arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۰

میزان اقامت گردشگران خارجی در اصفهان نزدیك به صفر بوده است

تناقض در آمار اعلام شده از زبان مسئولان سازمان میراث فرهنگی باردیگر پرده از ارقام غیرواقعی رشد گردشگری برداشت. از سوی دیگر اظهارات فعالان بخش خصوصی مبنی بر خالی ماندن هتلها و ركود بازار آژانشها نیز دلیلی آشكار بر نادرست بودن این مدعاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تناقض در آمار اعلام شده از زبان مسئولان سازمان میراث فرهنگی باردیگر پرده از ارقام غیرواقعی رشد گردشگری برداشت. از سوی دیگر اظهارات فعالان بخش خصوصی مبنی بر خالی ماندن هتلها و ركود بازار آژانشها نیز دلیلی آشكار بر نادرست بودن این مدعاست.

به گزارش مهر، ارائه آمارهای غلوآمیز در صنعت گردشگری همیشه موضوع مورد چالش فعالان و كارشناسان گردشگری بوده است. آنها می گویند كه ارائه آمار غیر واقعی باعث می شود تا اعتماد به سازمان میراث فرهنگی و صنعت گردشگری ایران از بین برود اما سازمان میراث فرهنگی در برابر تمام این انتقادها پافشاری می كند و انتقادها را از سوی غیركارشناسان و با هدف تخریب اقدامات انجام شده از سوی این سازمان می داند.

با این حال اظهارات چند روز گذشته باعث شده كه بار دیگر نادرست بودن این آمار آشكار شود.


افزایش 65 و 300 درصدی ورود گردشگر خارجی در كمتر از یك ماه!
رئیس سازمان میراث فرهنگی مردادماه امسال در اظهارنظری اعلام كرد: ورود گردشگران خارجی از سال 83 تا كنون رشدی 300 درصدی داشته است.

درست چند روز بعد در شهریورماه، احمدزاده كرمانی، در گزارش عملكرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت نهم و دهم از افزایش 65 درصدی تعداد گردشگر ورودی به كشور خبر داد!


رشد 87 درصدی ورود گردشگر خارجی
از سوی دیگر دهقانان، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در مصاحبه با خبرگزاری این سازمان دولتی از رشد 87 درصدی ورود گردشگر طی دولت نهم و دهم خبر داد و گفت: تعداد گردشگر ورودی به ایران از یك میلیون و 649 هزار و 479 نفر در سال 83 به رقم سه میلیون و 121 هزار و 281 نفر تا پایان سال 89 رسیده است.


رشد 13 درصدی در پنج ماهه نخست امسال
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی آمار دیگری از گردشگران خارجی هم داد و آن را در محدوده زمانی پنج ماه نخست امسال مطرح كرد و از رشد 13 درصدی آن خبر داد و گفت: بر اساس آمار بدست آمده در سال 90، تعداد یك میلیون و 451 هزار و 639 گردشگر خارجی تا ابتدای شهریور ماه برای بازدید از جاذبه های توریستی كشورمان به ایران سفر كرده اند.


تناقض در آمار گردشگران سال 88
اسفندماه سال 89، شهباز یزدانی معاون گردشگری سابق سازمان میراث فرهنگی درباره ورود گردشگران خارجی به ایران در سال 88 عنوان كرده بود: بر اساس آمار سال88،‌ دو میلیون و 590 هزار گردشگر خارجی به كشورمان سفر كردند.

اما در مهر ماه 89 حمید بقایی رئیس سابق سازمان در حاشیه سفر به اردبیل آمار گردشگران خارجی سال 88 را حدود 200 هزار نفر كمتر اعلام كرد و اظهار داشت: بر اساس آمار گمركات كشور سال گذشته 2 میلیون و 400 هزار گردشگر خارجی به ایران سفر كرده بودند!


مبنای آمار گردشگران خارجی متشكل از مسافر و گردشگر بود
اكنون بررسی آمارهای ورود گردشگران خارجی در سالهای گذشته نكته دیگری را به یاد می آورد و ثابت می كند كه از همان ابتدا این آمار كه سازمان ادعا می كند همگی گردشگر خارجی هستند و نه مسافر، متشكل از گردشگران خارجی و ایرانی و مسافران بوده است!

در سال 84 مدیر كل سابق دفتر آمار، اطلاعات و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی تعداد گردشگران ورودی به ایران را در سه ماه نخست همان سال 700 هزار نفر اعلام كرده بود و میزان مسافران و گردشگران خارجی و ایرانی را نیز تفكیك كرده و گفته بود: یك میلیون و 147هزار نفر مسافر وارد كشور شدند كه از این تعداد مسافر ورودی 833 هزار نفر ایرانی و تعداد 314 هزار نفر خارجی بوده اند.

اما آمار سال 84 مبنای همه محاسبات اشتباه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا جایی كه متولیان از همان سال در این سازمان آمار مسافران ایرانی و خارجی را تركیب و به عنوان مبنا و به نام گردشگران خارجی ورودی اعلام كردند.

اردشیر اروجی مدیر كل سابق دفتر آمار، اطلاعات و برنامه ریزی سازمان میراث فرهنگی در این باره به خبرنگار مهر گفت: سال 84 آمار ورود گردشگران خارجی را با بررسی آمار سازمان گمرك كه هر سه ماه یك بار اعلام می شد بررسی كرده و متوجه شدیم كه از آن تعداد تنها 700 هزار نفر گردشگر و بقیه مسافر بوده اند.

اروجی گفت: در حقیقت گردشگران واقعی كمتر از آن هم بود چون یك گردشگر حتما باید در مراكز اقامتی و گردشگری سكونت داشته باشد.

با این حال فعالان گردشگری بخش خصوصی از ركود صنعت گردشگری و خالی ماندن هتلها خبر می دهند و معتقدند كه اگر ورود این تعداد گردشگر صحیح باشد حداقل باید استان اصفهان به عنوان شهر مقصد گردشگران خارجی مملو از گردشگران خارجی باشد.


میزان اقامت گردشگران خارجی نزدیك به صفر بوده است
علی اصغر رضایت رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: در نیمه نخست امسال میزان اقامت گردشگران خارجی نزدیك به صفر بوده است.

امین یوسفی، كارشناس گردشگری نیز به خبرنگار مهر گفت: چگونه است كه هتلداران و تورگردانان و آژانسهای مسافرتی از ركود صحبت می كند اما مسئولان گردشگری از رشد بی سابقه ورود گردشگران خارجی خبر می دهند!؟

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی باید آمار بالایی از تعداد گردشگران خارجی و ورودی اعلام كند چون در غیر این صورت مسئولان دولتی هیچ گاه بابت چند صد هزار گردشگر خارجی تسهیلات نمی دهند!
نظرات بینندگان