arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۰۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

افشاگری رییس سازمان انرژی اتمی ایران در وین

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اين كه سايت فردو از لحاظ تاسيسات و ماشين‌هاي سانتيفيوژ در حال تكميل است از راه‌اندازي اين سايت تا شش ماه آينده خبر داد.

به گزارش ايسنا فريدون عباسي عصر دوشنبه به وقت محلي در كنفرانس خبري در پاسخ به اين سوال كه تاريخ مشخصي براي غني‌سازي در سايت فردو وجود دارد؟ گفت: اول بايد اعلام كنم كه سايت فردو به اين خاطر زير زمين است كه كار آمريكايي‌ها و هم‌دستان‌شان را در از بين بردن تاسيسات هسته‌يي ايران سخت كنيم و تا حالا هم نتوانستند به تاسيسات غني‌سازي ما ضربه بزنند به اين خاطر كه اين تاسيسات را زير زمين نگه داشته‌ايم.

او ادامه داد: سايت فردو از لحاظ تكميل تاسيسات آن و ماشين‌هاي سانتيفيوژ در حال تكميل است و آماده نصب و انتقال سانتيفيوژها به سايت فردو هستيم. عجله زيادي براي اين كار نداريم چرا كه به اندازه نياز اورانيوم 20 درصد غني‌سازي كرده‌ايم ما سعي داريم با رعايت استانداردها عمر سانتيريفيوژها را بيش‌تر كنيم. در عين حال تا شش ماه آينده سايت فردو را راه‌اندازي مي‌كنيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا ايران با كره‌شمالي همكاري دارد؟ گفت: ما نيازي به همكاري با كره شمالي تا به حال نداشته‌ايم؛ دانش و فن‌آوري ما توانمندي لازم را براي يك كار بومي در كشور فراهم كرده است. در صورتي كه كره شمالي يا ساير كشورهاي ديگر با آژانس همكاري داشته باشند حاضريم در صورت نياز آن‌ها در مقاصد صلح‌آميز به ويژه كاربرد پرتوها در زندگي بشر به آن‌ها كمك كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي تاكيد كرد: اين كمك در صورتي است كه آن‌ها به آن نياز داشته باشند. ما تحت نظارت آژانس با ديگر كشورها همكاري مي‌كنيم.

عباسي درباره حساسيت‌ها بر روي سايت فردو و تاكيد رسانه‌هاي خارجي بر «زيرزمين بودن آن» اظهار كرد: درباره سايت فردو تبليغات زيادي مي‌شود؛ ما در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيم كه كشورهاي اطراف‌مان براي آمريكا كه آن سوي دنيا زندگي مي‌كنند خطرناك بودند و آمريكا به آن‌ها حمله كرده است. آمريكايي ها كه آن‌قدر از جان و مال‌شان مي‌ترسند كه ممكن است القاعده به آن‌ها آسيب برساند، چطور انتظار دارند ما تاسيسات‌مان را زيرزمين نبريم.

وي ادامه داد: اگر آن‌ها آن‌قدر شرارت و تهديد عليه ما صورت ندهند، ما هم تاسيسات‌مان را روي زمين مي‌سازيم.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه چه كساني در ترور دانشمندان ايراني دست داشتند و براي حفاظت از آن‌ها چه كار خواهيد كرد؟ با اشاره به اقدام به ترور وي گفت: من بازمانده تروري هستم كه مشابه آن‌ها براي دكتر مجيد شهرياري اتفاق افتاد و او به شهادت رسيد؛ خداي متعال به من فرصت داد تا زنده بمانم و اين مطلب را به همه جهانيان بگويم كه ترور افراد متفكر و متخصص كه سرمايه‌هاي بشري هستند عملي غيرپسنديده و ننگ است.

او گفت: كشور ما توانسته در 32 سال پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تحصيلات تكميلي به خودكفايي برسد و افراد متخصص را در بالاترين سطح تربيت و به جامعه تحويل دهد. سه نفري كه در دو سال گذشته به شهادت رسيدند و بنده، همه تمام مراحل تحصيلي‌مان را در داخل ايران طي كرديم.

عباسي ادامه داد: به دليل فعاليت‌هاي هسته‌يي گذشته من از جمله تاسيس انجمن هسته‌يي ايران و راه‌اندازي چندين رشته فوق ليسانس به همراه ساير همكارانم، مورد توجه دستگاه‌هاي جاسوسي قرار گرفتيم. من 16 سال با دكتر مجيد شهرياري همكاري داشتم و انجمن هسته‌يي ايران را با هم راه‌اندازي كرديم؛ از حدود شش سال پيش دستگاه جاسوسي انگلستان شروع به جمع‌آوري اخبار و اطلاعات ازگذشته بنده، خانواده، زمينه‌هاي تحقيقات و پژوهشيم و ... مي‌كرد. ماموران MI6 در فرودگاه فرانسه و در كنفرانس‌هاي علمي در لهستان، ايتاليا، هلند، مالزي، امارات متحده عربي، عمان و ... اسم بنده را به طور علني مورد جست‌وجو قرار مي‌دادند. حتي تا پشت در اتاق كاري من در دانشگاه را هم كنترل كرده بودند كه بنده محافظ دارم در آن‌جا يا خير. آن‌ها همه اين كارها را وقيحانه و آشكارا انجام دادند و افراد و دوستان ما را بعضاً تحت فشار قرار مي‌دادند تا درباره ما اطلاعاتي را بيان كنند.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان گفت: حالا متوجه مي‌شويد چه كساني مجري ترورهاي اخير در ايران بودند، اين اطلاعات جمع‌آوري شده و به سرويس‌هاي عملياتي ترور داده شده است. مي‌توانيم بگوييم مجري اين ترورها رژيم صهيونيستي است. البته سرويس‌هاي امنيتي انگلستان و آمريكا از آن حمايت مي‌كنند.

وي گفت: بنده كه الان اين‌جا جلوي شما ايستاده‌ام از ترور و بمبي كه به ماشينم چسبيده بود جان سالم به در برده‌ام و بايد بگويم حيف كه اسلحه نداشتم وگرنه آن دو نفر موتور سوار كه به جان من و همسرم سوء قصد كردند را هدف قرار مي‌دادم.

عباسي با اشاره به حضور همسر و خانواده شهيد شهرياري در وين گفت: فردا سه‌شنبه خانم بهجت قاسمي ـ همسر شهيد شهرياري ـ در مراسمي به همه خواهند گفت كه زن ايراني چه قدر دلير است چرا كه براي دفاع از شوهرش خود را به خطر انداخت. بايد بگويم حداقل دانشمندان‌ ما از سوي زنان‌شان مورد حمايت قرار دارند.

رييس سازمان انرژي اتمي درباره پاسخ ايران به ترورها گفت: اين‌گونه نيست كه ما اين‌طور اعمال را مقابله به مثل كنيم اما از رسانه‌ها مي‌خواهيم جلوي اين اعمال و اقدامات تروريستي را بگيرند و به دنيا آگاهي بدهند كه چگونه به متخصصان و افراد متفكر و علم بشري اهميت مي‌دهند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
dideban1400
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
0
0
اگه همین اتفاق برای خود آمریکایی ها اتفاق می افتاد الان همه رسانه های غربی 24 ساعته در مورد این اتفاق برنامه و مستند پخش می کردند.
نظرات بینندگان