arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

نجفی: قصد استعفا ندارم؛ سلامتی‌ام برقرار است / آخرین سفر داخلی ام سفر به مشهد برای اجلاس شهرداران بود

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا از سمت خود استعفا می‌دهید، گفت: خیر، هیچ دلیلی برای استعفا وجود ندارد و سلامتی‌ام بحمدلله برقرار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نجفی: قصد استعفا ندارم/ سلامتی‌ام برقرار است

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا از سمت خود استعفا می‌دهید، گفت: خیر، هیچ دلیلی برای استعفا وجود ندارد و سلامتی‌ام بحمدلله برقرار است.

به گزارش ایلنا، محمد علی نحفی؛ شهردار تهران در جمع خبرنگاران در حاشیه سومین کنفرانس ملی شهر سایبری گفت: برنامه شهر هوشمند به عنوان یک برنامه مستقل اولین بار است که در شهرداری تهران مطرح می شود. محدودیت برای اجرای شهر هوشمند نداریم، اما با چالش های جدی مواحه هستیم.

او ادامه داد: یکی از مهمترین چالش ها مسئله مدیریت یکپارچه شهری است و تا زمانی که ما به سمت مدیریت یکپارچه شهری حرکت نکنیم اهداف رسیدن به شهر هوشمند به طور کامل محقق نمی شود. بنابراین باید با کمک مردم، دولت و شهرداری به این سمت حرکت کنیم و برنامه شهر هوشمند را دنبال کنیم.

شهردار تهران با اشاره به دیگر محدودیت های موجود در رسیدن به شهر هوشمند گفت: یکی دیگر از این محدودیت ها محدودیت منابع مالی است که بسیار جدی است. همچنین مشارکت شهروندان از جدی ترین چالشهای ماست.

نجفی افزود: با توجه به اینکه در دولت نیز عزم جدی برای رسیدن به شهر هوشمند وجود دارد، در برنامه سال ۹۷ پیش بینی های بسیار خوبی از نظر بودجه خواهد شد و ما امیدواریم با کمک دانشگاهها، شرکتهای تحقیقاتی و موسسات نوآورانه و استارات آپ ها بتوانیم تحولی در شهر تهران از نظر هوشمندسازی در فعالیتهای مختلف ایجاد کنیم. البته امیدواریم بتوانیم مجموعه فعالیتهای شهر هوشمند را در سایر کلانشهرها جهت هم افزایی این برنامه انجام دهیم.

او به برنامه هایی در این باره اشاره کرد و گفت: پروژه‌های متعددی وجود دارد اما هنوز اولویت‌بندی در باره آن‌ها صورت نگرفته چراکه این پروژه‌ها باید همراه با بودجه مصوب در شورای شهر باشد بودجه سال ۹۷ تا پایان دی‌ماه تعیین تکلیف می‌شود و به شورای شهر پیشنهاد می‌شود. اما یکی از مهمترین پروژه‌های ما پروژه‌ هوشمندسازی حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است البته اقداماتی در گذشته صورت گرفته اما می‌دانید که حمل و نقل ما در حال حاضر هوشمند به معنای واقعی نیست بنابراین بخشی از کار ما هوشمندسازی حمل و نقل ترافیک است که بسیار اهمیت دارد و بخشی دیگر مسئله آموزش‌های شهروندی به نحوه هوشمند است.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مشارکت شهروندان را جذب کنیم باید به آن‌ها آموزش دهیم و آنها را علاقه‌مند کنیم بنابراین یکی از برنامه‌های مهم ما در رسیدن به شهر هوشمند آموزش‌های شهروندی است.

نجفی با اشاره به طرح موضوع پارکینگ در تهران گفت: این موضوع شامل پارک اتومبیل‌ها در کنار خیابان نیز می‌شود در حال حاضر بسیاری از خیابان‌های تهران دو خط در کنار سمت راست و سمت چپ همیشه به دلیل پارک ماشین‌ها اشغال است و همین موضوع باعث ایجاد ترافیک و کندی حرکت می‌شود بنابراین باید مسئله پارکینگ را به صورت هوشمند در تهران حل کنیم بخشی از این امر نیازمند ایجاد پارکینگ‌های هوشمند طبقاتی است و بخشی دیگر مسائل مربوط به خیابان‌ها می‌شود. فکر می‌کنم حدود ۲۰ الی ۲۵ برنامه مختلف به عنوان پروژه در حال بررسی است و امیدواریم بخش عمده‌ای از این پروژه‌ها توسط بخش خصوصی چه داخلی و خارجی انجام شود.

او درباره مدیریت یکپارچه شهری نیز گفت: برای رسیدن به مدیریت یکپارچه شهری هنوز راه طولانی در پیش داریم اما می‌توانیم در وهله اول مدیریت هماهنگ شهری را ایجاد کنیم به این معنا که شهرداری محور ارائه خدمات در شهر در برنامه مدیریت هماهنگ شهری باشد و تمام دستگاه‌های دیگر که به نحوی در شهر اقدام به ارائه خدمات می‌کنند خودشان را با برنامه‌های شهرداری هماهنگ کنند البته اقداماتی در این زمینه نیز انجام شده به طور مثال مذاکرات خوبی با وزارت نیرو در ارتباط با موضوع آب و فاضلاب و برق شهر داشتیم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: وزیر نیرو نیز اعلام کرد که مسئله توزیع برق در شهر تهران به عهده شهرداری قرار گیرد البته پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید روی آن‌ها کار کرد. مذاکرات برای ایجاد هماهنگی در ارتباط با مجموعه خدماتی که در شهر ارائه می‌شود با دستگاه‌های مختلف شروع شده و در ۵ الی ۶ ماه آینده به نتایج دقیقی در این زمینه خواهیم رسید البته هر نتیجه‌ای که بگیریم باید در نهایت در دولت به تصویب برسد و بعد اجرایی شود.

او در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه شهردار بر خلاف گفته خود سفرهایی در این مدت اخیر داشته گفت: بعد از مصاحبه‌ای که انجام دادم به خاطر آوردم که آخرین باری که کیش بودم عید فطر بود که از آن موقع تاکنون بیش از ۶ ماه گذشته است و حتی یکی از رسانه‌ها اسم هتلی را که مدعی بود من در هفته گذشته در آن بودم منتشر کرده بود که مدیر هتل از من خواست تا تکذیبه‌ای در این زمینه صادر کند، اما من اجازه این کار را ندادم چراکه وقتی کسی می‌خواهد دروغ ببافد و همه انصاف و ارزش‌های اخلاقی را زیرپا گذارد برایش مهم نیست هر چند اگر ما تکذیب کنیم باز حرف جدیدی می‌زند.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: بنده در تمام مدت در تهران بودم و در حقیقت آخرین سفری که در داخل کشور داشتم سفری بود که برای اجلاس شهرداران به مشهد رفته بودم.

نجفی در پاسخ به این سوال که آیا از سمت خود استعفا می‌دهید، گفت: خیر، هیچ دلیلی برای استعفا وجود ندارد و سلامتی‌ام بحمدلله برقرار است در ایام اربعین دچار اسپاسم کمر شدم برای اینکه در یک روز ۸ ساعت به طور مداوم جلسه داشتم و روی صندلی نشسته بودم، در حالی که این از نظر بهداشتی صحیح نیست و نتوانستم در مراسم اربعین در کنار مردم باشم و از این بابت محروم شدم.

نظرات بینندگان