arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۳۰ آذر ۱۳۹۶

توصیه یک مهندس زلزله: از تهران بروید، زلزله بیاید، فاجعه سه‌قرن اخیر رخ می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

توصیه یک مهندس زلزله: از تهران بروید، زلزله بیاید، فاجعه سه‌قرن اخیر رخ می‌دهد

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی از پایتخت نشینان خواست که این شهر را ترک کنند.

در پی زلزله ۵.۲ ریشتری دیشب در تهران پروفسور فریبرز ناطقی‌الهی، مهندس زلزله، بنیانگذار مقاوم سازی و مديريت بحران و استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی به خبرآنلاین گفت: سالهاست دارم مي‌گويم در تهران زلزله خواهد امد و بارها گفته‌ام اگر آن زلزله مطرح رخ دهد، بزرگترین فاجعه ٣ قرن اخير رخ می‌دهد.

او در رابطه با اینکه مردم چه راهکاری می‌توانند داشته باشند افزود: مردم تا مي‌توانند از تهران مهاجرت معكوس داشته باشند و از مسولين مطالبه شهر ايمن داشته باشند. متخصصان، اطلاعات را به جامعه انتقال دهند هرچه كه هست دوران انتقالي بيان تدريجي خطر گذشته است و بايد مردم از خطر واقعي بصورت مستقيم اگاه باشند. در رابطه با مسئولين، دير است ولي شهر تهران را كوچک كنيد، وام‌هاي مقاوم سازي بدهيد، مديريت بحران كنوني را پاك و مجددا طراحي كنيد با جديت تمام. موضوع شوخي بردار نيست.

ناطقی الهی چند روز پیش هم در این رابطه گفته بود: یکبار به مردم تهران گفتم اگر می‌توانند از تهران بروند، این حرف دل من است. من هم اگر می‌توانستم بدون شک دست خانواده و مادرم را می‌گرفتم و از این شهر می‌رفتم.

این استاد نمونه کشوری افزود: اصل قضیه این است که دولت وظیفه‌ی بسیار حساسی دارد که آن را نادیده می‌گیرد، در تهران شهرداری، شهرداری مناطق و شورای شهر کلید اصلی این شهر هستند. من در تمام بحث‌ها گفتم که توسعه تهران در توقف توسعه تهران است! یعنی تهران نباید به سمت گسترش برود.

ناطقی الهی در رابطه با اینکه اگر در پایتخ زلزله ۷.۲ ریشتری بیاید چه اتفاقی می‌افتد گفت: ببینید زلزله یک مسئله پیچیده‌ای است، یک زلزله ۷.۲ در تهران یک سناریو وحشتناک غیرقابل تجسم است. به نظر من اصلا دربارش فکر نکنیم چون ابعادش قابل تصور نیست، آسیب پذیری به پارامترهای مختلفی بستگی دارد مثل محتوای فرکانسی، طول مدت زمان رخ داد و یکی قدرت زلزله. باز بستگی دارد بستر خاک چه باشد، خاک تهران با کردستان تفاوت دارد. خاک ما از شمال تهران تا جنوب تهران ۱۵۰ تا ۳۰۰ متر آبرفت است، اینجا اتفاقات مختلفی می‌افتد،. پس نمی‌توان خیلی نسخه پیچید.

استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی ادامه داد: ولی تصور مهندسی من این است که بزرگترین فاجعه ۳ قرن گذشته در تهران رخ می‌دهد. در یک سخنرانی هم گفتم شاید بزرگنمایی هم کرده باشم ولی گفتم باید مثل چرنوبیل ماشین‌های بتون اینجا را مسدود کنند، اگر پارامترهایی که نگرانشان هستیم با این ساخت و سازی که داریم، با این شریان‌های حیاتی، با این توان مدیریت از نظر من فاتحه تهران باید خوانده شود. بارها بر اساس مطالعاتی کردم گفته‌ام که مثل چرنوویل باید کامیون‌های بتن را آورد و تمام شهر را با بتن پر کرد.

ناطقی‌الهی در رابطه با علت این پیش‌بینی وحشتناکش گفت: چون در این حالت، تحت هیچ شرایطی ما امداد، نجات، جستجو، آزاد کردن مردم از زیر آوار، حمل و نقل و ... نداریم و باید منتظر آمار وحشتنانک مرگ و میر، موش‌های تهران، آتش‌سوزی بعد از زلزله و ... باشیم. من همیشه گفتم که درباره بعد از زلزله وقتی چشمانم را می‌بندم شهر را با آتش می‌بینم. در ۹۰ درصد خانه‌ها علمک‌ها پشت دیوارهای آجری هستند که خواهند ریخت و پشت این دیوارهای آجری هم کنتر برق وجود دارد. دیوار آجری می‌ریزد علمک می‌شکند، برق جرقه می‌زند و تا تخلیه گاز تهران بزرگ بخواهد صورت بگیرد ما سوختگی وحشتناکی خواهیم داشت. فرض کنید ۲۰ درصد ساختمان‌ها سالم باشد، شهری که ۸۰ درصدش از بین رفته و شریان‌های حیاتی دیگر در خدمت نیست دیگر به چه دردی می‌خورد؟

نظرات بینندگان