arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۳۶۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۱ - ۱۸ دی ۱۳۹۶

چگونه در گوشی های اندرویدی سریع تر تایپ کنیم؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


تایپ سریع در صفحات لمسی اصلا حس خوبی را منقل نمی‌کند، اما روش‌هایی وجود دارد که امکان تایپ راحت و سریع را در گوشی های هوشمند برای کاربر فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ تایپ کردن به روی صفحه لمسی هیچ‌وقت به راحتی صفحه کلید فیزیکی نیست. ضربه‌زدن روی شیشه هیچ بازخوردی ندارد و کار چندان لذت بخشی نیست.

 با اینکه راحل‌حل مشخصی برای حل این مشکل وجود ندارد، اما میانبر و نکات زیادی وجود دارد که بتوانید با گوشی اندرویدی‌تان سریع‌تر تایپ کنید. از آن‌جایی که تایپ‌کردن همیشه وقت زیادی می‌گیرد، افزایش سرعت تایپ، حتی به مقدار کمی، موجب صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود.

جی بورد (Gboard) که پیش از این با نام گوگل کیبورد شناخته شده، به سرعت به عنوان بهترین کیبورد اندرویدی توسط کاربران انتخاب شد. این اپ، ویژگی‌های زیادی دارد، اما در این مقاله فقط با آن‌هایی سر و کار داریم که به تایپ کردن ما سرعت می‌بخشند.

1- تایپ اموجی؛ سریع‌تر از همیشه
شکلک‌ها (اموجی) اهمیت زیادی پیدا کرده‌اند، به همین خاطر، به عنوان زبان جدید اینترنت استفاده می‌شوند. ظاهرا گوگل نگران از دست دادن کاربران اپ محبوب خود بود، چرا که به سرعت و بدون هیچ‌گونه فرآیند اضافه، اموجی‌ها را به کیبورد مخصوص خود اضافه کرد.

روزهایی هستند که باید در میان هزاران اموجی بگردید تا شکلک موردنظر خود را پیدا کنید. برای جستجوی اموجی در جی بورد، انگشت خود را روی آیکون اموجی نگه دارید. کادر جستجو پدیدار می‌شود. کلمه یا اصطلاح اموجی موردنظر خود را درون آن بنویسید و سرچ کنید.

به علاوه، می‌توانید بر روی آیکون کشیدن اموجی ضربه بزنید و شکلک مورد نظر خود را با کشیدن آن بیابید. این روش زمانی بکار می‌آید که نه می‌دانید اسم اموجی چیست و نه اینکه کدام قسمت از کیبورد شما قرار دارد.

2- کنترل مکان‌نمای روی صفحه
مهم نیست چقدر با دقت تایپ کنید؛ همیشه یک یا دو اشتباه در تلفظ هنگام تایپ‌کردن پیش می‌آید. حرکت‌دادن مکان‌نما به سمت جایگاه دقیق هر کاراکتر در صفحه کوچک می‌تواند چالش برانگیز باشد و سرعت تایپ را پایین بیاورد.
خوشبختانه، جی بورد قابلیتی دارد که با آن می‌توانید مکان‌نمای صفحه را بطور دقیق کنترل کنید. برای اینکه در عمل این کار را ببینید، انگشت خود را به سمت چپ یا راست نوار Space بکشید. اکنون باید بتوانید مکان‌نمای صفحه را کنترل کنید.
همچنین، اگر می‌خواهید چند کلمه را همزمان پاک کنید، انگشتتان را روی دکمه حذف بزنید و به چپ بکشید.

3- تایپ سریع اعداد و کاراکترهای خاص
بطور پیشفرض برای تایپ عدد یا کاراکتر خاصی، باید با زدن به روی دکمه 123?، لیست دکمه‌هایتان را تغییر دهید.
اما اگر زیاد اتفاق می‌افتد که بخواهید از اعداد استفاده کنید، می‌توانید یک ردیف همیشگی از اعداد را بالای صفحه کیبوردتان اضافه کنید. برای این کار، به تنظیمات جی بورد رفته و از قسمت Preferences گزینه Number row را فعال کنید. اکنون باید این ردیف اعداد را بالای کیبوردتان داشته باشید.

اگر بخواهید به سرعت اعداد را تایپ کنید، اما ردیف همیشگی اعداد را برای جلوگیری از کاهش فضای صفحه گوشی‌تان فعال نکنید، چه؟ در این مورد، می‌توانید به روی دکمه 123? ضربه بزنید و آن را به سمت جایگاه عدد موردنظرتان بکشید.
به همین صورت از این روش می‌توانید برای تایپ‌کردن کاراکتر خاص موردنظر خود نیز استفاده کنید.
همچنین، با نگه داشتن انگشت خود به روی دکمه نقطه (.)، لیستی از مورد استفاده‌ترین کاراکترهای خاص را می‌بینید که با جابجا کردن انگشتتان می‌توانید از آن‌ها در متن خود استفاده کنید.

4- حدس کلمه و پپیشنهادهای شخصی‌سازی شده
ویژگی حدس کلمه جی بورد، براساس کلمه‌‌ای که می‌نویسید و همینطور متون قبلی‌تان، کلمه جدید را حدس می‌زند. سپس، در صورت صحیح بودن آن کلمه، می‌توانید به جای تایپ آن، به رویش کلیک کنید تا تایپ شود.
این فرآیند شاید در ابتدا کمی زجرآور باشد، اما اگر بر آن مسلط شوید، سرعت تایپ‌تان به طور محسوسی افزایش می‌یابد. برای فعالسازی این قابلیت، به تنظیمات جی بورد رفته و در قسمت Text Correction گزینه Next-word suggestions را فعال کنید.
در این بخش که هستید، پیشنهاد می‌کنیم تنظیمات دیگر را نیز فعال کرده تا یک تایپ سریع و راحت را تجربه کنید.
Suggest contact names: با فعالسازی این گزینه، نام‌های لیست مخاطبانتان در کیبورد نمایش داده می‌شود و می‌توانید بدون تایپ کردن آن‌ها، مخاطبانتان را نیز به متن اضافه کنید.

Show emoji suggestions: با فعالسازی این گزینه، هنگام تایپ کردن اموجی‌هایی در قسمت پیشنهادها به شما نمایش داده می‌شود که با متنتان مطابقت کند. این کار باعث می‌شود دیگر نیازی به تعویض کیبورد برای یافتن اموجی موردنظرتان نداشته باشید.
Personalized suggestions: با این گزینه، جی بورد اطلاعاتی را از اپ‌های گوگل دریافت می‌کند که بتواند پیشنهادهای خود را ارتقا دهد.

5- تنظیم میانبر برای تایپ خودکار
شما می‌توانید کلماتی را زیاد استفاده می‌کنید به کیبورد گوگل آموزش داده و برایشان میانبر تعیین کنید.

برای مثال، عبارت hru را برای جمله How’re you doing? تعیین می‌کنیم. به این ترتیب، هر موقع عبارت hru را تایپ کنید، جمله How’re you doing? در نوار پیشنهاد پدیدار می‌شود و می‌توانید با یک ضربه آن را تایپ کنید.
همیشه ضربه زدن روی دکمه‌های لمسی با انگشت شست، بهترین روش برای تایپ‌کردن نیست. بیایید روش‌های مختلف دیگری را برای تایپ‌کردن در گوشی اندرویدی شما امتحان کنیم.

6- تایپ با سوایپ کردن
جی بورد قابلیتی به نام Glide دارد که به وسیله آن می‌توانید به جای ضربه زدن روی حروف، انگشتتان را به نرم روی کیبورد کشیده و بین حروف جابجا کنید. ابتدا انگشت خود را روی اولین حرف کلمه موردنظرتان بگذارید و سپس آن را روی بقیه حروف باقیمانده کلمه بکشید. یک نوار باریک آبی رنگ، مسیر حرکت انگشت شما را نمایش می‌دهد. اگر Gboard کلمه موردنظر شما را اشتباه تایپ کند، می‌توانید از قسمت Suggest Bar کلمه درست را انتخاب کنید.

با این حال، قابلیت سوایپ کردن (کشیدن انگشت برای تایپ) مختص به جی بورد نیست. Swifkey یکی از بهترین سوایپ‌های دنیا را دارد و کیبورد Swype نیز اولین اپی بود که این ویژگی را به کیبوردش اضافه کرد.

7- تایپ با صدا
با ویژگی وویس تایپ گوگل (Gboard’s Voice Typing)، شما می‌توانید عبارت خود را با صدای واضح به جی بورد بگویید تا توسط موتور تبدیل صدا به متن گوگل به نوشته تبدیل شود. به این منظور، به روی آیکون میکروفن سمت راست نوار پیشنهادها کلیک کرده و صحبت کنید.
حتی می‌توانید از علامت‌های نگارشی نیز استفاده کنید، مثلا بگویید: Gentlemen comma I bring good news. از این قابلیت برای نوشتن علایم دیگری مانند علامت تعجب و پرسشی هم استفاده کنید.

وویس تایپ جی بورد از بیش از 100 زبان زنده دنیا پشتیبانی می‌کند، برای انتخاب زبان اصلی خود به این آدرس بروید: Gboard Settings > Voice typing > Languages و زبان مادری خود را انتخاب کنید.
شاید یکی از بهترین ویژگی‌های وویس تایپ جی بورد، فعال بودن آن حتی بدون اتصال اینترنت است، البته در این حالت کمی کاهش دقت نیز رخ می‌دهد. برای پیکربندی این قابلیت به آدرس Settings > Voice typing > Offline speech recognition بروید. در اینجا می‌توانید زبان موردنظر خود را دانلود کنید. توجه داشته باشید که گستره زبا‌های پشتیبانی‌شده در حالت آفلاین به طور محسوسی کاهش می‌یابد.

8- دیگر کیبوردهای اندرویدی
در حالی که هیچ‌کس در خوب‌بودن Gboard شکی ندارد، اما می‌توان کیبوردهای فوق‌العاده دیگری را نیز در بازار پیدا کرد. اگر شما نیز به دنبال یک کیبورد جدید برای تنوع هستید، پیشنهاد می‌کنم اپ‌های جایگزین زیر را امتحان کنید.

SwifKey: سوییفت‌کی زمان زیادی است که وجود دارد و از قابلیت حدس کلمه و سوایپ بسیار دقیقی برخوردار است. پیشنهاد اموجی و اصلاح متن با پشتیبانی از 150 زبان زنده دنیا، از دیگر ویژگی‌های این اپ هستند.
Fleksy: فلکسی به ویژگی حدس کلمه قدرتمند و حرکات دست طبیعی‌تر خود افتخار می‌کند. بی دلیل نیست که یکی از کاربران فلکسی توانسته با این کیبورد زکورد سریع‌ترین تایپ به روی صفحه لمسی را در گینس ثبت کند.
Swype: سوایپ قابلیت حدس کلمه قدرتمندی دارد و ادعا می‌کند برای هر کاربر مدل زبانی مخصوصی می‌سازد. این کیبورد همچنین قابلیتی به نام Living Language and Hotwords دارد که شما را با آخرین کلمات ساخته و مشتق شده آشنا می‌کند.
Minuum: کاربران به این اپ لقب کیبوردی کوچک برای انگشتان بزرگ را داده‌اند. با پیش‌بینی هوشمندانه اموجی، کلمات و میانبرهای اشاره‌ای این کبورد به طرز شگفت‌انگیزی می‌توانید سریع بنویسید. در این اپ قابلیتی برای مانیتور و بررسی سرعت تایپ نیز وجود دارد که می‌توانید سرعت تایپ خود را کاملا زیرنظر بگیرید.

9- بازی‌های تایپ‌کردنی در اندروید
مهم نیست از چه کیبوردی استفاده می‌کنید، شما می‌توانید هرچقدر سرعتتان اجازه می‌دهد سریع تایپ کنید. در این بخش چند بازی معرفی می‌کنیم که می‌توانید علاوه بر تمرین تایپ‌کردن، از آن لذت هم ببرید.

ZType: زد تایپ یک بازی اکشن مفرح است که مهارت‌های تایپ‌کردن شما را بهبود می‌دهد. هر حرفی را که تایپ کنید، یک گلوله پلاسمایی به سمت کشتی‌های دشمن شلیک می‌کند، پس باید به سرعت تایپ کنید.
Typing Master: در این بازی، آجرهایی به سبک بازی تتریس پایین می‌آیند که به رویشان حروف مختلفی حک شده است. هدف شما این است که کلمات مشخص شده را به درستی و سریع قبل از برخورد آجر به زمین تایپ کنید.

نظرات بینندگان