arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۶۹۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۶

اعتراض آنکارا به رای پرونده هالک بانک ترکیه در نیویورک

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور اطلاعیه ای در اعتراض به رای هیات منصفه دادگاه پرونده هالک بانک ترکیه در نیویورک، اقدام این دادگاه را دخالتی کم ‌سابقه در امور داخلی ترکیه خواند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراض آنکارا به رای پرونده هالک بانک ترکیه در نیویورک

وزارت امور خارجه ترکیه با صدور اطلاعیه ای در اعتراض به رای هیات منصفه دادگاه پرونده هالک بانک ترکیه در نیویورک، اقدام این دادگاه را دخالتی کم ‌سابقه در امور داخلی ترکیه خواند.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه ترکیه اعلام نظر هیات منصفه دادگاه نیویورک در پرونده محمد حاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه را از لحاظ حقوقی یک ننگ عنوان کرده و خواستار تصحیح آن توسط مقامات قضایی آمریکا شد.
همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که ویکتور روکو وکیل محمد حاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه با اظهار ناامیدی از رای هیات منصفه دادگاه نیویورک در خصوص موکلش، گفت که به تلاش برای تبرئه وی ادامه خواهد داد چرا که حاکان آتیلا بی گناه است.
بر اساس گزارش آناتولی وی اعلام کرده است که پس از صدور حکم قطعی که قرار است در جلسه 11 آوریل(22 فروردین ماه 1397) اعلام شود، درخواست تجدیدنظر خواهد شد.
به نوشته آناتولی به نقل از وکیل معاون سابق هالک بانک ترکیه، آتیلا ارتباطی با این پرونده ندارد و پرونده تشکیل شده نمایشی است که رضا ضراب به راه انداخته و آتیلا قربانی بازی عجیبی شده است.
خبرگزاری آناتولی همچنین به نقل از بکیر بوزداغ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه نوشت: پرونده هالک بانک و رضا ضراب در آمریکا یک توطئه سیاسی است و تصمیم دادگاه نیویورک در این خصوص از نظر ما ارزش حقوقی ندارد.
سخنگوی دولت ترکیه طی مطلبی در توئیتر خود درباره رای هیات منصفه دادگاه نیویورک در پرونده محمد حاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک ترکیه نیز نوشت: در این پرونده از حقوق، دادگاه و محاکمه در راستای اهداف سیاسی سوءاستفاده شده است.
وی در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: حکم این پرونده پیش از انجام تحقیقات صادر شده و روند بازجویی و جلسه دادگاه ، تنها یک نمایش بود و تصمیم اعلام شده هم مغایر حقوق بین الملل است.
به نوشته بوزداغ، تصمیم هیات منصفه دادگاه نیویورک درباره این پرونده برای ترکیه شگفت انگیز و تعجب‌آور نیست و هر گونه حکمی که دادگاه سه ماه بعد صادر کند، از نظر ترکیه، ارزش حقوقی ندارد.
همچنین عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی نظر هیات منصفه دادگاه نیویورک در پرونده محمد حاکان آتیلا معاون سابق هالک بانک را بر اساس شهادت یک متهم(رضا ضراب)، نقض آشکار قوانین بین المللی دانست و گفت: رای هیات منصفه بر اساس شهادت فردی که خود متهم اصلی اعلام شده بود و به صورت مشکوک تبدیل به شاهد اصلی پرونده شد، نقض آشکار قوانین بین المللی است.
وی افزود: استنادات هیات منصفه، از لحاظ حقوقی محل تردید است چرا که صدور حکم برای یک شهروند غیرآمریکایی با استناد به قوانین داخلی آن کشور، از نظر صلاحیت دادرسی و شمولیت جرم، شبهه‌آمیز است و آنکارا این روند را در حکم حمله به صلاحیت دادرسی و حاکمیت ترکیه تلقی کرده و آن را نمی‌پذیرد.
به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی کننده به پرونده رضا ضراب تاجر ایرانی تبار ترک و محمد حاکان آتیلا معاون سابق امور بین الملل هالک بانک ترکیه که از حدود ود ماه پیش در نیویورک در حال برگزاری بود، پایان یافته و 2 روز پیش رای هیات منصفه دادگاه در خصوص این پرونده صادر شد.
در رای صادر شده توسط هیات منصفه، حاکان آتیلا در خصوص 6 اتهام، در پنج مورد مجرم و در یک مورد بی‌گناه اعلام شده است.
وی متهم به ارتکاب جرایم دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، مشارکت در فریب آمریکا، فریب بانک‌های آمریکایی، مشارکت در فریب‌ بانک های آمریکایی و مشارکت در پولشویی است.
وی همچنین از اتهام پولشویی تبرئه شده و قرار است حکم نهایی پرونده محمد حاکان آتیلا روز 11 آوریل (22 فروردین ماه 1397) طی جلسه ای از سوی قاضی پرونده صادر و اعلام شود.

نظرات بینندگان