arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۹ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۰

ابهام در سرنوشت 7700 میلیارد تومان یارانه بخش تولید

با گذشت 9 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئولان دولتی در حالی از حمایت یارانه‌ای از واحدهای تولیدی سخن می‌گویند که اکثر تولیدکنندگان از عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و مشخص نیست 7700 میلیارد تومان یارانه بخش تولید به چه کسانی پرداخت شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس نوشت: 

با گذشت 9 ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئولان دولتی در حالی از حمایت یارانه‌ای از واحدهای تولیدی سخن می‌گویند که اکثر تولیدکنندگان از عدم پرداخت هرگونه تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و مشخص نیست 7700 میلیارد تومان یارانه بخش تولید به چه کسانی پرداخت شده است.

براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار بود در سال اول اجرای این برنامه 4 هزار و 500 میلیارد تومان به عنوان یارانه به بخش صنعت اختصاص یابد که این رقم محقق نشد و چنانچه از اظهارنظر مسئولان مختلف دولتی و مجلس برداشت می‌شود تنها رقم ناچیزی به عنوان تسهیلات یارانه‌ای به تعداد اندکی از واحدهای تولیدی پرداخت شده که البته بازهم مشخص نیست که آیا این رقم از محل یارانه‌ها بوده یا از منابع دیگر تأمین شده است.


رضا فاطمی امین، رئیس ستاد تحول صنایع اخیراً در خصوص سهم صنعت از یارانه‌ها در سال جاری ضمن خودداری از اعلام برآورد و توافقات صورت گرفته در این مورد با سازمان هدفمندی یارانه به فارس گفته بود در حال حاضر 250 میلیارد تومان منابع مالی در اختیار داریم.


به گفته وی این مبلغ از محل‌های دیگری به جز درآمد هدفمندی یارانه‌ها تأمین می‌شود ولی در نهایت به عنوان یارانه بخش صنعت هزینه خواهد شد.


فاطمی امین  در پاسخ به این سؤال که این مبلغ از چه محلی تأمین خواهد شد گفته بود: محل این منابع برای ما مهم نیست و مهم این است که به بخش صنعت پولی تزریق شود، پس نپرسید که این پول از کجا می‌آید.

ابهام در صحبتهای فاطمی امین در شرایطی  مطرح است که اصولاً مشخص نیست یارانه بخشی صنعت در چه زمینه‌ای‌ هزینه شده که حال بابت پرداخت تسهیلات یارانه‌ای این مبلغ باید از محل دیگری تأمین شود.

چند ماه پیش نیز بحث تأمین بخشی از یارانه بخشی صنعت از محل منابع حاصل از واگذاری فولاد هرمزگان مطرح شد که کمیته تطبیق مصوبات دولت در مجلس این مسئله را خلاف قانون اعلام کرد.

در چنین شرایطی ابهاماتی نیز در خصوص میزان مبلغ پرداخت شده به عنوان یارانه بخش صنعت مطرح است به طوری که طبق گفته رئیس کمیسیون صنایع مجلس فقط پانصد میلیارد تومان از سهم 4 هزار و 500 میلیارد تومانی بخش صنعت از درآمد حاصل از هدفمند یارانه‌ها به این بخش اختصاص یافته و در مقابل، وزارت صنایع اخیراً این رقم را حدود هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند. در عین حال رئیس ستاد تحول صنایع اواسط دی سال گذشته از سهم 9 هزار میلیارد تومانی صنعت از هدفمندی یارانه‌ها طی سال اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و گفته بود سهم صنعت از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها طی 12 ماهه اول اجرای قانون حدود 4 هزار و 500 میلیارد تومان است و تاکنون پیش پرداخت 900 میلیارد تومانی به بخش صنعت انجام شده است.

وی همچنین در اردیبهشت امسال گفته بود 850 میلیارد تومان یارانه صنعت از محل فروش فولاد، هرمزگان تأمین شده است.
با این حساب و با توجه به اینکه مصوبه دولت در مورد تأمین بخشی از یارانه صنعت از محل واگذاری سهام فولاد هرمزگان، این ابهام پررنگتر می‌شود که آیا با لغو این مصوبه امکان تحقق یارانه بخشی صنعت فراهم نشده است و در صورتی که پاسخ این سؤال مثبت باشد باز هم این پرسش مطرح است که پس سهم صنعت از درآمد هدفمندی کجا رفته و چگونه هزینه شده است؟


در عین حال به گفته فرزین، دبیر کار گروه تحول اقتصادی طی 9 ماهه اول اجرای طرح هدفمندی 7 هزار و 700 میلیارد تومان یارانه به بخش تولید اختصاص یافته که هزار و 400 میلیارد تومان آن سهم بخشی صنعت بوده است. بحث پرداخت این رقم در حالی مطرح است که اکثر صنعتگران از عدم دریافت تسهیلات یارانه‌ای گلایه‌مندند و عنوان می‌کنند که هیچ رقمی از یارانه‌ها نصیب آنها نشده است.

در همین خصوص عبدالرضا رحمانی فضلی، رئیس دیوان محاسبات کشور نیز هفته گذشته اعلام کرد که سهم بخش تولید و صنعت از درآمد یارانه‌ها طی 8 ماهه اول اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مجموعاً 2 هزار و 243 میلیارد تومانی بود که چیزی از این رقم توسط دولت به بخش‌های تولید و صنعت پرداخت نشده است.

ابهام در چگونگی هزینه شدن یارانه صنعت در سال‌ اول اجرای قانون هدفمندی در شرایطی وجود دارد که رئیس ستاد تحول صنایع از هر گونه اظهارنظر در خصوص سهم این بخش از یارانه‌ها در دومین سال اجرای برنامه خودداری کرده و فقط از موافقت با سازمان هدفمندی در این خصوص خبر می‌دهد.

شفاف‌سازی در زمینه پرداخت تسهیلات یارانه‌ای به بخش صنعت و حمایت از این بخش در حالی اهمیت دارد که مقام معظم رهبری نیز اخیراً با انتقاد از ناکامی بخش تولید از کسب درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، بر رفع مشکلات این بخش تأکید کرده بودند.
نظرات بینندگان