arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۸۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۰

سلیمی نمین: دولت می خواهد قدرت را در درون خود استمرار دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : عباس سلیمی نمین در یادداشتی با عنوان «وعده‎‎هایی برای تخریب اصول‎گرایی» در هفته​نامه پنجره نوشت:

* این‎که دولت وعده‎ای بدهد که در پرداخت آن دچار مشکلات جدی است، جای تأمل بسیار دارد، چراکه دولت برای تأمین منابع فعلی یارانه‎ها، دست به انجام کار‎هایی زده که قانون‎شکنی تلقی می‎شود.

* استقراض از بانک مرکزی و برداشت پول‎ از محل اعتبارات مربوط به حوادث غیرمترقبه و اعتبارات بعضی دستگاه‎‎های دیگر، نشان از این دارد که دولت در ارتباط با آن‎چه که درباره اجرای قانون هدفمند کردن یارانه​ها وعده داده، دچار مشکل شده و هنوز منابع لازم برای تأمین آن‎چه که تعهد داده را نتوانسته به‎وجود بیاورد.

 * اگر اصل را بر این بگذاریم که دولت واقعا توانایی این را دارد که پرداخت‎‎ها را سه برابر کند، به‎راحتی می‎توان پیش‎بینی کرد که این مطلب، چه فاجعه‎ای در بخش تولید به بار خواهد آورد. این فاجعه به خصوص در عرصه کشاورزی قابل‎درک است.

*تجربه نشان داده که دولت در طرح این‎گونه وعده‎‎های نسنجیده، تبعاتش را مدنظر قرار نمی‎دهد. این‎که دولت ادعا کند می‎تواند تا سه برابر این مبلغ را افزایش دهد، به این معناست که دولت در پرداخت مبلغ کنونی مشکلی ندارد؛ این در حالی است که اطلاع داریم دولت در این زمینه مشکل جدی دارد.

* اگر بخواهیم به‎دنبال ریشه‎‎های این‎گونه اظهار‎نظرات حاشیه‎سازانه باشیم، به احتمالات متعددی می‎رسیم. خوشبینانه‎ترین حالت این است که دولت در مسائل کارشناسی کار دقیقی را صورت نمی‎دهد؛ همان‎طور که در گذشته هم حرف‎‎های غیرکارشناسی زده است و در عمل نتوانسته به آن وعده‎‎ها پایبند باشد. وعده‎‎هایی همچون پرداخت یک میلیون تومان را در این راستا می‎توان تحلیل کرد. فقدان تحلیل کارشناسی خوشبینانه‎ترین احتمالی است که برخی معتقدند که باید دولت با آن دست و پنجه نرم می‎کند.

*در ریشه‎یابی این‎گونه اظهارنظرها، احتمالات بدبینانه‎ای هم وجود دارد. برخی معتقدند آقای احمدی‎نژاد و به‎ویژه جریان انحرافی که در اطراف ایشان وجود دارند، هوشمندانه برای لطمه زدن به اصول‎گرایی، این حرف‎‎ها را می‎زنند. آقای احمدی‎نژاد از موضع اصول‎گرایی دولت را در اختیار گرفته و منشا خدماتی هم بوده و از این رهگذر برای خود اعتباری هم کسب کرده، اما متأسفانه یک جریان انحرافی به‎تدریج در اطراف آقای احمدی‎نژاد متجمع شد و با محوریت آقای مشایی می‎خواهد به اصول‎گرایی لطمه جدی وارد کند.

* یکی از راه‎‎های لطمه وارد کردن به اصول‎گرایی، بی‎اعتبار کردن دولت است.

 * بحث اعطای هزار متر مربع زمین به هر خانواده که این سخن به وضوح غیرکارشناسی است، می‎تواندیک جنجال در کشور ایجاد کند. این وعده‎ها، احتمالا یک رویکرد انتخاباتی هم دارد. مثلا در انتخاب بعدی مطرح خواهند کرد که اگر این دولت استمرار پیدا کند، قادر خواهد بود این کار را انجام دهد. این حرف‎ها بعدا وعده انتخاباتی خواهد شد که مطمئنا شایسته یک نظام سیاسی که باید صداقت در آن حرف اول را بزند نیست.

*ما دو انتخابات بسیار تعیین‎کننده پیش رو داریم،یکی انتخابات مجلس است و یکی انتخابات ریاست‎جمهوری آینده. گرایشاتی در دولت وجود دارد که به‎نظر می‎رسد در صدد است تا جریانی را در مجلس با خود همراه کند تا از این طریق قدرت سیاسی خود را فزونی ببخشد. ظاهرا در درون دولت آقای احمدی‎نژاد این وسوسه دامن‎زده شده که تلا‎ش‎‎هایی صورت بگیرد و موقعیت دولت در مجلس آینده تقویت بشود؛ یعنی عناصری با حمایت دولت به مجلس راه پیدا کنند و بازوی دولت در مجلس باشند.

*در بحث انتخابات ریاست‎جمهوری یازدهم هم شاهدیم که تمایلاتی در دولت کنونی وجود دارد، نسبت به این موضوع که قدرت را در درون خود استمرار بدهند که این‎هم یک مطالبه غیر‎منطقی است.

* مردم ما همیشه نشان داده‎اند کسانی‎ را که در هر زمینه‎ای زیاده‎خواهی دارند، از چرخه سیاسی کشور حذف خواهند کرد.

نظرات بینندگان