arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۶۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۶

سیمرغ بر شانه کدام کارگردان می‌نشیند؟

جشنواره سی‌وششم فیلم فجر در حالی شروع می‌شود که برخی کارگردان‌های این دوره پس از گذشت بیش از یک دهه با اثری تازه به این رویداد می‌آیند و برخی دیگر هم دو سه دوره‌ متوالی است که کارهای خود را در این جشنواره رونمایی می‌کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جشنواره سی‌وششم فیلم فجر در حالی شروع می‌شود که برخی کارگردان‌های این دوره پس از گذشت بیش از یک دهه با اثری تازه به این رویداد می‌آیند و برخی دیگر هم دو سه دوره‌ متوالی است که کارهای خود را در این جشنواره رونمایی می‌کنند.

 جشنواره فجر امسال اگرچه از حضور برخی چهره‌های فیلمسازی مثل بهمن فرمان‌آرا، رسول صدرعاملی، کمال تبریزی، ابوالحسن داودی و نیز مانی حقیقی که هر کدام به دلایل مختلف فیلم‌های خود را به جشنواره ارائه نکردند، خالی است اما کارگردان‌هایی هم هستند که حضورشان در نوع خود می‌تواند جالب توجه باشد؛ مانند منیژه حکمت که پس از ۱۰ سال فیلمی را کارگردانی کرده یا احمدرضا معتمدی که پس از ۱۰ سال بار دیگر فیلم تازه‌ای به جشنواره داده است.

در این بین فیلمسازان جوانی مثل محمدحسین مهدویان هم هستند که در سه سال گذشته بی وقفه در جشنواره حضور داشته‌اند و نیما اقلیما کارگردان جوان فیلم «امیر» هم با اولین تجربه جدی خود در فیلمسازی به جشنواره راه یافته است.

در این گزارش به کارگردان‌های حاضر در جشنواره امسال و سابقه کارشان در این ررویداد اشاره می‌شود.

روح‌الله حجازی

این کارگردان آخرین بار با فیلم «مرگ ماهی» در جشنواره فیلم فجر در سال ۹۴ حضور داشت و اگرچه بازیگران مطرح زیادی را برای ساخت آن دعوت کرده بود، اما آن طور که انتظار می‌رفت رضایت مخاطبان خود را جلب نکرد. او سال گذشته هم فیلم «هیهات» را با همراهی سه کارگردان دیگر برای ارائه به جشنواره داشت که البته این فیلم چهاراپیزودی پذیرفته نشد ولی بعد از آن به اکران عمومی رسید.

این بار حجازی پس از ساخت فیلم‌هایی همچون «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» و «در میان ابرها»، «اتاق تاریک» را ساخته که به عنوان اثری متفاوت در کارنامه کاری او معرفی شده است.

در این فیلم ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی , رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال، سیدعلیرضا میرسالاری حضور دارند.

پرویز شیخ‌طادی

این فیلمساز پس از ۶ سال بار دیگر در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او «امپراتور جهنم» را امسال در حالی به مخاطبان خود در جشنواره سی‌وششم فجر نشان می‌دهد که در سال گذشته متقاضی نمایشش در جشنواره بود؛ اما از آن‌جا که هیات انتخاب جشنواره آن را در بخش مسابقه نپذیرفت از شرکت در جشنواره و بخش غیررقابتی انصراف داد.

این فیلم بار دیگر به جشنواره ارائه شد و هیات انتخاب این دوره از جشنواره آن را شایسته حضور در بخش سودای سیمرغ دانست. البته به نظر می‌رسد همان‌طور که سال گذشته «امپراتور جهنم» با حاشیه‌هایی همراه بود امسال هم از این مسائل بی‌نصیب نباشد چرا که عماد افروغ به عنوان یکی از اعضای هیات انتخاب دوره قبل جشنواره پس از اعلام اسامی فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره امسال از پذیرفته شدن این فیلم که بنا به گفته او به دلایل فنی و مضمونی رد شده بود، ابراز تعجب کرد.

پیمان معادی

دیگر کارگردان حاضر در جشنواره پیمان معادی است که بیشتر به عنوان بازیگر شناخته شده است.

او سال ۸۹ با فیلم «برف روی کاج‌ها» که سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را هم کسب کرده بود به جشنواره آمد و امسال با فیلم «بمب» که در حوزه جنگ و با داستانی از موشک‌باران تهران ساخته شده در این رویداد با دیگر فیلمسازان رقابت می‌کند.

«بمب» به تهیه‌کنندگی مانی حقیقی ساخته شده که آخرین ساخته خود با نام «خوک» را به جشنواره فجر ارائه نکرد. در «بمب» علاوه بر پیمان معادی که بازیگری و کارگردانی کرده است، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور، شهروز آقایی‌پور و همچنین ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

ابراهیم حاتمی‌کیا

یکی از فیلمسازان مطرحی که اغلب حضورش حاشیه‌های رسانه‌ای خاص خود را هم به دنبال دارد، ابراهیم حاتمی‌کیا است که با فیلم «به وقت شام» و به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی در این دوره از جشنواره حضور دارد.

حاتمی‌کیا که تاکنون فیلم‌های «دیده‌بان»، «مهاجر»، «از کرخه تا راین»، «خاکستر سبز»، «آژانس شیشه‌ای»، «روبان قرمز»، «به رنگ ارغوان»، «به نام پدر»، «چ» و «بادیگارد» به ساخته او در جشنواره فیلم فجر برگزیده شده، دو سال قبل در جشنواره با فیلم «بادیگارد» شرکت کرد و این‌بار فیلمی را درباره حوادث منطقه و اسلام تکفیری با بازی بابک حمیدیان و هادی حجازی‌فر ساخته است.

بهرام توکلی

بهرام توکلی که هنوز فیلم «اینجا بدون من»‌ او یکی از فیلم‌های خوب سینمای ایران است، پس از سه سال با فیلم «تنگه ابوقریب» در جشنواره فجر سی‌و ششم حضور دارد. او در سی‌وسومین دوره این جشنواره با فیلم «من دیه‌گو مارادونا هستم» که در ۱۰ بخش نامزد دریافت جایزه شده بود، شرکت داشت.

در «تنگه ابوقریب» که یکی دیگر از فیلم‌های دفاع مقدسی جشنواره امسال است، جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی بازی کرده‌اند.

منیژه حکمت

از دیگر کارگردان‌های امسال جشنواره منیژه حکمت است که در سال‌های گدذشته بیشتر به عنوان تهیه‌کننده در سینما فعال بوده و حالا پس از ۱۰ سال فیلم ساخته است.

او با «جاده قدیم» با دیگر کارگردان‌های بخش سیودای سیمرغ امسال رقابت خواهد کرد؛ فیلمی که مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی بازیگران اصلی آن هستند.

پوریا آذربایجانی

پوریا آذربایجانی سازنده فیلم «اروند» که سال گذشته سیمرغ ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فجر را برای همین فیلم دریافت کرد، در سی‌وششمین دوره جشنواره فیلم فجر با فیلم «جشن دلتنگی» که درباره رابطه واقعی آدم‌ها و گره خوردن آن با فضای مجازی است رقابت می‌کند.

بابک حمیدیان، محسن کیایی، بهنام تشکر، مینا ساداتی، پانته‌آ پناهی‌ها و ساغر قناعت بازیگران اصلی جدیدترین ساخته این فیلمساز هستند که «تجریش ناتمام» و «روایت‌های ناتمام» را نیز در کارنامه کاری خود دارد.

مصطفی کیایی

یکی از فیلم‌های احتمالا پربحث جشنواره امسال «چهارراه استانبول» است که ششمین ساخته مصطفی کیایی است. او که این روزها در غم از دست دادن مادر خود است، در این فیلم به سراغ ماجرای پلاسکو رفته و با حضور بازیگرانی مثل بهرام رادان، محسن کیایی، سحر دولتشاهی، ماهور الوند، رعنا آزادی‌ور، مهدی پاکدل، سعید چنگیزیان، پوریا رحیمی سام، بابک بهشاد، خسرو احمدی، تینو صالحی، حسین امیدی و مسعود کرامتی که برخی از آن‌ها در آثار قبلی او حضور داشتند به جشنواره خواهد آمد.

کیایی که در دوره‌های ۳۰، ۳۲، ۳۳ و ۳۴ جشنواره فیلم داشته پس از آخرین حضورش با «بارکد»، «چهارراه استانبول» را رونمایی می‌کند.

بهروز شعیبی

دیگر کارگردان جوان سال‌های اخیر بهروز شعیبی است که امسال با فیلم «دارکوب» به جشنواره می‌آید.

او دو سال قبل با فیلم «سیانور» با تصویر داستانی از روایت‌های مربوط به وقایع درونی سازمان مجاهدین خلق در جشنواره فجر حاضر بود، اما این‌بار «دارکوب» را با داستانی اجتماعی از روابط انسانی افراد جامعه و رودررویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند.

مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی و امین حیایی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

محمدعلی باشه‌آهنگر

محمدعلی باشه‌آهنگر کارگردان «بیداری رویاها» و «فرزند خاک» پس از چند سال که مشغول ساخت و تکمیل فیلم «سرو زیر آب» بود بالاخره امسال ان را برای شرکت در جشنواره آماده کرد و ۶ سال پس از ساخت «ملکه» بار دیگر در بخش رقابتی این جشنواره حضور دارد.

باشه‌آهنگر این فیلم دفاع مقدسی را با بازی بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیرپور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت‌دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی‌پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی ساخته است.

احمدرضا معتمدی

یکی دیگر از فیلمسازان حاضر در جشنواره امسال احمدرضا معتمدی است که در یک دهه اخیر کمتر سراغ فیلمسازی رفته و آخرین‌بار در سال ۸۵ با فیلم «قاعده بازی» در جشنواره شرکت داشت.

او پس از ساخت فیلم‌های «آلزایمر»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» امسال فیلم «سوءتفاهم» را در این رویداد دارد که با مضمونی اجتماعی ساخته شده و مریلا زارعی، کامبیز دیرباز، اکبر عبدی و پژمان جمشیدی در آن بازی کرده‌اند.

حمید نعمت‌الله

حمید نعمت‌الله که در دومین سال متوالی به جشنواره فجر می‌آید، «شعله‌ور» را برای رقابت دارد؛ این فیلم هم سال قبل در کنار «رگ خواب» ارائه شد اما نسخه نهایی آن آماده نشد.

این فیلم طبق گفته نعمت‌الله درباره حسادت‌ورزی است و به فیلم‌های قبلی او مثل «بی‌پولی»، «بوتیک» و «آرایش غلیظ»، هم شابهت دارد و هم ندارد.

امین حیایی، دارا حیایی، زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی‌نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش بازیگران «شعله‌ور» هستند.

سهیل بیرقی

سهیل بیرقی که تا کنون ساخت دو فیلم را در کارنامه کاری خود دارد، دو سال پس از نمایش فیلم «من» که مورد توجه تعداد زیادی از مخاطبانش قرار گرفت، با فیلم «عرق سرد» به جشنواره می‌آید.

این فیلم با بازی باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی درباره یک فوتبالیست زن با بازی باران کوثری است که با ممانعت همسرش برای همراهی با تیم ملی فوتبال مواجه می‌شود.

خسرو معصومی

یکی دیگر از فیلمسازانی که چند سالی بود در جشنواره فجر اثری نداشت، خسرو معصومی است که پس از ۶ سال از کسب جایزه با فیلم «خرس» این‌بار با «پول کثیف» به جشنواره می‌آید.

او در حالی این فیلم را ساخته که همچنان در انتظار دریافت مجوز اکران فیلم «خرس» است که در توقیف به‌سر می‌برد.

کارگردان فیلم‌های «آقای بخشدار»، «باد در علفزار می‌پیچد»، «رسم عاشق کشی» و «پر پرواز»، «پول کثیف» را با موضوع کار و مهاجرت و با بازی پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل و اکبر معززی ساخته است.

کامبوزیا پرتوی

کامبوزیا پرتوی هم از جمله فیلمسازانی است که پس از سال‌ها دوری از جشنواره فجر پا به این رویداد می‌گذارد. او ۱۳ سال قبل با فیلم «کافه ترانزیت» در جشنواره شرکت داشت و همین فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین اثر دوره بیست‌وسوم جشنواره شده بود.

کارگردان فیلم‌های «گربه آوازخوان»، «گلنار» و «افسانه دو خواهر» امسال با نهمین فیلمش در بخش سودای سیمرغ جشنواره رقابت می‌کند و با بازی سعید آقاخانی و نیکی کریمی فیلمی را ساخته که در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و ... فیلمبرداری شده است.

محمدحسین مهدویان

محمدحسین مهدویان تا کنون سه سینمایی ساخته که هر سه در جشنواره فجر نمایش داده شده و اولین آن‌ها یعنی «ایستاده در غبار» با تحسین زیادی همراه شد.

او پس از ساخت فیلم «ماجرای نیمروز» در سومین سال متوالی حضورش در جشنواره با فیلم اجتماعی «لاتاری» به جشنواره می‌آید که از همان ابتدای دریافت مجوز ساخت هم بحث‌هایی درباره آن به وجود آمده بود.

او در این فیلم که گفته شده درباره قاچاق زنان است، با هادی حجازی‌فر و جواد عزتی همکاری کرده است.

حمید زرگرنژاد

حمید زرگرنژاد نیز مانند سهیل بیرقی دومین فیلمش را با نام «ماهور» ساخته که در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شده است.

کارگردان فیلم «پایان خدمت»، «ماهور» را با داستانی عاشقانه و با بازی ساعد سهیلی، یوسف مرادیان، بهاره کیان افشار، مونا فرجاد، میترا حجار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، علی اوسیوند و مالک سراج ساخته و بیشتر صحنه‌های آن طبق خبرهای منتشرشده در لوکیشن‌های بکر و واقعی در تالاب‌ها و روستاهای جنوب انجام شده است.

مهران احمدی

مهران احمدی یکی از بازیگرانی که با سریال‌های کمدی بیشتر شناخته می‌شود، امسال در مقام کارگردان با اولین فیلم سینمایی خود که آن هم اثری کمدی و با نام «مصادره» است در جشنواره شرکت می‌کند.

در «مصادره» مهران احمدی رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی، مزدک میرعابدینی، سیامک صفری و مهران احمدی بازی کرده‌اند.

هومن سیدی

هومن سیدی یکی دیگر از کارگردان‌های این دوره از جشنواره است که سابقه بازیگری پررنگی هم دارد. او در همین جشنواره هم در فیلم «مصادره» مهران احمدی به عنوان بازیگر حضور دارد. سیدی امسال پنجمین فیلم سینمایی‌اش را در جشنواره فجر رونمایی می‌کند.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» با بازی نوید محمدزاده، فرید سجادی حسینی، علی اعلایی، فرهاد اصلانی و هومن سیدی ساخته شده و تازه‌ترین فیلم این هنرمند پس از «خشم و هیاهو» است که در جشنواره سی‌وچهارم جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

سیدی اولین بار با فیلم «سیزده» در جشنواره فجر (۳۲) در بخش نگاه نو حضور داشت و در دوره سی‌وسوم هم «اعترافات ذهن خطرناک من» برای او نامزدی در چند بخش را به همراه آورد.

هادی محمدیان

هادی محمدیان سازنده تنها انیمیشن جشنواره امسال یعنی «فیلشاه» است که فیلمش برای حمایت از صنعت انیمیشن به جشنواره راه پیدا کرد.

او در دوره سی‌وسوم جشنواره فیلم فجر با فیلم انیمیشن «شاهزاده روم» حضور داشت و لوح تقدیر ویژه‌ای هم برای آن گرفت؛ فیلمی که اکران عمومی آن هم با فروش پنج میلیاردی همراه بود.

اصغر نعیمی

آخرین کارگردانی که در این گزارش به او اشاره می‌شود اصغر نعیمی است که فیلم «هایلایت» او با بازی پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری و جمشید هاشم‌پور در بخش مسابقه پذیرفته شده است.

نعیمی که پیش‌تر فیلم‌های «سایه‌های موازی»، «بی‌وفا» و «سلام بر عشق» را ساخته برای اولین‌بار با فیلمی عاشقانه و اجتماعی به جشنواره فجر راه پیدا کرده است.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان