arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۲ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

یک کارشناس اقتصاد: «بیت‌کوین» حصار تحریم‌های دلاری را می‌شکند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک کارشناس اقتصاد: «بیت‌کوین» حصار تحریم‌های دلاری را می‌شکند

یک کارشناس اقتصاد گفت: چون «بیت‌کوین» محدودیتی از هیچ سیستم مالی ندارد، می‌تواند راهی برای برطرف کردن مشکل تحریم‌ها باشد.

«عباس بهنود» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با «بیت‌کوین»، اظهار کرد: بیت‌کوین‌ها نوعی از پول‌های الکترونیکی رمزنگاری شده هستند که با گسترش استفاده تجاری از فضای اینترنتی بسیار بیشتر از پیش جلب توجه کرده‌اند. بیت‌کوین‌ در واقع پردازش مبادلات مالی بر بستر یک فناوری به نام «بلاک چین» است که زنجیره بلوک هم تعریف می‌شود و مبتنی بر رمزنگاری است که با استفاده از این فناوری یک پول مجازی به نام بیت‌کوین به وجود آمد که در فضای اینترنتی قابل انتقال است.

وی افزود: هم‌اکنون فرستادن پول به خارج از کشور از طریق حواله‌ها و طی مراحل قانونی و بانکی انجام می‌شود، اما در فضای بیت‌کوین‌ها و ارزهای الکترونیک تا سقف 6 ساعت پول قابل انتقال بوده و از همین طریق هم بسیاری از شرکت‌ها نیز برای تسهیل انتقال پول میان کشورها استفاده می‌کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: بیت‌کوین‌ها هیچ محدودیتی را از طرف هیچ سیستم مالی نمی‌پذیرد و حتی نظام مالی آمریکا هم نمی‌تواند کنترلی بر روی آن داشته باشد، فضای ارزهای رمزنگاری شده و بیت‌کوین‌ها بسیار می‌تواند با توجه به تحریم‌ها علیه کشور راهگشا باشد و با توجه به محدودیت مبادلات پولی فضای داد و ستد بیت‌کوین، این ارز مجازی می‌تواند برای مبادلات مالی و ارسال پول به خارج کشور مناسب باشد.

بهنود یادآور شد: در صورت تثبیت این نوع ارزها، می‌توانند محدودیت‌های ارز دلار را از میان ببرند. از طرفی با توجه به فضای تحریمی و غیرقابل اعتماد بودن پشتوانه دلار (دولت امریکا) و احتمال اعمال فشار دوباره به ایران باید یک برنامه‌ریزی منسجم برای ورود و جایگزینی این ارز در کشور وجود داشته باشد و از آنجایی که کشورهایی مثل روسیه که به این نوع ارزها گرایش خوبی داشته‌اند، می‌تواند دلیل خوبی بر گرایش ایران به سمت این نوع ارزها می‌تواند باشد.

وی در رابطه با محدود بودن بیت‌کوین برای عرضه و تقاضا، خاطرنشان کرد: شمار مشخصی بیت‌کوین در دنیا وجود دارد و این مسأله به محدودیت‌ها در عرضه و تقاضا کمک می‌کند و کاربران می‌توانند مطمئن شوند که این حوزه در گذر زمان رشدی منطقی خواهد داشت. همچنین باید توجه داشت که این نوع ارز الکترونیکی برای بسیاری از افراد ناشناخته است و هنوز این ارز نتوانسته فضای اعتماد را برای معاملات ایجاد کند و اکثر افراد در این رابطه با احتیاط برخورد کرده و بر کارایی آن تردید دارند.

این کارشناس اقتصاد خاطرنشان کرد: هم‌اکنون با توجه به این‌که خرید و فروش این نوع ارز از طریق فضای مجازی بوده و نیز با توجه به این‌که نهاد شفافی حمایت واقعی، منظم و منسجم خود را برای این ارزها اعلام نکرده‌اند سبب شده که از اعتبار آن کاسته و احتمال کلاهبرداری برای آن افزایش یابد و با وجود این موارد در شرایط کنونی زیرساخت‌های موجود در کشور گرایش به ارز مجازی عاقلانه به نظر می‌رسد.

بهنود خاطرنشان کرد: از آنجایی که هیچ‌کس صاحب بیت‌کوین نیست، اما در عین حال همه دارندگان و سهام‌داران بیت‌کوین صاحب و مالک آن به اندازه سهم خود هستند، سبب شده است که بیت‌کوین به پولی فراکشوری تبدیل شود و از آنجایی که بیت‌کوین هیچ مرکزیتی ندارد و هیچ نهادی به این نام نیز وجود ندارد، می‌توان گفت هیچ نهادی نمی‌تواند بیت‌کوین را متوقف کند، چون حتی اگر این تکنولوژی در فضای رسمی نیز ممنوع شود در فضای غیررسمی و با استفاده از سایت‌های متعدد اینترنتی قابل دسترسی و معامله است.

بیت‌کوین یک شبکه توافقی است که یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را بوجود آورده است. این نخستین شبکه پرداخت نقطه به نقطه تمرکززدایی شده است که توسط کاربرانش بدون هیچگونه اختیار مرکزی و یا واسطه‌ای، نیرومند شده است. از نقطه نظر یک کاربر، بیت‌کوین بسیار شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت‌کوین هم‌چنین می‌تواند به‌عنوان مهم‌ترین سیستم دفترداری با سه ورودی موجود بشمار آید.

نظرات بینندگان