arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۰۸ دی ۱۳۹۶

زبان گیلکی به صفحه‌کلید گوگل اضافه شد

ازتفاوت های این کیبورد با کیبوردهای رایج فارسی، اضافه شدن حروف «ؤ»، «ئ» و «أ» است که کاربرد متفاوتی با زبان فارسی دارند. همینطور حروف «ي» و «و»نقطه دار نیز برای تایپ صداهای «ای» و «او» مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت دیگر این کیبورد با کیبوردهای فارسی، کاربرد «ی« و «و» است که برای صداهای «ی ِ» و «وِ» استفاده می شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

زبان گیلکی به صفحه‌کلید گوگل اضافه شد

گوگل در آخرین آپدیت اپلیکیشن صفحه‌کلید خود، گیلکی را به فهرست زبان‌های موجود افزوده است.

به گزارش خبرآنلاین؛ ازتفاوت های این کیبورد با کیبوردهای رایج فارسی، اضافه شدن حروف «ؤ»، «ئ» و «أ» است که کاربرد متفاوتی با زبان فارسی دارند. همینطور حروف «ي» و «و»نقطه دار نیز برای تایپ صداهای «ای» و «او» مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت دیگر این کیبورد با کیبوردهای فارسی، کاربرد «ی« و «و» است که برای صداهای «ی ِ» و «وِ» استفاده می شوند.

با استفاده از این کیبورد گیلکی‌زبانان و همینطور علاقه‌مندان به زبان گیلکی از این پس به راحتی می‌توانند گیلکی را همانند انگلیسی و فارسی به زبان‌های مورد استفاده خود اضافه کرده و به راحتی در اندروید گیلکی تایپ کنند. با توجه به رقابت شرکت‌های آی‌تی جهانی به احتمال زیاد در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پشتیبانی از گیلکی در سیستم‌عامل‌های ویندوز، iOS، گنو/لینوکس و... هم به صورت پیش‌فرض باشیم. همچنین این اقدام گوگل می‌تواند به گسترش هرچه بیشتر «وب گیلکی» کمک کند.
گفتنی است که تا پیش از این گاهی برخی از کلمات و عبارات گیلکی در موتور جستجوگر گوگل به عنوان غلط املایی فارسی و عربی شناسایی می‌شدند.

نظرات بینندگان