arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

دادگاه ترکیه با آزادی روزنامه‌نگار آلمانی موافقت کرد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات روزنامه‌نگار ترک-آلمانی امروز (دوشنبه) در شهر استانبول برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادگاه ترکیه با آزادی روزنامه‌نگار آلمانی موافقت کرد

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات روزنامه‌نگار ترک-آلمانی امروز (دوشنبه) در شهر استانبول برگزار شد. دادستانی استانبول در این جلسه تقاضای آزادی تولو و پنج تن دیگر از متهمان را مطرح کرده بود. دادگاه با آزادی این افراد به قید وثیقه موافقت کرده اما گفته این شش تن اجازه خروج از ترکیه را ندارند.

به گزارش ایسنا به قنل از شبکه خبری دویچه وله، مشاله تولو، روزنامه‌نگار ترک‌-آلمانی به همراه پنج هم‌پرونده‌ای دیگرش با قید وثیقه آزاد شد. او به همراه ۱۷ تن دیگر هفت ماه در بازداشت بودند با این حال این افراد اجازه خروج از ترکیه را ندارند.

مشاله تولو ۳۳ ساله به همراه ۱۷ تن دیگر متهم به "عضویت در حزب کمونیست، مارکسیست لنینیست MLKP " هستند. این حزب در ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می‌شود و در آلمان از سوی سازمان امنیت داخلی این کشور تحت کنترل است. در صورت اثبات این اتهام، ممکن است تا ۲۰ سال حبس برای این افراد صادر شود. تولو و دیگر متهمان در جریان بازپرسی‌ها اتهامات وارده را رد کرده‌اند.

بنا به اطلاعات خبرگزاری آلمان، سفیر آلمان در ترکیه، رئیس فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان و نیز گونتر والراف‌ روزنامه‌نگار تحقیقی آلمانی به عنوان ناظر در جلسه دادگاه حضور داشته‌اند. تمامی ناظران متفق‌القول هستند که این دادگاه یک دادگاه سیاسی است و رأی نهایی آن در جای دیگری گرفته خواهد شد.

در اولین جلسه دادرسی مشاله تولو که روز ۱۱ اکتبر برگزار شد تقاضای او برای آزادی موقتش تا زمان صدور حکم از سوی دادگاه رد شد. هایکه هنزل، رئیس فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان آلمان رد درخواست آزادی تولو تا زمان صدور حکم از سوی دادگاه را اقدامی "تحریک‌آمیز" در روابط میان آلمان و ترکیه ارزیابی کرده است. این سیاستمدار چپ، پرونده این افراد را در راستای آن چیزی دانسته که او "گروگان‌گیری اردوغان" می‌نامد.

هنزل از دولت آلمان خواسته تا فشار بیشتری بر رجب طیب اردوغان وارد کند تا تولو و دنیز یوجل، گزارشگر روزنامه آلمانی "دی‌ولت" در ترکیه و نیز هفت آلمانی دیگر را که به اتهامات سیاسی در ترکیه زندانی هستند، آزاد کند. به گفته این عضو پارلمان آلمان راه‌های زیادی برای این اعمال فشار وجود دارد، از جمله استفاده از ابزار صادرات اسلحه به ترکیه برای این منظور.

تولو پیش از بازداشت به عنوان مترجم و خبرنگار در خبرگزاری ETHA کار می‌کرد.

چندی پیش رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرده بود که در ازای استرداد ژنرال‌های نظامی پناهنده در آلمان این خبرنگاران را آزاد می‌کند اما مقامات آلمانی با انتقاد شدید این پیشنهاد را رد کردند.

برچسب ها: ترکیه ، آلمان
نظرات بینندگان