arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۲ - ۰۱ دی ۱۳۹۶

مراسم بزرگداشت آیت‌الله حائری شیرازی در قم برگزار شد / سخنران مراسم: ایشان در علوم ریاضی و اقتصاد هم متخصص بود

مراسم ارتحال آیت الله حائری شیرازی با حضور مراجع عظام تقلید در مسجد اعظم قم برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مراسم بزرگداشت آیت‌الله حائری شیرازی در قم برگزار شد / سخنران مراسم: ایشان در علوم ریاضی و اقتصاد هم متخصص بود

مراسم ارتحال آیت الله حائری شیرازی با حضور مراجع عظام تقلید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مراسم ارتحال آیت الله محی الدین حائری شیرازی امشب با حضور مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و شاگردان ایشان و مردم شهیدپرور و عالم پرور قم، برگزار شد.

این مراسم پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم برگزار شد و در آن آیات عظام مکارم شیرازی، جوادی آملی، نوری همدانی، سبحانی، علوی بروجردی و آیات اعرافی، اراکی، خاتمی، امینی، خرازی، کعبی، هادوی تهرانی و... حضور داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی از دفتر مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی، ربانی و... به همراه نمایندگان مراجع عظام تقلید نیز در این مراسم حضور داشتند.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از اساتید حوزه با ذکر خدمات اجتماعی و علمی و سیاسی مرحوم آیت الله حائری شیرازی، ایشان را عالمی با عمل دانست که با عمل به دستورات اسلامی از خوش ذوق ترین و نوابغ حوزه بود.

وی گفت:عمر اندک نصیبی است که از ولادت تا مرگ به انسان عطا شده است؛ عمر بزرگترین سرمایه انسان است که هرچه از او می رود دیگر هیچ به انسان باز نمی گردد؛ روایات بسیاری در خصوص عمر موجود است که در احادیث ما به آن اشاره شده است؛ عمر از مسایلی است که بشر نسبت به آن باید در قیامت پاسخگو باشند.

نظری منفرد تصریح کرد: مردم در خصوص عمر به چند دسته تقسیم می شوند؛ نخست کسانی هستند که در سنین بالا به این می اندیشمند که چگونه همچون بهم خوردن چشم، عمر آنها سپری شد و یک عمر در غفلت بوده اند.

وی عنوان کرد: برخی دیگر از افراد هستند که از عمر خود استفاده می کنند و اجازه اتلاف عمر را نمی دهند؛ ائمه ما مصداق کامل این مساله بودند؛ از دیگر سوی علمای بزرگ ما نیز چنین بودند و از عمر خود به شکلی استفاده کردند که می توان گفت عمر خود را در راه هدایت مردم سپری کردند.

این استاد حوزه بیان کرد: آیت الله حائری شیرازی از علمایی بود که از عمر خود استفاده کرد؛ ایشان بیان می کرد که پدرم نام من را محی الدین نهاد تا احیاگر باشم؛ به همین خاطر همیشه تلاش می کنم که در امور خیر و هدایت مردم تحول آفرین باشیم.

وی گفت:ایشان دائم السفر بود و با هواپیما نیز مسافرت نمی کرد ولی برای هدایت مردم به اقصی نقاط کشور مسافرت می کرد و یک لحظه به استراحت نمی پرداخت و همیشه بیان می کرد وقتی در هر شهری از من دعوت می شود برای تبلیغ دین به آن شهر گسیل می شوم.

نظری منفرد تصریح کرد: ایشان در تبلیغ دین همه سختی ها را به جان خرید؛ در سی سالی که امام جمعه بودند از هیچ تلاشی برای تبلیغ دین دست برنداشتند و به قول فرزند ایشان رهبر انقلاب نیز با استعفای ایشان موافق نبودند ولی ایشان اصرار کردند که به حوزه رفته و دروس اخلاق و تبلیغ خود رابه شکل گسترده در سطح حوزه قم و کشور گسترش دهند.

این استاد حوزه اظهارکرد: یکی از رموز توفیق تبلیغ ایشان، آن بود که ایشان سخنش را از جان بر می آورد و بر قلوب نیز می نشست؛ ایشان همچنین به علوم حوزوی بسنده نکرد و چهار زبان فارسی و عربی و انگلیسی و ترکی را به شکل محاوره ای تکلم می کرد.

نظری منفرد گفت: ایشان در علوم ریاضی و اقتصاد نیز متخصص بود و به همین دلیل در این زمینه ها به نظریه های قوی دست زد؛ ایشان از اساتید برجسته بود که دارای استعداد و نبوغ عجیبی بود که از جمله آن می توان به حافظه عجیب ایشان اشاره کرد.

وی اظهارکرد: ایشان عالمی جامع بود و به رغم این همه سوابق تدریس و مسئولیت های خطیر و حضور گسترده و تاثیرگذار در جنگ تحمیلی، زندگی زاهدانه ای داشت؛ ایشان در شیراز خانه ای نداشت و همان خانه استادی پیش از رفتن به شیراز در قم را حفظ کرده بود و پس از اقامت مجدد در قم، در همان خانه ساده سکنی گزید.

نظری منفرد بیان کرد: ایشان چند دغدغه بسیار مهم داشتند و همیشه و تا آخر عمر در این خصوص سفارش می کردند؛ مساله علوم انسانی، رباخواری و مبارزه با ربا در اقتصاد و همچنین مساله مبارزه با شرک از جمله دغدغه های آن عالم عامل بود که تا آخر عمر و در آخرین نفس های عمر پر برکت شان با اشارات انگشت دست به آنها اشاره کردند.

خاطرنشان می شود آیت الله حائری شیرازی از علمای مبارز و مجاهد و از اساتید درس اخلاق حوزه های علمیه و نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس بود که پس از عمری تلاش و تدریس و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) روز گذشته در سن 81 سالگی در قم دارفانی را وداع گفت و در حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) به خاک سپرده شد.

نظرات بینندگان