arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۷ - ۰۷ دی ۱۳۹۶

توصیه‌های آتش‌نشانی درباره زلزله/ راهرو و کنار ستون‌ها نقاط امن برای پناه گرفتن

سخنگوی سازمان آتش نشانی اقدامات و توصیه هایی که شهروندان باید قبل ، حین و بعد از زلزله مدنظر داشته باشند را تشریح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی سازمان آتش نشانی اقدامات و توصیه هایی که شهروندان باید قبل ، حین و بعد از زلزله مدنظر داشته باشند را تشریح کرد.

به گزاش ایسنا، جلال ملکی با بیان اینکه در هنگام زلزله شهروندان باید نقاط امن و مطمئن منزلشان را شناسایی کنند گفت: بهترین مکان در منازل مقابل ستون ها است که در ساختمان‌های با اسکلت بتنی، به راحتی قابل تشخیص است. ستون ها در این خانه ها از دیوار بیرون زده و کاملا با چشم قابل رویت است. اما در خانه های با اسکلت فلزی اگرچه تشخیص دادن محل دقیق ستون‌ها سخت است اما با یک مقدار دقت می شود حدس زد که ستون های در کجا قرار دارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گاهی اعضای کوچک‌تر خانواده و کودکان که ممکن است متوجه نکات ایمنی نباشند، تأکید کرد: باید کودکان را پیش از زلزله جمع کنیم و فعالیت‌های مربوط به ایمنی منزل را در حضور آنها انجام دهیم. برای مثال باید به آنها بگوییم که:« در این بخش از منزل ستون است. اگر اتفاقی افتاد هرجای خانه که بودی خودت را به اینجا برسان. چهارزانو بنشین و هر وسیله ای داری روی سرت بگیر. اگر هیچ چیز در اختیار نداشتی ساعدهای دستت را روی سرت مانند یک چتر قرار بده.»

سخنگوی سازمان آتش نشانی راهروهای منازل را یکی از نقاط امن برای پناه گیری هنگام زلزله دانست و افزود: در منازل دارای راهرو به خاطر آنکه عرض کمتری در این قسمت وجود دارد، دیوارها و ستون ها به هم نزدیک‌تر هستند و مقاومت بیشتری وجود دارد. پناه گرفتن در داخل راهرو ها و بخش های کم عرض به نسبت بهتر است.

وی در ادامه اظهار کرد: الان مساله دیگری در علوم ایمنی زلزله مطرح می شود که معتقد است به جای آنکه افراد در زیر اجسام پناه بگیرند بهتر است در کنار اجسام ( در سایه آنها) قرار بگیرند. زمانی گفته می‌شد در زمان زلزله آنهایی که در خیابان هستند، زیر ماشین ها پنهان شوند درحالیکه اگر یک تکه بتن سنگین روی همان ماشین بیفتد و لاستیک ها بترکد آن ماشین به زمین می چسبد و کسانیکه زیر ماشین هستند ممکن است جانشان را از دست بدهند. به همین منظور در علوم جدید می‌گویند در کنار اجسام مقاوم پناه بگیرید و نه در زیر اجسام. یعنی اگر در منزل هستید به کنار کمد، یخچال یا... با همان حالتی که اصطلاحا چمپاتمه زدن نامیده می‌شود، مخفی شوید.

ملکی با اشاره به اینکه فضای کنار مبلمان فضای مناسبی برای پناه گرفتن است، توضیح داد: در زلزله اخیر تهران شاهد بودیم که به خاطر عدم آگاهی مردم، آنها سراسیمه سوار ماشین هایشان شدند، به خیابان ها آمدند و بی هدف می چرخیدند. بهترین کار این است که اگر بعد از زلزله از منزل خارج شدید داخل خودرو خود در یک محل امن و نه وسط اتوبان یا بزرگراه، خودروتان را پارک کنید و رادیو را روشن بگذارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه شهروندان نباید در داخل منزل در کنار پنجره ها و درهای شیشه خور قرار داشته باشند، تصریح کرد: در جاهایی که شیشه به کار رفته است، چه در داخل منزل و چه در خارج از آن نباید قرار گرفت. همچنین نباید در کنار ساختمان های در حال ساخت، کنار تیرهای برق، زیر کابل های برق، درختان بزرگ و تنومند و فرسوده و ستون پل‌ها، چه پیاده و چه در ماشین پناه گرفت.

وی با اشاره به اینکه در منزل نیز نباید لوازم سنگین را در ارتفاع قرار داد اظهار کرد: قبل از زلزله در فرصتی که در اختیار دارید کیف حاوی نیازهای اولیه را در دو بخش تهیه کنند. داخل این کیف باید مقداری لباس گرم ، چند عدد پتو سبک و در صورت داشتن فرزند کوچک لوازمی نظیر شیر خشک، شیشه شیر، فلاکس و ...قرار دهید. چراغ قوه، باتری، چد عدد کنسرو، آب معدنی، نیازهای بهداشتی اولیه مانند دارو، بتادین، پنبه باند و ... در این شرایط بسیار مفید است . مقداری از این وسایل را باید در ماشین قرار داد تا در صورتی که مجبور شدید مدتی را در ماشین بگذرانید این وسایل را در اختیار داشته باشید. مقداری از این وسایل را نیز در داخل منزل قرار دهید.

ملکی در پایان افزود: بعضی از افراد هنگام شب درب منزل را قفل می کنند. در صورتیکه این کار را انجام می دهید کلید را از روی درب بر ندارید. این موارد نباید نگران کننده باشند بلکه باید مدام آنها را تکرار کنیم تا ملکه ذهن شوند و در نهایت در صورت وقوع حادثه به خوبی از پس مهار آن بربیاییم.

نظرات بینندگان