arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۶

قاسمی: وزیر خارجه فرانسه اوایل 2018 به ایران می‌آید/ فرانسه در تعامل با کشورهای منطقه تصمیمات بهتری بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که طبق توافق دو کشور، وزیر امور خارجه فرانسه اوایل سال میلادی جدید (2018) به تهران سفر می‌کند، اظهار کرد: فرانسه با توجه به جایگاهش در اروپا، می‌تواند نقش موثری در ایجاد صلح و ثبات در مجموعه منطقه و جهان ایفا کند به شرطی که در پرداختن به مسائل منطقه از توجه به القائات دیگران پرهیز کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاسمی: وزیر خارجه فرانسه اوایل 2018 به ایران می‌آید/ فرانسه در تعامل با کشورهای منطقه تصمیمات بهتری بگیرد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که طبق توافق دو کشور، وزیر امور خارجه فرانسه اوایل سال میلادی جدید (2018) به تهران سفر می‌کند، اظهار کرد: فرانسه با توجه به جایگاهش در اروپا، می‌تواند نقش موثری در ایجاد صلح و ثبات در مجموعه منطقه و جهان ایفا کند به شرطی که در پرداختن به مسائل منطقه از توجه به القائات دیگران پرهیز کند.

بهرام قاسمی، در گفت‌وگو با ایسنا در مورد روند اعتراض ایران به اتهاماتی که اخیرا نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه تهران مطرح کرده است، اظهار کرد: بخشی از اقدامات متعارفی که در این زمینه می‌توان انجام داد، انجام گرفته است و بخش دیگر نیز در آینده انجام خواهد شد و ما اعتراض جدی خود را در سازمان ملل در این زمینه مطرح کرده‌ایم.

آمریکایی‌ها، قدرت تشخیص واقعیت‌ها را در منطقه ندارند

وی با اشاره به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران در راستای پروژه ایران‌هراسی، اظهار کرد: اقدامی که نماینده آمریکا در سازمان ملل انجام داد اولین و آخرین اقدام از سوی مقامات این کشور علیه ایران نبوده و نخواهد بود. آمریکایی‌ها در طول این سال‌ها نشان داده‌اند که قدرت تشخیص واقعیت‌ها را در منطقه ندارند و از تحلیل درستی در این ارتباط برخوردار نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که سیاست‌های اتخاذ شده از سوی آمریکا در منطقه بیش از گذشته به گسترش تروریسم و ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه منجر شده است، ادامه داد: البته این نوع اقدامات به انزوای بیش‌تر آمریکا هم منجر شده است چنان‌که روابط این کشور با سایر کشورها که مدعی بودند با آمریکا دارای ارزش‌های فرهنگی و سیاسی مشترک هستند، با مشکل مواجه شده است.

قاسمی هم‌چنین در مورد گفت‌وگوی تلفنی اخیر ملک سلمان پادشاه عربستان با ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و طرح اتهاماتی علیه تهران و این‌که به نظر می‌رسد به نوعی تقسیم کاری بین آمریکا و عربستان در راستای پیشبرد پروژه ایران‌هراسی در حال انجام است خاطرنشان کرد: روشی که از سوی آمریکایی‌ها و متحدان آن از جمله سعودی‌ها در منطقه دنبال می‌شود، روشن و مشخص است. پاسخ ما به برخی از اقدامات کشورهای منطقه که از سر نیاموختن و ندانستن دست به انجام اقداماتی نامتعارف و غلط می‌زنند تا حد زیادی مبتنی بر بردباری و صبوری است و البته در برخی از مواقع نیز در زمان خود پاسخ لازم به آنها داده شده است.

وی با تاکید بر این‌که شرایط منطقه را به صورت دقیق رصد می‌کنیم، افزود: به نظر می‌رسد ریشه همه این خصومت‌ها در اشتباهات اساسی و راهبردی است که برخی از دولت‌های منطقه در سالیان اخیر دنبال کرده‌اند. این سیاست‌ها و راهبردها به شکست منجر شده است و آنها برای سرپوش گذاشتن این ناکامی‌ها در عرصه‌های مختلف نیاز به یک عامل خارجی و دشمن فرضی پیدا کردند و در همین چارچوب ایران را هدف قرار داده‌اند.

برخی اقدامات کشورهای منطقه علیه ایران، ناشی از عصبیت و عصبانیت است

قاسمی ادامه داد: مجموعه اقداماتی که توسط برخی از کشورهای منطقه در این چارچوب انجام می‌شود ناشی از نوعی عصبیت و عصبانیت است و همین موضوع باعث می‌شود که آنها از انجام و اتخاذ سیاست‌های خردمندانه باز داشته شوند و در نتیجه در مورد مسائل گوناگون منطقه به صورت پی در پی دچار اشتباهات فاحش شوند.

وی تصریح کرد: آنها با این اشتباهات فاحش، نه تنها نمی‌توانند مشکلات قبلی را حل کنند بلکه به علت عصبیت و عدم دوراندیشی مشکلات خود و منطقه را نیز افزایش می‌دهند.

سخنگوی وزارت خارجه به سیاست ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: سیاست ایران در منطقه بسیار روشن و شفاف است. تلاش ما در راستای ایجاد ثبات، امنیت و مبارزه با تروریسم در مجموعه منطقه است که متاسفانه برخی از دولت‌ها به خاطر لجاجت و شکست‌های قبلی‌شان به جای اینکه با این اقدامات مثبت و سازنده با حسن نیت برخورد کنند، سعی می‌کنند که این عوامل مثبت را به شکل منفی مطرح کنند.

فراموش نکرده‌ایم و نمی‌کنیم چه کشورهایی به رشد افراطی‌گری و تروریسم در منطقه کمک کردند

قاسمی با تاکید بر این‌که ما فراموش نکرده‌ و نمی‌کنیم چه کشورها و دولت‌هایی به رشد افراطی‌گری و تروریسم و بر آمدن خشونت در منطقه کمک کرده‌اند، ادامه داد: تنها کشوری که با جدیت تمام در برابر این خشونت‌ها و جریان تروریستی ایستاد، جمهوری اسلامی ایران بود. برخی از کشورها برای رشد تروریسم در منطقه هزینه‌های زیادی را پرداخت کردند و امید زیادی به پیروزی آنها داشتند و اکنون با شکست تروریست‌ها، نوعی رفتار که ناشی از عصبیت است را در آنها مشاهده می‌کنیم.

سیاستمداران اروپایی قدردان تلاش‌های ایران در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشند

وی با بیان این‌که ما فکر می‌کنیم در نهایت برای کشورهای منطقه و همچنین فرامنطقه دیر یا زود، حسن نیت و تلاش‌های صادقانه و دقیق ایران برای مبارزه با تروریسم شناخته می‌شود و آنها متوجه می‌شوند که اگر این تلاش‌های جدی و مهم نبود، امروز آنها باید شاهد گسترش هر چه بیش‌تر تروریسم نه فقط در منطقه، بلکه در سایر نقاط جهان می‌بودند، ادامه داد: برخی از دولت‌های اروپایی باید به این نکته توجه داشته باشند که اگر این تلاش‌ها از سوی ایران نبود آنها باید امروز بهای سنگینی را در راستای حفظ امنیت شهروندان خود در داخل کشورشان می‌پرداختند. برخی از سیاستمداران اروپایی که گه‌گاه بدون توجه به برخی از واقعیت‌ها برای خوشایند دیگحضور و نفوران از ذ ایران در منطقه اظهار نگرانی می‌کنند باید به این موضوع توجه کنند و قدردان تلاش‌های بی‌وقفه ایران در جهت ایجاد صلح و ثبات در منطقه باشند.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، گفت: طبق توافق دو دولت ایران و فرانسه، وزیر خارجه این کشور اروپایی، بنا بر دعوت وزیر امور خارجه کشورمان در اوایل سال میلادی 2018 به تهران سفر می‌کند. طرف فرانسوی تمایل دارد این سفر انجام شود، ما نیز از این موضوع استقبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه طیف وسیعی از موضوعات بر روی میز گفت‌وگوهای مقامات ایران و فرانسه در جریان این سفر قرار خواهد داشت، خاطرنشان کرد: در جریان این سفر در مورد مسائل دوجانبه در حوزه‌های سیاسی، بازرگانی، تجاری، سرمایه‌گذاری و همچنین مسائل منطقه، مبارزه با تروریسم، ایجاد امنیت و ثبات و دیگر موضوعاتی که دو طرف علاقه‌مند به آنها هستند، رایزنی و گفت‌وگو خواهد شد.

سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای برطرف شدن نگرانی‌های بی‌دلیل آنها در مورد ایران است

قاسمی گفت: تصور می‌کنیم این سفر فرصت مناسبی است که طرف فرانسوی با واقعیت‌های ایران، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و همچنین وضعیت کنونی منطقه بیش‌تر آشنا شود و نگرانی‌های بی‌دلیلی که برای آنها بر اساس تبلیغات معاندان ایران در سطح جهان به خصوص ایالات متحده، اسرائیل و برخی از کشورهای عربی منطقه ایجاد شده، برطرف شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که در جریان این سفر بر نقش سازنده ایران در راستای ایجاد صلح و امنیت در منطقه تاکید می‌کنیم، ادامه داد: فکر می‌کنیم این سفر فرصت مغتنمی است که فرانسه با این تحولات به صورت مستقیم و رو در رو آشنا شود.

پاریس به دور از القائات دیگران مسائل منطقه را مورد بررسی قرار دهد

وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد که فرانسه در ارتباط با فعالیت‌های موشکی کشورمان و جایگاه ایران در منطقه تلاش دارد نقش پلیس منفی را ایفا کند، همانطور که در مذاکرات هسته‌ای در چنین نقشی عمل می‌کرد؟ گفت: فرانسه کشور مهمی است و می‌تواند جایگاه تاثیرگذاری در منطقه و اروپا داشته باشد.

قاسمی ادامه داد: با توجه به وضعیت خاص اروپا از جمله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، شرایط داخلی آلمان، وضعیت خاص آمریکا در جهان و روی‌گردانی برخی از کشورها از سیاست‌های آمریکا که جلوه آن را در رای‌گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل مشاهده کردیم، کشور فرانسه از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که در عرصه جهانی ایفای نقش کند. البته باید سیاستمداران فرانسوی با تیزبینی، دورنگری، واقع‌بینی و به دور از القائات دیگران به مسائل منطقه که بسیار بسیار پیچیده و بغرنج است توجه کنند و فارغ از این القائات مسائل را تحلیل و مورد بررسی قرار دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این‌که مسوولان فرانسوی‌ باید با توجه به اثرات سیاست‌های نابجا و غلط آمریکا در منطقه و همچنین مبتنی بر نگرش استقلال‌خواهانه مردم فرانسه، روابط متعادلی را با همه کشورهای منطقه داشته باشند، تصریح کرد: فرانسه و ایران می‌توانند با توجه به جایگاهی که هر کدام در منطقه خود دارند و تنظیم مناسب روابط‌شان، سهم و نقش موثری در ایجاد صلح و ثبات در مجموعه جهان ایفا کنند و این یک امر شدنی است، مشروط به این‌که آنها از توجه به القائات بیرونی و سیاست‌های ستیزه‌جویانه‌ای که توسط برخی از کشورهای منطقه و همچنین آمریکا دنبال می‌شود، بپرهیزند و این انتظار از مقامات فرانسوی می‌رود که در محیطی متاثر از واقع‌بینی تصمیمات بهتری را در مورد تعامل با کشورهای منطقه اتخاذ کنند.

برچسب ها: قاسمی
نظرات بینندگان