arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۰۵ دی ۱۳۹۶

فراهانی، عضو شورای شهر: قالیباف بودجه مصوب شورا را به میل مدیران شهری اجرا می‌کرد

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ظرف 12 سال گذشته شهرداری تهران با شهرفروشی سقف عملکرد درآمدی خود را به 121 هزار میلیارد تومان رسانده؛ اما در برابر آن برای تهرانی‌ها کمتر از بودجه مصوب یعنی 101 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فراهانی، عضو شورای شهر: قالیباف بودجه مصوب شورا را به میل مدیران شهری اجرا می‌کرد

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: ظرف 12 سال گذشته شهرداری تهران با شهرفروشی سقف عملکرد درآمدی خود را به 121 هزار میلیارد تومان رسانده؛ اما در برابر آن برای تهرانی‌ها کمتر از بودجه مصوب یعنی 101 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

به گزارش ایسنا، فراهانی در سی و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک میلاد حضرت مسیح و آغاز سال نو میلادی به همشهریان مسیحی و اسقف اعظم ارامنه تهران که در جلسه امروز شورا حضور داشت افزود: برای همه هموطنان مسیحی سالی سرشار از شادی آرزو می‌کنم و یاد و خاطره شهدای مسیحی را گرامی میدارم که برای ایران حماسه آفریدند.

وی افزود: امروز پنجم دی ماه سالروز زمین لرزه بم است. درود می‌فرستم بر روان پاک هموطنانی که در این حادثه جان خود را از دست دادند به ویژه استاد ایرج بسطامی و امیدوارم مدیریت بحران را جدی بگیریم تا غفلت در سوء مدیریت بحران سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی ایران عزیزمان قربانی بلایای طبیعی نشود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: یکصد و اندی روز پیش در همین تریبون در حضور شهردار تهران که برای ادای سوگوند در شورا حضور یافته بودند، گفتم: توصیه نمی‌کنم به عنوان عضو شورا و نماینده مردم مطالبه به حق آنها را به شهردار تهران متذکر شوم و از شما مطالبه و بر حسن اجرای آن نظارت می‌کنم. مردم خواهان شایسته سالاری، توجه به بکارگیری زنان، جوانان و اقلیت‌ها در اداره امور هستند. توجه شما به این مطالبه گام نخست تغییر است و ضروری است به این انتظار مردم پاسخ مناسبی داده شود.

وی تاکید کرد: امروز هم تکرار کردم و به عنوان رئیس کمیته بودجه و نظارت شورا از مطالبه آنچه باید برای تغییر در حوزه نظام مدیریتی شهر مورد توجه قرار گیرد خواهم گفت و این مطالبات را ان شاء الله با یاری همکارانم در کمیسیون برنامه و بودجه به جد مورد توجه قرار خواهیم داد. تحول در نظام مدیریت شهر نیازمند تحول در نظام تدوین، اجرا و نظارت بر بودجه است و تداوم روند 12 سال گذشته در این حوزه اشتباهی است نابخشودنی، باید به چرخه ناسالم اداره گران شهر پایان داد و سرمایه‌های شهروندان تهرانی را برای خوش آمد این پیمانکار و آن مدیر پر هزینه به باد نداد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه اگر در شهرداری تهران اراده‌ای برای توقف این روند نباشد شورا دیگر بودجه غیرقابل توجیه گران را تصویب نخواهد کرد، افزود: مطمئنا بسیاری در پاسخ گران اداره شدن تهران از پروژه‌ها و اقدامات عمرانی سال‌های گذشته برای توجیه استفاده خواهند کرد و برخی به دستور اتاق‌های فرمان از روایت‌های ناثواب گران کردن تهران توسط شورای پنجم برای به حاشیه بردن هزینه اداره تهران در دوران قدرتی‌شان خواهند گفت؛ اما برای روشن شدن واقعیت یک سوال دارم و آن اینکه آیا تا به حال از خود پرسیده‌ایم بودجه 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران در سال 1396 چه نسبتی با بودجه سال 1384 و آغاز 12 سال مدیریت مطلق شهردار پیشین دارد.

فراهانی تاکید کرد: بهتر است بدانیم تهران سال 1384 را با بودجه مصوب 1600 میلیارد تومانی تحویل گرفتند و در سال 1396 با بودجه 17 هزار میلیارد تومانی تحویل دادند. یک محاسبه کوچک ریالی نشانگر این تفاوت 10 برابر است. البته این 10 برابر را فقط در دخل و خرج شهرداری نباید دید. در نیروی انسانی هزینه اجرای پروژه‌ها و ... هم این روند یکپارچه رشد نجومی که بهایش را شهروندان تهرانی پرداختند و پزش را آقایان دادند قابل مشاهده است.

وی افزود: این روند البته فقط گران اداره کردن شهر و تحمیل هزینه‌های سنگین به شهروندان به بهای درخشش آقای شهردار نبوده است بلکه برای این خواسته از ایجاد بدهی نیز غفلت نکرده‌اند و رقم 200 میلیارد تومانی واگذاری دارایی‌های مالی سال 1384 را به 11 برابر یعنی 2300 میلیارد تومان رسانده است و در مدت 12 سال با 18 هزار میلیارد رکورد واگذاری دارایی‌های مالی را به نام خود ثبت کرده‌اند. البته رقم وام بانکی پیش بینی شده در بودجه امسال که آخرین برنامه اداره با تذکر مدیریت پیشین شهر برای اداره تهران بود معادل 1200 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: در 12 سال گذشته 54 هزار میلیارد تومان در قالب واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای از دارایی‌های شهر به فروش رسیده است. البته در این میان دارایی‌ها و املاک شهرداری در برابر مازاد تراکمی که برای تامین این رقم به فروش رسیده شاید عدد قابل اعتنایی نباشد اما این برهان انکار ناپذیر، شهر فروشی را در عملکرد بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای بودجه آقایان تایید می‌کند. شهردار تهران در 12 سال گذشته بودجه مصوب شورا را به سلیقه و آنگونه که مطابق میل مدیران شهرداری بوده اجرا کرده است. در حالیکه بر اساس مصوبه شورا در مجموع سال‌های 1384 تا 96 شهرداری مکلف به رعایت تراز درآمد و هزینه در سقف 104 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی تاکید کرد: بررسی عملکرد ریالی شهرداری نشان می‌دهد با شهر فروشی شهرداری سقف عملکرد درآمدی 12 ساله خود را به 121 هزار میلیارد تومان رسانده؛ اما برای تهران و تهرانی‌ها کمتر از بودجه مصوب یعنی 101 هزار میلیارد تومان هزینه کرده است. اگر مجموع درآمد و هزینه شهرداری تهران در 12 سال گذشته را با سرانه جمعیت هشت میلیونی تهران برابر آخرین سرشماری محاسبه کنیم در می‌یابیم که شهرداری تهران در 12 سال گذشته در حالیکه به ازای هر شهروند تهرانی 139 میلیون ریال درآمد کسب کرده اما فقط به ازای هر نفر شهروند 116 میلیون ریال هزینه کرده است.

این عضو شورا ادامه داد: گمان می‌کنم اکنون معنای اداره گران تهران و روایت‌های شهردار سابق در حمایت از 96 درصدی‌ها را بهتر درک کنیم. مطالبه من و همه همکارانم و شهروندانی که 29 اردیبهشت به پای صندوق‌ها آمدند و حماسه آفریدند پایان دادن به این روند و تغییر برای زندگی در تهران است.

نظرات بینندگان