arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۲۷ آذر ۱۳۹۶

وقوع ۲۵۵ زمین‌لرزه در لرستان از ابتدای سال تاکنون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل مدیریت بحران لرستان گفت: از ابتدای سال تاکنون در استان ۲۵۵ زمین‌لرزه رخ داده است.

به گزارش ایسنا، رضا آریایی در کارگاه آموزشی مدیریت حوادث و بحران‌های طبیعی با محوریت مطالعه زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه که به همت معاونت آموزش کوتاه مدت جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، اظهار کرد: در لرستان نیز تاکنون ۲۵۵ زمین‌لرزه از ابتدای سال داشتیم که ۱۵۰ مورد آنها تنها از ۲۱ آبان به بعد بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان، بیشترین بزرگی ثبت شده در استان را دو مورد ۴.۳ ریشتری عنوان کرد و گفت: خوشبختانه تلفات جانی نداشت و تنها ۶۵ نفر مجروح به بیمارستان کوهدشت مراجعه و به صورت سرپایی درمان شدند.

وی، میزان خسارت زلزله را ۸۰ میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: همچنین به حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی خسارت وارد آمد.

آریایی گفت: زمین‌لرزه اخیر کرمانشاه یک هشدار جدی بود و باید منتظر زلزله‌های بیشتر و بزرگتری باشیم پس باید مدیریت بحران را جدی بگیریم. در همین راستا آموزش در همه زمینه‌ها را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اولین نظریه علمی درمورد زلزله مربوط به امانوئل کانت بود، ادامه داد: همچنین دانشمندانی از جمله آلفرد وگنر، مرکالی، گوتنبرگ و ریشتر در این مورد صاحب‌نظر هستند.ارسطو فیلسوف یونانی عقیده داشت که مقدار زیادی هوا درون سوراخ‌ها و غارهای زیرزمینی وجود دارد که وقتی این هوا تلاش می‌کند تا به طرف بالا برود نتیجه آن تکان خوردن زمین است.

آریایی مهمترین مناطق زلزله‌خیز جهان را کمربند زلزله‌خیز آلپ، هیمالیا و کمربند اطراف اقیانوس آرام عنوان کرد و افزود: علل وقوع زمین‌لرزه در ایران، کمربند زلزله‌خیز آلپ هیمالیا و باز شدن کف بستر دریای سرخ است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان به زون‌های لرزه‌خیز ایران اشاره کرد و گفت: این زون‌ها شامل البرز، زاگرس، ایران مرکزی و مکران هستند که زون زاگرس از بقیه گسترده‌تر است. ۵۰ درصد کل زمین لرزه‌های ایران در زون زاگرس رخ می‌دهند. زاگرس با ماهیت زمین‌ساختی خود همه روزه در حال تخلیه انرژی است.

آریایی خاطرنشان کرد: فعال‌ترین مناطق زلزله‌خیز زاگرس، استان‌های فارس و لرستان هستند و بزرگترین زمین‌لرزه‌های زاگرس در محدوده زاگرس میانی رخ داده است.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان طول گسل‌های اصلی زاگرس را ۱۳۵۰ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: دو گسل اصلی زاگرس به موازات هم امتدادلغز و راستالغز هستند.

وی با بیان اینکه ایران از جمله کشورهای زلزلهخیز دنیا است، گفت: در طول ادوار گذشته و در دوران معاصر نیز زمین لرزه‌های مهیبی در این کشور رخ داده است.

آریایی به زلزله ۲۱ آبان سال جاری کرمانشاه اشاره کرد و گفت: این زمین‌لرزه سبب لرزش چهار کشور بزرگ و ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت شد که ۱۴ استان ایران از جمله تهران لرزش زمین را حس کردند.

مدیرکل مدیریت بحران لرستان تعداد پس‌لرزه‌های این زلزله را ۱۳۵۰ مورد عنوان کرد و افزود: بزرگترین رکورد 6 ریشتر بوده است که عمق زیادی داشت و کانون آن کوهستان بود. این زمین‌لرزه باعث بالا آمدن زمین در بین دشت ذهاب تا سر پل شد. وقوع این زمین لرزه منجر به ۶۲۰ نفر تلفات انسانی و ۱۲ هزار نفر مجروح شد که به واسطه آن ۱۰ شهر و ۱۹۳۰ روستا تحت تاثیر خسارات آن قرار گرفتند.

نظرات بینندگان