arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۶

روحانی در سال 82: کلید حل مسایل ایران و آمریکا، دست آمریکاست

حسن روحانی گفت: مسایل سیاسی ایران و آمریکا، مسایل بسیار پیچیده و بغرنجی است و ما فکر می‌کنیم که کلید آن در دست آمریکاست و آنها می‌توانند و قادر هستند این گره را باز کنند و قدم‌های عملی مثبتی باید بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روحانی در سال 82: کلید حل مسایل ایران و آمریکا، دست آمریکاست

حسن روحانی گفت: مسایل سیاسی ایران و آمریکا، مسایل بسیار پیچیده و بغرنجی است و ما فکر می‌کنیم که کلید آن در دست آمریکاست و آنها می‌توانند و قادر هستند این گره را باز کنند و قدم‌های عملی مثبتی باید بردارند.

به گزرش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی 14 سال پیش در چنین روزی در گفت‌وگو با سی.ان.ان درخصوص امدادهای ایالات متحده به زلزله‌زدگان بم گفت: طبيعي است وقتي حادثه‌يي براي ملتي پيش مي‌آيد ساير ملل اظهار همبستگي مي‌كنند. توقعي هم غير از اين نيست در مورد ما هم همه كشورها اظهار همبستگي كردند، شما مي‌بينيد در كنار بيمارستان صحرايي كوچكي كه آمريكايي اينجا دارند، اوكراين يك بيمارستان خيلي بزرگ و عظيم بنا كرده و يك بيمارستان هم توسط صليب سرخ در حال بناست.

حسن روحاني، که در آن زمان دبيری شوراي عالي امنيت ملي را برعهده داشت و تنها 10 روز از حادثه زلزله ویرانگر بم می‌گذشت، در گفت‌وگو با سي.ان.ان با بيان اين مطلب درخصوص حضور نيروهاي امدادي آمريكا در ايران، گفت: خود آمريكايي‌ها اعلام كردند كه حركت آنها سياسي نيست و بشردوستانه است، طبيعي است وقتي 11 سپتامبر براي آمريكا پيش آمد همه مسوولان عالي‌رتبه و مردم ايران ابراز همدردي كردند. وي ادامه داد: ما از همه‌ مردم جهان و دولت‌هايي كه با ما ابراز همدردي كردند تشكر مي‌كنيم و اصولا اين همدردي‌ها، همنوايي‌ها و همبستگي‌ها مي‌تواند زيبايي‌ها را در تاريخ روابط ملت‌ها بيافريند، اما در عين حل مسايل سياسي ايران و آمريكا مسايل بسيار پيچيده و بغرنجي است و ما فكر مي‌كنيم كه كليد آن در دست آمريكاست و آنها مي‌توانند و قادر هستند اين گره را باز كنند و كه قدم‌هاي عملي مثبتي بايد بردارند.

روحانی در توضيح بيشتر اقداماتي كه آمريكا مي‌بايد انجام دهد، گفت: اگر بخواهم مثال بزنم يك مشت تروريست(منافقين) در اختيار آمريكاست در كنار مرز ما و اينها قاتل و آدمكش هستند و آمريكايي‌ها مي‌دانند اينها(منافقين) تروريست هستند. يكي از قدم‌هاي مثبت آمريكا مي‌تواند اين باشد كه اين تروريست‌ها را كه اتباع ما هستند، تحويل بدهد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار سي.ان.ان كه گفت شما از طريق هيات پيشنهادي آمريكا مي‌توانستيد اين موضوع را به اطلاع آمريكا برسانيد، گفت: اين مسائل از طريق مناسب به اطلاع آنها رسيده است. برخي از شبكه‌هاي ماهواره‌اي نيز با مخابره خبر اين مصاحبه اعلام كردند كه دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران لغو تمامي تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران را خواستار شد.

حسن روحاني درباره‌ لغو 90 روزه‌ تحريم‌هاي مالي ايران اظهار داشت: اگر تحريم‌هاي آمريكا عليه ايران لغو شود، اين موضوع از ديد ما يك قدم مثبت تلقي خواهد شد.

نظرات بینندگان