیت بین‌الملل داشتم، بیشتر استنادهای آنان مسایلی است که در رسانه‌های داخل کشور مطرح می‌شود.

قاضی سراج با اشاره به بحران خودرو در کشور گفت: آقایان ثبت سفارش را متوقف کردند تا آیین‌نامه و دستورالعمل بنویسند. خب، چرا الآن اعلام می‌کنید. دستورالعمل را بنویسید و بعد ثبت سفارش را ببندید. در کشور چندین هزار ماشین مدل بالا خارجی در گمرک دپو شده که در برخی مدل‌ها به اندازه 100 میلیون افزایش قیمت داریم. این پول‌ها به جیب چه کسی می‌رود؟! این در حالی است که صندوق دولت از لحاظ مالی خالی است. هم اکنون هزینه ثبت سفارش 20 هزار تومان است که همین ثبت سفارش به دلیل متوقف‌شدن آن، چند ده میلیون به فروش می‌رسد و این به خاطر رانت چهار، پنج شرکت است که درآمد گزافی عاید آنان می‌شود. طبیعی است وقتی مردم این وضعیت را ببینند به همه بد بین می‌شوند.

وی همچنین با انتقاد از وضعیت خودروسازی داخلی گفت: چگونه یک خودرو داخلی یک‌دفعه 14 میلیون افزایش قیمت دارد؟! و مسئولان خودروسازی می‌گویند اگر مشتری مبلغ مد نظر را نقدی بدهد 8 میلیون و 500 هزار تومان ارزان‌تر می‌خرد. چرا یکدفعه این قدر قیمت این خودرو را بدون دلیل افزایش دادید تا بخواهید تخفیف کلان بدهید. البته بعد از آنکه سازمان ورود کرد، این موضوع متوقف شد ولی این شایعه را انداختند تا اثر خودش را برجای بگذارد و این موضوع روی قیمت سایر ماشین‌ها نیز تأثیر منفی گذاشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پایان با اشاره به اینکه سازمان بازرسی دو برنامه بررسی واردات خودرو و خودروسازهای داخلی را در دست اقدام دارد، گفت: تلاش داریم طی این دو برنامه بررسی کنیم که چه دست‌های پشت‌پرده‌ای ورود دارد که مردم را به نظام بدبین و ناراضی کنند. سازمان بازرسی می‌خواهد سازمان‌ها و افرادی که در قسمتی از نظام اقتصادی اخلال می‌کنند، را شناسایی و اعلام کند. این در حالی است که بازار خودروی ایران با مشکل مواجه نبود و به خاطر استفاده از رانت، کشور ملتهب شد و الآن شرایط طوری شد که همه به دنبال خرید خودروی خارجی هستند تا بعدا گران‌تر بفروش برسانند. ان‌شاء‌الله با برنامه‌ریزی خدمت همه این متخلفان خواهیم رسید.

قاضی سراج در سفر به استان زنجان از سوی ابراهیم شاهرخیان معاون برنامه‌ریزی و امور مجلس سازمان بازرسی کل کشور و ابوالفضل روستایی مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و همکاری‌های بین‌الملل همراهی می‌شود.

نظرات بینندگان