arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۵۹۷
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۰

آخرین اخبار از یمن/دیکتاتور برای اقامت دائمی به اروپا می رود

در حالی که یک منبع بلندپایه سعودی از حل قریب الوقوع بحران یمن خبر داده است، یک منبع دیگر اعلام کرد عبدالله صالح خواستار دریافت تضمین درباره حضور یکی از فرزندانش در ترکیب دولت آتی شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالی که یک منبع بلندپایه سعودی از حل قریب الوقوع بحران یمن خبر داده است، یک منبع دیگر اعلام کرد عبدالله صالح خواستار دریافت تضمین درباره حضور یکی از فرزندانش در ترکیب دولت آتی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، درحالی که تظاهرات و اعتراضات مردم مسلمان یمن در استانهای مختلف همچنان با هدف وادار کردن عبدالله صالح به کناره گیری از قدرت ادامه دارد، یک منبع بلندپایه سعودی از حل قریب الوقوع بحران یمن بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

این منبع بلندپایه سعودی در اظهاراتی که خبرگزاری فرانسه منتشر کرده است، مدعی شد عبد ربه منصور هادی معاون عبدالله صالح طی یک هفته آینده طرح شورای همکاری را برای حل بحران یمن امضا خواهد کرد.

این منبع افزود : از جمله تضمینهایی که عبدالله صالح درخواست کرده است، باقی ماندن فرزندش، احمد، در ترکیب دولت آتی یمن است، احمد صالح افسران ارتش در فرماندهی گارد جمهوری است.

به گفته این منبع، احمد صالح نقش مکمل پدرش را در جنگ با القاعده ایفا می کند.

عبدالله صالح دوشنبه گذشته تصمیم گرفت به معاون خود اختیار تام دهد تا طرح شورای همکاری را امضا کند تا پس از آن توافق درباره سازوکار زمان بندی شده به دست آید و این طرح پس از گفتگو با امضا کنندگان اجرا شود.

آلمان یا امارات محل اقامت صالح پس از کناره گیری

از سوی دیگر آمریکا که در کنار عربستان به دخالتهای خود در یمن با هدف جلوگیری از پیروزی انقلاب مردم یمن ادامه می دهد، درباره امضای طرح شورای همکاری خلیج فارس تا یک هفته آینده ابراز تمایل کرده است.

"ویکتوریا نولاند" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت : امکان دستیابی به توافق، چند روز پس از آنکه صالح، به معاونش برای گفتگو با مخالفان در خصوص انتقال قدرت اختیار تام داد، امکان دارد.

عبدالله صالح از سال 1978 میلادی همچنان بر یمن حکومت می کند و با وجود تظاهرات مستمر مردم این کشور با تکیه بر حمایتهای عربستان و آمریکا، با کناره گیری از قدرت مخالفت می کند.

با شدت گرفتن اعتراضات مردم و آشکار شدن نشانه های پیروزی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به رهبری عربستان در تلاش برای جلوگیری از پیروزی انقلاب مردم یمن، طرحی را به زعم خود برای حل بحران یمن ارائه کردند که دربرگیرنده مشارکت مخالفان در دولت آشتی ملی در مقابل کناره گیری عبدالله صالح از قدرت و واگذاری آن به معاونش است تا دیکتاتور یک ماه پس از آن در مقابل دریافت مصونیت استعفا کند و انتخابات ریاست جمهوری دو ماه پس از آن برگزار شود، اما مردم و گروههای مخالف رژیم، با تاکید بر اینکه این طرح به نفع عبدالله صالح و در حقیقت نوعی سنگ اندازی در مسیر انقلاب است، با آن مخالفت کرده اند.

از سوی دیگر یک منبع که هویتش مشخص نشده است، درباره مکان اقامت عبدالله صالح اظهار داشت : در حال حاضر، عربستان میزبانی صالح را برعهده دارد و دوره درمان وی پایان یافته است و پس از امضای طرح، مکان اقامت صالح مشخص خواهد شد که یا در آلمان خواهد بود یا امارات متحده عربی .

این در حالی است که شبکه تلویزیونی العربیه در خبری فوری از بمباران شدید منزل شیخ الاحمر از مخالفان عبدالله صالح خبر داد.
نظرات بینندگان