arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۰ - ۲۹ آذر ۱۳۹۶

محمود صادقی: به نظارت استصوابی معتقدم/ بحث ما کاهش اختیارات مجلس است/ لاریجانی: اگر دفعه قبل همينطور حرف ميزديد اين قدر درگيري ايجاد نميشد

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس که در جلسه چند روز گذشته مجلس به دلیل اظهار نظری در رابطه با شورای نگهبان موجب جنجال در مجلس شده بود، در تذکری فرصت یافت تا به رفع ابهام از صحبت ‌هایش بپردازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود صادقی: نظارت استصوابی به خاطر جلوگیری از تجربه تلخ پهلوی بود؛ تفسيرهای شورای نگهبان باعث كاهش اختيار مجلس شده / لاریجانی: کاش بار اول همینطور می‌گفتید

محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس که در جلسه چند روز گذشته مجلس به دلیل اظهار نظری در رابطه با شورای نگهبان موجب جنجال در مجلس شده بود، در تذکری فرصت یافت تا به رفع ابهام از صحبت ‌هایش بپردازد.

دو بخش از صحبت‌هاي محمود صادقي در جلسه يكشنبه-26 آذر- مبني بر اينكه « آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم!»،« آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟ حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند ۴۰ - ۵۰ ایراد می‌گیرند ولی رییس دیوان محاسبات همه آنها را خط می‌زند.» موجب حاشيه‌سازي شد.

به همين خاطر هم بود که محمود صادقي براي رفع ابهام از گفته‌هايش،‌ در جلسه علنی امروز مجلس پشت تریبون رفت و توضيح داد: «اظهار نظري كه در نطق چند روز گذشته داشتم را توضيح ميدهم تا ابهامات رفع شود.»

او با اشاره به بخشي از صحبت‌هايش كه رئيس ديوان محاسبات را به نقد كشيده بود،‌ گفت:منظورم از ديوان محاسبات شخص ايشان نبوده است.

صادقي در رابطه با بحث «ما عصاره فضائل شوراي نگهبان هستيم.»، نيز اشاره به صحبت امام خميني داشت و به اشتباه به جاي عصاره فضائل ملت،‌ از واژه«شوراي نگهبان» استفاده كرد و گفت: اشاره من به فرمايش حضرت امام بود كه به نمايندگان دوره اول گفتند كه مجلس عصاره فضائل شوراي نگهبان است!

اين اشتباه صادقي موجب خنده نمايندگان مجلس شد و لاريجاني هم به شوخي به تذكر داد: اين حرفي كه گفتيد باعث مي شود تا دوباره ديگران بخواهند بر اساس اصل 79 تذكر بدهند.(خنده)

صادقي كه خود نيز همراه با ساير نمايندگان به اين اشتباه لفظيش مي خنديد،‌ ادامه داد: اجازه دهيد. اشتباه شد(خنده) نظام قانوني ما با مجلس و شوراي نگهبان عجين شده است و شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس و قانون گذاري مجلس نظارت دارد. من به نظارت استصوابي شوراي نگهبان قائل هستم و اين را با صراحت قبلا هم گفته ام.

او افزود: اما نكته اي كه وجود دارد اين است كه اگر شما به مشروح مذاكرات خبرگان توجه كنيد،‌ نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات به دليل تجربه تلخ رژيم استبدادي پهلوي بود. در آن زمان-پلهوي- حاكميت تعدادي را به دلخواه خود از صندوق بيرون مي آورد. به همين دليل اين پيش بيني شد تا نمايندگان به آراء مردم نزديك باشند.

صادقي با اشاره با بحث نظارت قانوني شوراي نگهبان بر مجلس، ادامه داد: در مورد نظارت قانوني معتقدم كه بسيار ضروري است. شهادت شيخ فضل الله نوري بر اين اساس بوده است كه مشروطه ما مشروع است. در اصل 4 و اصول ديگر هم پيش بيني شد كه شوراي نگهبان بر مصوبات مجلس نظارت قانوني دارد كه بايد همه مصوبات براساس شرع باشد. مجلس بدون وجود شوراي نگهبان اعتبار قانوني ندارد.

اين نماينده اصلاح طلب مجلس باز هم گريزي به انتقادهايش از شوراي نگهبان زد و گفت: اما نكته اي كه وجود دارد اين است كه بعد از 4 دهه از عمر انقلاب و فعاليت در كنار شوراي نگهبان ،‌نميتوانيم بپرسيم كه خروجي اين سال ها چه بوده است؟ با تمام احترامي كه براي شوراي نگهبان قائل هستم بايد بگويم كه تفسيرهايي كه شورا كرده است باعث كاهش اختيار مجلس شده است. از جمله تفسيرهايش در مورد تحقيق و تفحص كه موجب محدوديت مجلس شده است. در امر قانوگذاري در بسياري از موارد نظارتشان بايد پيگيري كنيم اما اينگونه نيست كه نتوانيم نقد كنيم. من براي همه نهادهاي قانون احترام قائل هستم اما نقدش هم مي كنم.

لاريجاني در پاسخ به اين تذكر گفت: من از شما تشكر ميكنم و اگر دفعه قبل همينطور حرف ميزديد اين قدر درگيري ايجاد نميشد.(خنده)شما نكته اي هم در مورد حساب هاي مجلس گفتيد كه ديوان محاسبات بررسي هايي انجام ميدهد ولي رئيسش برخي از اين حساب ها را خط ميزند. والله اينگونه نيست. سيستمي دارند كه به كميسيون بودجه مي آيند و نظرشان را مطرح ميكنند و اگر ايرادي باشد رفع ميشود. واقعا اينطور نبود و البته خودتان هم تصحيح كرديد.

نظرات بینندگان