arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

سامی یوسف به ایران نمی آید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری سومین جشنواره موسیقی مقاومت صبح امروز با حضور محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد و محمد گلریز دبیر سومین جشنواره موسیقی مقاومت صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست میرزمانی درخصوص روند موسیقی در زندگی مردم گفت: حضور موسیقی در زندگی بشر و بخصوص مردم کشور ما بسیار پررنگ است به گونه‌ای که موسیقی کار، نواحی و آیینی با مردم عجین شده و مردم نیاز به یک زبان گویا برای احساسات دارند که بواسطه هنر این حس را بیان می‌کنند.

دفاع مقدس اوج همدلی هنرمندان با مردم بوده است

وی افزود: دوران مقدس اوج همراهی‌ها و همدلی هنرمندان ارزشی موسیقی با مردم بوده و این عزیزان در کنار مردم موسیقی‌شان را عرضه می کردند و با حضور خودشان در ترویج این هنر تلاش و در ثبت لحظات شیرین و پر التهاب مقابله با دشمن با هنرشان حضور داشته‌اند بر این اساس طی سالهای گذشته سعی شده برای پاسداشت از این هنرمندان و فعالیت‌هایشان جشنواره‌ای با عنوان موسیقی مقاومت برگزار شود.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد با اشاره به روند برگزاری این جشنواره از سال‌های گذشته اظهار داشت: دوره اول در دو بخش رقابتی و جنبی برگزار شد که رقابتی آن نیز در دو بخش اجرای صحنه‌ای و تولید آلبوم بود.دوره دوم و دوره سوم بخش رقابتی تنها فعالیت نداشت و ما شاهد اجرای گروه‌های موسیقی سنتی و مقامی بودیم. سومین دوره از جشنواره امسال با همکاری و مشارکت بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، بنیاد روایت و بسیج هنرمندان برگزار خواهد شد.

چهره‌های ماندگار موسیقی جنگ تجلیل می‌شوند

محمد گلریز دبیر این دوره از جشنواره نیز گفت: هدف ما تقدیر و تشکر از کسانی است که خاطرات زیبایی را از واقعه دفاع مقدس برای ما به یادگار گذاشته‌اند ما در این جشنواره سعی داریم از شهدا، جانبازان، ایثارگران و تمام کسانی که سرمایه‌های خودشان را گذاشتند و با دفاع در مقابل دشمن امنیت را به ما هدیه کردند، تقدیر کنیم. من امیدوارم چنین جشنواره‌هایی سال‌های سال برگزار شود تا بتواند پاسخگوی این ارزش‌ها باشد.

وی با اشاره به روند این دوره از جشنواره بیان داشت: ما از ابتدای تیرماه امسال به دستور شاه‌آبادی و میرزمانی کارمان را شروع و در این زمینه بررسی‌های زیادی را انجام دادیم و از کسانیکه آثارشان در این زمینه ماندگار‌تر بود دعوت و در روز اختتامیه از 10 نفر از کسانیکه چهره‌های ماندگار در زمینه دفاع مقدس هستند، تجلیل خواهد شد.

جشنواره موسیقی مقاومت با تجدید میثاق با امام راحل آغاز می‌شود

گلریز با بیان این که افتتاحیه این جشنواره روز چهارم مهرماه در تالار وحدت برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ما ساعت 9 صبح روز افتتاحیه برای ادای احترام و تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام به اتفاق اعضای ستاد در مرقد ایشان حاضر خواهیم شد و با نثار تاج گل، با روح ملکوتی امام عهده و پیمان می‌بندیم که بتوانیم در عرصه هنر به طور شایسته ایفای نقش کنیم.

وی افزود: ما همان روز نیز در بهشت زهرا حضور خواهیم یافت و با رفتن بر سر مزار شهدای هنر از جمله شهید آوینی به آنها ادای احترام خواهیم کرد. در روز افتتاحیه همزمان با تهران، کرمانشاه نیز برنامه خود را برگزار خواهد کرد.

اجرای مجید اخشابی در اولین روز جشنواره

این خواننده اضافه کرد: در اولین روز از این جشنواره یک گروه بین‌المللی از لبنان با عنوان رسالات حضور خواهند داشت و برای در نظر گرفتن بعد بین‌المللی ،آثار مرتبط با مقاومت را اجرا خواهند کرد. گروه هنر مهر و آوای نوا به سرپرستی مجید اخشابی قطعاتی را با مضمون مقاومت اجرا خواهند کرد که از آن جمله می‌توان به فصل پرواز، گمگشته، صحرا، سمت باران، ایران و... اشاره کرد.

وی درباره حضور موسیقی پاپ در این دوره از جشنواره گفت: با توجه به انعطاف پذیری خوانندگان و آهنگسازان در چنین زمینه‌هایی قصد داریم هماهنگی و احترام ملت و هنرمندان‌مان را به موسیقی مقاومت نشان دهیم.

نوای موسیقی لبنانی در کرمانشاه

دبیر سومین دوره از جشنواره موسیقی مقاومت با اشاره به برنامه‌های اجرایی در کرمانشاه گفت: سه گروه سنتی، محلی و فولکلور ایران در تالار انتظار این استان به روی صحنه خواهند رفت به گونه ای که در روز اول گروه سنتی تنبور نوازان بیستون، گروه آوا به سرپرستی ابراهیم احمدی، گروه خیام به سرپرستی سامان یزدانی پور ، در دومین روز از این جشنواره گروه بین‌المللی رسالات لبنان، گروه اقوام ایرانی به سرپرستی آرش اوستا، در سومین روز ارکستر مجلسی موسیقی مقاومت به سرپرستی محمدرضا عقیلی و خوانندگی رشید وطن‌دوست و قاسم افشار به اجرا خواهند پرداخت.

وی افزود: در سومین روز از جشنواره از هنرمندانی چون مرحوم امیر بهشتی نوازنده ترومپت، فرشید حفظی فرد نوازنده ابوا، رحیم بهایی صدابردار جنگ، سید جلال محمدیان خواننده و احمد عزیز خواننده گروه کر تقدیر خواهیم کرد.

سامی یوسف علی رغم دعوت مسئولین در جشنواره حضور ندارد

گلریز با اشاره به بین‌المللی بودن این دوره از جشنواره گفت: ما از گروه‌های موسیقی کشورهایی چون آذربایجان، فلسطین، چچن، بوسنی هرزگوین و... برای اجرا دعوت کرده بودیم اما متأسفانه به دلایل خاص نتوانستند حضور پیدا کنند.همچنین تأکید معاونت هنری ارشاد و نیز درنظر گرفتن هر مقدار از بودجه جشنواره برای حضور سامی یوسف به ما ارائه شده بود اما متأسفانه حضور ایشان که فرزند فرهاد برنجان یکی از آهنگ‌سازان برجسته دوران دفاع مقدس هستند، مهیا نشد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور یک گروه از خارج از کشور و عنوان بین‌المللی برای این جشنواره گفت: بین‌المللی بودن جشنواره تنها به خاطر حضور یک گروه نیست بلکه هدف ما در نظر گرفتن بعد بین‌المللی مسئله‌ای با عنوان مقاومت است.

گلریز همچنین با اشاره به قطعات اجرایی جدید در این دوره از جشنواره گفت: سه آهنگ از ساخته‌های محمد حقگو اجرا خواهد شد همچنین طی فراخوانی از کلیه کسانیکه انگیزه حضور در کلاس‌های آموزشی را دارند دعوت خواهیم کرد تا بتوانیم با برگزاری چنین کلاس‌هایی هنرمندان شاخصی را برای آینده تربیت کنیم.

آلبوم صادق آهنگران منتشر می‌شود

در ادامه این نشست، محمد میرزمانی گفت: ما در اولین دوره از این جشنواره از صادق آهنگران تجلیل و از کتاب و لوح فشرده او که شامل فعالیت‌هایش در 8 سال دفاع مقدس بود، رونمایی کردیم که این لوح هم‌اکنون آماده انتشار است. در دوره دوم نیز از کویتی پور تجلیل و امسال هم یکی دیگر از مداحل فعال در حوزه دفاع مقدس تجلیل خواهد شد.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد افزود: موسیقی در کنار تجهیزات نظامی تأثیرگذاری زیادی در روند جنگ خواهد داشت براین اساس ما باید در کنار پیشرفت‌های نظامی بخش هنری را نیز تقویت کنیم و در حوزه‌های مختلف هنر را فعال نماییم ما در دو دوره گذشته به خاطر تأخیر در فعال کردن دبیرخانه جشنواره و مشکلات دیر انتخاب شدن دبیر را داشتیم که امیدواریم در آینده دیگر با چنین مسائلی مواجه نشویم. حضور چندین گروه موسیقی بین‌المللی برای این عنوان مهم نیست بلکه امیدواریم در آینده این رویکرد بین‌المللی و نیز داشتن یک دبیرخانه بین‌المللی را داشته باشیم.

وی با اشاره به بودجه 300 میلیونی این جشنواره اظهار داشت: ما برای این جشنواره از گروه‌هایی که در زمینه مقاومت فعالیت داشتند و هم‌آکنون جزء بزرگان موسیقی محسوب می‌شوند از جمله گروه شمس و کامکارها دعوت به عمل نیاوردیم اما افراد همترازی با این عزیزان بودند که دعوت ما را با ارائه رقم‌های نجومی برای دستمزد نپذیرفتند.

میرزمانی در خصوص حضور موسیقی پاپ در جشنواره مقاومت و نیز عدم توجه دفتر موسیقی به این ژانر از موسیقی گفت: هنوز نظر من و استراتژی دفتر موسیقی حمایت از موسیقی سنتی، مقامی و محلی است و تمام رویکردها و برنامه‌های ما نیز به این سمت است ولی در عین حال نیز نباید موسیقی‌های دیگر را رها کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد خاطر نشان کرد: ما به زودی قطعات برتر آلبوم‌هایی که در سال 89 منتشر شده‌اند را معرفی خواهیم کرد همچنین جشنواره موسیقی آیینی را نیز در اردبیل برگزار می‌کنیم.

جشنواره موسیقی مقاومت 4 تا 7 مهرماه در تهران و کرمانشاه برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان