arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۲۱۱
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۱ دی ۱۳۹۶

نماینده اصفهان: در فرهنگ سیاسی‌مان، فرهنگ اعتراض نهادینه نشده

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم حق اعتراض دارند و باید صدای آن‌ها شنیده شود، بسیاری از آن‌ها از وضعیت اقتصادی گلایه دارند و دولت و سایر دستگاه‌ها نیز باید به‌طور جدی‌تر به دنبال تحقق مطالبات مردم باشند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نماینده اصفهان:  در فرهنگ سیاسی‌مان، فرهنگ اعتراض نهادینه نشده

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم حق اعتراض دارند و باید صدای آن‌ها شنیده شود، بسیاری از آن‌ها از وضعیت اقتصادی گلایه دارند و دولت و سایر دستگاه‌ها نیز باید به‌طور جدی‌تر به دنبال تحقق مطالبات مردم باشند.

ناهید تاج‌الدین در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اعتراض‌های بخشی از مردم در روزهای اخیر، اظهار کرد: به ‌عنوان نماینده مردم و به‌ عنوان کسی که دغدغه ایرانی آباد و آزاد لحظه‌ای رهایم نمی‌کند درباره وقایع اخیر نگرانم.

تاج‌الدین افزود: البته حساب معترضان اقتصادی و کسانی که نسبت به وضعیت معیشتی اعتراض دارند با حساب موج‌سواران سیاسی داخلی و خارجی در ناآرامی‌های اخیر و آن‌ها که از آب گل‌آلود بی‌ثباتی ایران ماهی می‌گیرند، جدا است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخش مهمی از ناآرامی‌های اخیر ریشه در چالش‌های اقتصاد ایران دارد، بحران منابع آب، مسائل زیست‌محیطی، صندوق بازنشستگی، بودجه دولت، نظام بانکی و بیکاری، ۶ ابر چالشی است که اقتصاد ایران با آن مواجه است و این ابر چالش‌ها راه را بر معیشت مردم تنگ کرده است.

تاج‌الدین با بیان اینکه بیکاری جمعیت فعال نیز به‌خصوص در میان تحصیل‌کردگان، جوانان و زنان مشهود است، اضافه کرد: بحران منابع آب، مشکلات کشاورزان و مسائل زیست‌محیطی همه طیف‌های جامعه را درگیر کرده است. همچنین بحران صندوق‌های بازنشستگی نیز نزدیک ۲ میلیون بازنشسته کشوری و لشکری و بحران نظام بانکی بخش قابل توجهی از مردم را درگیر خود کرده است.

وی تأکید کرد: هیچ یک از این مشکلات و چالش‌ها یک شبه به وجود نیامده و به تبع آن یک شبه نیز از میان نخواهد رفت و نمی‌توان بار آن‌ها را صرفاً به دوش یک دولت گذاشت.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: برای حل این چالش‌ها باید مسیر درست را انتخاب کرد و به گواه بسیاری از کارشناسان اقتصادی جهت‌گیری و مسیر دولت تا امروز جهت‌گیری و مسیر درستی بوده است.

تاج‌الدین با اشاره به اینکه انتقاد من به دولت این است که با مردم سخن نمی‌گوید، گفت: آقای روحانی باید با مردم حرف بزند. مردم هیچ دورنمایی از وضعیت اقتصادی و حل مشکلات و موانع موجود ندارند و روحانی باید این دورنما را برای آن‌ها ترسیم کرده تا نگرانی‌های مردم فروکش کند.

وی گفت: به نظر بنده اقتصاد امروز نیاز به دیپلماسی داخلی دارد و دولت باید با اصناف و صاحبان کسب‌وکار چانه‌زنی‌ها و تعاملات مؤثر اقتصادی داشته باشد و گفتگوی ملی را در محور اقتصادی پیش گیرد.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه این اعتراضات تنها بی‌ثباتی اقتصادی را افزایش می‌دهد و بی‌ثباتی، چالش‌های اقتصادی ایران را سنگین‌تر می‌کند و باعث می‌شود تر و خشک در آتش اقتصاد بسوزند.

تاج‌الدین افزود: از طرف دیگر اگرچه اعتراض خصیصه و ویژگی یک جامعه زنده است، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم در فرهنگ سیاسی خود فرهنگ اعتراض را نهادینه کنیم. به همین دلیل است که اعتراض‌ها به سمت خشونت و از بین بردن اموال عمومی پیش می‌رود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: معترضان باید بدانند به جای آسیب زدن به اموال خودشان، می‌توان به صورت مدنی نیز اعتراض کرد و جواب گرفت، دولت هم باید این تضمین را به آن‌ها بدهد که صدایشان شنیده می‌شود، خشونت‌های این روزها نشان می‌دهد باید در این زمینه اقدامات جدی انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به اتحاد و خویشتن‌داری نیاز داریم، راه حل مشکلات ایران از توسعه می‌گذرد و توسعه نیز نیاز به اجماع ملی دارد.

نظرات بینندگان