arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۸۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۷ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۰

ورود دادستان اصفهان به پرونده خرس ها

كشتار پي در پي حيات وحش در ايران به اندازه يي در فرهنگ عمومي مناطق مختلف كشور رواج يافته و به حادثه يي عادي بدل شده كه در آخرين اتفاق يك خرس مادر در منطقه شمس آباد ونك شهرستان سميرم استان اصفهان به ضرب گلوله سه شكارچي غيرمجاز كشته شده و دو توله اش در حالي كه گرد مادر ناله مي كنند، با چاقو سر بريده مي شوند و از اين صحنه نيز تصوير برداري شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
كشتار پي در پي حيات وحش در ايران به اندازه يي در فرهنگ عمومي مناطق مختلف كشور رواج يافته و به حادثه يي عادي بدل شده كه در آخرين اتفاق يك خرس مادر در منطقه شمس آباد ونك شهرستان سميرم استان اصفهان به ضرب گلوله سه شكارچي غيرمجاز كشته شده و دو توله اش در حالي كه گرد مادر ناله مي كنند، با چاقو سر بريده مي شوند و از اين صحنه نيز تصوير برداري شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از اعتماد، انتشار اين تصاوير به اندازه يي دردناك و غير قابل تحمل است كه مردم سميرم بعد از انتشار تصاوير يك نسخه از آن را در حياط اداره محيط زيست سميرم مي اندازند و روز دوشنبه هفته قبل بعد از شناسايي سه شكارچي ديده شده در تصاوير توسط مردم محلي، عمليات دستگيري آنها آغاز و به گفته مديركل اداره محيط زيست استان اصفهان در كمتر از 20 ساعت دو نفر از شكارچيان دستگير مي شود و يكي از آنها فراري است. اين درحالي است كه دادستان اصفهان، مستقل از سازمان محيط زيست از شكارچيان غيرمجاز شكايت كرده و خواستار مجازات آنان شده است.
    
    
    
    چگونگي كشتار خرس ها
    «دو توله خرس با تني زخمي، دور مادرشان مي گردند، خرس مادر كه نفير گلوله پهلويش را شكافته بر زمين افتاده. بي جان. مرده است. توله خرس ها شيون كنان گرد مادرشان مي گردند، ناله مي كنند، ناله مي كنند، ناله مي كنند... كسي از پشت دوربين مي گويد: توله خرس ها را از مادر دور كنيد.»
    توله خرس هاي بي پناه از مادر به قتل رسيده دور مي شوند. قاتل چاقويش را از جيب بيرون مي كشد و با رها كردن ضامنش گلوي بچه خرس را مي درد. توله خرس بعدي نيز به سرنوشتي مشابه دچار مي شود...»
    
    اين تنها صحنه كوتاهي از ويديوي
    منتشر شده يي است كه قتل يك ماده خرس با دو توله اش را در كوهستان هاي سميرم استان اصفهان به تصوير مي كشد. تصويري هولناك و غيرانساني از جنايت عليه حيات وحش كه دلسنگ ترين مخاطب هم، تنها يك بار آن هم به سختي مي تواند چنين بي رحمي را ببيند و تحمل كند.
    
    
    باورهاي غلط، علت كشتار
    معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست كه به تازگي به خاطر انتقاد از رفتارهاي مردم در كشتار حيات وحش در رسانه ها دادگاهي شده، به «اعتماد» مي گويد: با اينكه تازه بازجويي اين انتقاد را داده ام و منتظر راي دادگاه هستم اما معتقدم باورهاي غلط مردم عامل بسياري از اين كشتارهاي بي رحمانه است.
    محمدباقر صدوق مي گويد: طبق سنن قديم مردم بر اين باورند كه زهره خرس براي درمان برخي بيماري ها مانند سرطان مفيد است كه اين باور ناشي از خرافه هاي قديمي است و متاسفانه در تمام مناطق ايران نيز ديده مي شود و متعلق به يك منطقه و فرهنگ نيست و متاسفانه اين بار در سميرم اصفهان يك خرس مادر و دو توله اش قرباني چنين فرهنگي شده اند.
    
    كمبود چهارده برابري نيروي انساني
    به گفته صدوق سازمان محيط زيست مقصر اين كشتارها نيست چرا كه مشكلات سازمان بيش از توان و امكاناتش است. سازمان محيط زيست مسووليت 17 ميليون هكتار از اراضي چهارگانه (مناطق حفاظت شده، منطقه شكار ممنوع، ذخيره گاه زيست كره و پارك ملي) را بر عهده دارد در حالي كه تنها 2 هزار و 400 محيط بان با حقوق پايين در اختيار دارد واين ميزان در محيط زيست ايران 14 برابر استاندارد جهاني حفاظت از عرصه ها كمبود را نشان مي دهد.
    با پذيرش مشكلات تداركاتي و مالي و نيروي انساني مي توان گفت سازماني مانند محيط زيست به تنهايي نمي تواند از قلمرو گونه هاي وحشي جانوري و گياهي كشور محافظت كند اما بايد به مشكلات فرهنگي و بي تفاوتي بخشي از جامعه به سبب فرهنگ هاي غلط و كهنه شده و همين طور وجود سلاح و فشنگ غيرمجاز در خانه ها و معضلات ديگر نيز پرداخته شود.
    صدوق معتقد است: ريشه بسياري از نابساماني ها علاوه بر نبود امكانات كافي براي حفاظت، مباحث فرهنگي است. ما ذاتا با حيوانات بد رفتار مي كنيم. از دوران كودكي همه ما خاطراتي از كشتار و بي رحمي با حيوانات ديده مي شود. در پارك حيات وحش بانكوك در كشور تايلند، عبارتي به فارسي نوشته «لطفا حيوانات را نزنيد» كه شرم آور است. با اينكه تمام آموزه هاي ديني و اخلاقي ما را از كشتار و آزار و اذيت حيوانات بر حذر مي دارد ولي باز با حيوانات بد رفتار مي كنيم.
    وي به دوران مديريتش در استان اراك نيز اشاره مي كند و مي گويد: در اراك باغ وحشي درست كرديم كه مردم بتوانند از آن استفاده كنند اما بارها شاهد خارج كردن گونه ها از سوي مردم بوديم. بارها شاهد بوديم كه با پاره آجر شير خوابيده را مي زدند كه بيدار شود در حالي كه شير طبق عادت ذاتي اش دراز مي كشد. به قفس بسياري از گونه ها با لگد حمله مي شود كه موجب ترس گونه ها مي شد. آيا اين چيزي جز نبود فرهنگ حفاظت در ميان مردم است؟
    
    
    
    دستگيري شكارچيان: دو نفر زنداني يك نفر فراري
    مديركل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست درباره ماجراي كشتار گونه هاي وحشي در ايران بويژه مرگ خرس ها در سميرم به «اعتماد» مي گويد: اوايل هفته پيش يك سي دي از طرف مردم به محيط زيست سميرم برده شده و بعد از تحقيقات محلي در كوتاه ترين زمان شكارچيان شناسايي و دو نفر از آنها دستگير شدند و يك نفر متواري است.
    حسين محمدي با اشاره به حضور مردم براي حمايت از محيط زيست در منطقه اظهار داشت: اينكه مردم براي شناسايي مجرمان اينچنين همكاري مي كنند نشان مي دهد كه فرهنگ عمومي مشكلي ندارد و تنها عده معدودي مشكلاتي از اين دست را ايجاد مي كنند اما بايد پذيرفت مشكلات فرهنگي و همين طور امكانات سازماني علت چنين فجايع زيست محيطي است.
    وي تاكيد مي كند: در كشور ما همه آموزه ها نشان از حمايت محيط زيست دارد و به لحاظ تاريخي مردم به حيات وحش و محيط زيست احترام مي گذارند و حساسيت مردم بعد از انتشار چنين تصاويري ستودني است ولي بايد رسانه ها و دستگاه هاي تبليغاتي براي فرهنگسازي بيشتر و بهتر همكاري كنند.
    
    تعداد خرس ها به 1500 قلاده نمي رسد
    مديركل دفتر حيات وحش سازمان محيط زيست با اشاره به مشكلات شمارش حيات وحش بويژه گونه هاي گوشتخوار گفت: آمارها در 5 سال اخير از شمارش 1200 تا 1500 حكايت مي كند. خرس قهوه يي در زيستگاه هاي البرز و زاگرس زندگي مي كند. محمدي اظهار داشت: دخالت انسان در زيستگاه ها علت اصلي كشتار خرس هاي قهوه يي و بسياري از گونه هاي وحشي ديگر است. عدم تعادل دام و مرتع، توسعه اراضي كشاورزي، شخم اراضي پرشيب و دخل و تصرف در مناطق شكار ممنوع بر كشتار گونه ها اضافه كرده است.
    وي تاكيد كرد: البته كشتار خرس هاي قهوه يي به ندرت انجام مي شود اما كساني كه چنين فاجعه يي را درست كردند اگرچه قانون مصوب شوراي عالي محيط زيست حكم مشخصي براي آنها تعيين كرده اما مطابق نوع جنايت و تاثير گذاري آن بايد منتظر مجازات آنها باشيم. جريمه يك خرس قهوه يي به غير از مجازات هاي كيفري 720 هزار تومان است.
    
    
    
    شناسايي شكارچيان در كمتر از 20 ساعت
    همچنين مديركل اداره محيط زيست در گفت وگو با «اعتماد» تاكيد كرد: صحنه هاي منتشر شده از كشتار خرس هاي قهوه يي به اندازه يي تكان دهنده است كه احساسات همه را برانگيخته كرد و در كمتر از 20 ساعت شكارچيان شناسايي و دستگير شدند.
    احمدرضا لاهيجان زاده اظهار داشت: با همكاري نيروي انتظامي و دادستاني اصفهان حكم ورود به خانه متخلفان را دريافت كرديم. در خانه ها اسلحه و فشنگ هاي غيرمجاز كشف شد و پدر يكي از شكارچيان نيز جدا از كشتار خرس ها دستگير شد كه با قيد وثيقه آزاد شد ولي پرونده اين فرد جدا از پرونده كشتار خرس ها رسيدگي مي شود.
    وي با اشاره به جنايت انجام شده در كشتار خرس هاي سميرم گفت: رفتار شكارچيان غيرمجاز بسيار شنيع و فجيع بوده كه ضرورت فرهنگسازي با وجود علاقه مردم به محيط زيست در اين منطقه را افزايش داده است.
    مردم منطقه عشاير هستند و اسلحه در اختيار دارند اما با محيط زيست بسيار الفت دارند اما كساني بي رحمانه چنين جنايتي را انجام مي دهند كه واقعا بخشودني نيست.
    
كشتار گونه ها در حال افزايش است

لاهيجان زاده تاكيد كرد درخواست ارتقاي منطقه شمس آباد ونك را به سازمان محيط زيست داده ايم تا با امكانات بيشتري گونه هاي حيات وحش را حفاظت كنيم ولي مردم همين منطقه كه خرس ها در آن به قتل رسيده اند، خودشان درخواست ارتقاي منطقه و حفاظت بيشتر را پيشنهاد داده اند و آنها از حاميان محيط زيست بوده اند.
    وي به كشف 50 اسلحه غيرمجاز و 60 شكار تا تير ماه گذشته اشاره كرد و گفت: آمارها نشان مي دهد كه ميزان تلفات حيات وحش در حال افزايش است اگرچه غير از فاجعه سميرم در دو سال اخير هيچ گزارشي از شكار خرس در منطقه نداشته ايم.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۱:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
0
5
من و خانواده ام اين فيلم کشتار خرسها را ديديم و واقعا گريه کرديم. نالهٔ توله ها فرزندانم را که بزرگ هم هستند به گريه انداخت اين جانيان دلمان را سوختند ، اميدوارم که خداوند شکم اين جانيان را پاره کند. حکم اين جانيان قتل عمد است و بايد دادگاه انقلاب اصفهان مثل يک قاتل با اين جانيان برخورد کند در همان محل جرم.
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۰۴:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
0
3
من گزارش این ویدئو رو خوندم ولی‌ دلم نیومده که خود ویدئو رو ببینم، فقط امیدوارم کسا‌یی که این بیرحمی رو انجام دادن همین بلا سر خودشون و بچه‌ها و عزیزاشون بیاد و اون خونی که خوردند و ریختند درد بی‌ علاج بشه به جونشون که با این حیوانات زبون بسته یه همچنین معامله‌ی کردند.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۶
0
2
چیزی ازطبیعت رودخانه ها دریاچه ها گیاهان وجانوران برامون باقی نمونده نسل بعد ازما چیزی برای دوست داشتن نداره به جای شعار دادن کاری کنید
نظرات بینندگان