arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

راه اندازی یک بازی آنلاین برای درمان ایدز

محققان آمریکایی با هدف بازی، یادگیری و کمک به تحقیقات علمی در درمان ایدز یک بازی آنلاین را توسعه داده اند که کاربران می توانند در این بازی یک پروتئین سه بعدی را بسازند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محققان آمریکایی با هدف بازی، یادگیری و کمک به تحقیقات علمی در درمان ایدز یک بازی آنلاین را توسعه داده اند که کاربران می توانند در این بازی یک پروتئین سه بعدی را بسازند.

به گزارش مهر، Foldit عنوان پروژه ای آنلاین است که محققان دانشگاه واشنگتن توسعه داده اند این بازی با شعار "پازل را برای علم حل کنید" و با هدف بازسازی گرافیکی یک پروتئین در یک مدل سه بعدی عرضه شده است.

به این ترتیب کاربران می توانند با مراجعه به این سایت یک ساختار مولکولی ویژه را به صورت یک پازل سه بعدی بسازند. این بازی با حمایت تعداد بسیاری از کاربران شبکه روبه رو شده است.

پروتئینی که کاربران می توانند در این پازل سه بعدی بازسازی کنند ساختار مولکولی آنزیمی است که مستقیماً با تکثیر ویروس HIV ارتباط دارد.

نتایج این پازل می تواند در عرصه تحقیقات ایدز از یک اهمیت بالقوه بزرگ برخوردار باشد تا جاییکه حتی این نتایج در نیچر بیولوژی مولکولی و ساختاری نیز منتشر می شود.

به همین دلیل از طریق Foldit می توان به سه هدف اولیه این دانشمندان رسید: بازی کردن (با حل پازل سه بعدی)، یادگیری (آموختن مسائل جدید در عرصه علم) و کمک به تحقیقات مربوط به ایدز (این آنزیم از چه ساختاری برخوردار است).

براساس گزارش Cnet، کاربران سراسر دنیا می توانند در مدت سه هفته این ساختار مولکولی را بر روی این سایت بازسازی کنند.

در واقع این بازی آنلاین، کاربران اینترنت را به یک دانشمند بالقوه تبدیل می کند. ساختارهای پیشنهادی کاربران برای شیمی زیست شناسان ارسال می شود و این دانشمندان می توانند برای شرح مدلهای تئوریک خود از این پازلها کمک بگیرند.

این آنزیم که M-PMV نامیده می شود و در گروه "پروتئازهای رترو ویروسی" جای دارد نقش مهمی در رشد و تکثیر ویروسهایی چون HIV ایفا می کند.
نظرات بینندگان