arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۳۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

دنیای اینترنتی خودرو در راهِ ایران است

در یک سال گذشته، صنعت خودرو به جدیدترین عضو سبد خرید اینترنتی مردم تبدیل شده است؛ صنعتی که سازوکار خرید و فروش متفاوتی با دیگر کالاها دارد و این موضوع سبب شده است که فروش اینترنتی خودرو نتواند به موفقیت دیگر کالاها برسد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اواخر مرداد ماه ۹۵، شرکت «کارما» خود را به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای خودرو معرفی کرد و توانست مبحث فروش اینترنتی خودرو را به‌صورت محدود وارد کشور کرده و خود را به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی خودرو در ایران معرفی کند.

در یک سال گذشته، صنعت خودرو به جدیدترین عضو سبد خرید اینترنتی مردم تبدیل شده است؛ صنعتی که سازوکار خرید و فروش متفاوتی با دیگر کالاها دارد و این موضوع سبب شده است که فروش اینترنتی خودرو نتواند به موفقیت دیگر کالاها برسد.

در حال حاضر، صنعت خودرو یکی از معدود مواردی است که به‌صورت سنتی در کشور انجام می‌شود. این کار همواره به دلیل ذهنیت منفی در بحران‌های موجود این بازار به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. با همه‌گیر شدن اینترنت در کشور، اکثر نیازهای روزمره‌ی زندگی مردم کشور، توسط فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی اینترنتی برطرف می‌شود؛ حتی مواردی مثل خرید لوازم‌ خانگی بزرگ (یخچال، اجاق گاز و ...) که چند سال پیش تصور نمی شد به‌صورت اینترنتی انجام شود، روز به‌ روز در بازار سنتی کم‌ رنگ‌تر می‌ شود؛ همین موضوع در حال حاضر در مورد صنعت خودرو هم صحت دارد.

دنیای اینترنتی خودرو در راهِ ایران است

سال گذشته و اواخر مرداد ماه ۹۵، شرکت «کارما» که خود را به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای خودرو معرفی کرد، توانست مبحث فروش اینترنتی به‌صورت محدود، وارد کشور کند و در واقع خود را به عنوان اولین فروشگاه اینترنتی خودرو در ایران نیز معرفی کرد. حدود ۹ ماه بعد و اواخر زمستان، «دیجی‌کالا» هم به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی کشور، بخش فروش خودرو را ایجاد کرد؛ اما هیچ‌کدام از این دو نتوانستند آن‌طوری که انتظار می‌رفت، در این حوزه موفق باشند. حال این‌طور به نظر می‌رسد که نه‌تنها این شرکت‌ها قصد دارند تا با سازوکار بهتر و به‌صورت جدی تری وارد عرصه‌ی فروش اینترنتی خودرو شوند، بلکه به‌زودی استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی دیگری هم با ابزاری حتی قدرتمندتر از این دو، سوار بر موج خرید و فروش و خودرو و خدمات خودرو شوند و طبق شواهد در حال آماده سازی هستند.

اما موضوعی که در این میان اهمیت دارد؛ نحوه‌ی برخورد بازار سنتی با موج اینترنتی شدن دنیای خودرو در ایران است؛ تجربه‌ی گذشته در بازارهایی مثل گوشی‌های موبایل و لوازم خانگی نشان می‌دهد که اولا، آینده‌ی خریدوفروش و خدمات خودرو، به‌صورت اجتناب ناپذیر به اینترنت وابسته خواهد بود و به نظر نمی‌رسد که مخالفت بازار سنتی با این روند بتواند به نتیجه‌ی مناسبی منجر شود؛ البته درست مثل زمانی که فروش اینترنتی کالاهایی مثل گوشی‌های موبایل در ایران آغاز شد، طبیعی است که بازار سنتی به مخالفت و مقاومت با آن بپردازد؛ اما به‌زودی استارتاپ‌های حوزه‌ی فروش خودرو به‌قدری زیاد می‌شود که رقیب فروشندگان سنتی، تنها کارما و دیجی‌کالا نخواهد بود و به نظر می‌رسد که بهترین نوع برخورد برای فروشندگان سنتی، سوار شدن بر این موج و همراهی دوره‌ی اینترنتی خریدوفروش خودرو به مانند دیگر بازار‌های سنتی که مجبور به پذیرش شیوه‌های نوین فروش شده اند، باشد.