arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۶

تعویض باتری آیفون های قدیمی 10 میلیارد دلار هزینه روی دوش اپل می گذارد!

کمپانی اپل در صدد است تا باتریِ گوشی ها و تبلت های قدیمی مشترکین خود را عوض کند و برای هر تعویض باتری آیفون 29 دلار را پیشنهاد داده است؛ پیشنهادی که به اعتقاد کارشناسان، هزینه هنگفتی برای غول کوپرتینو در بر دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

کمپانی اپل در صدد است تا باتریِ گوشی ها و تبلت های قدیمی مشترکین خود را عوض کند و برای هر تعویض باتری آیفون 29 دلار را پیشنهاد داده است؛ پیشنهادی که به اعتقاد کارشناسان، هزینه هنگفتی برای غول کوپرتینو در بر دارد.

با تعویض باتری مدل های قدیمی آیفون انتظار می رود عملکرد آیفون بهبود یابد و عمر باتری هم بالا برود. تحلیلگران بر این باورند که میلیون ها مشترک اپل می‌توانند دستگاه آیفون خود را با تعویض باتری بروز کنند.

پس از آنکه اپل فاش کرد باتری های قدیمی سرعت و عملکرد آیفون را پایین می آورد، هفته گذشته این شرکت فروش باتری های جایگزین را به قیمت 29 دلار در فروشگاه های مخصوص خود آغاز کرد. این موضوع می‌تواند فرصت طلایی برای صاحبان آیفون باشد، چون با صرف هزینه‌ای اندک طول عمر گوشی و باتری خود را بالا می‌برند.

با وجود تمام نکات مثبت برای مشتریان آیفون، این اقدام به ضرر خود کمپانی اپل تمام می شود. Mark Moskowitz از تحلیلگران گروه Barclays در این خصوص گفت:

اگرچه پروژه تعویض باتری آیفون حرکت خوبی برای کمپانی اپل برای حل مشکل عملکرد و طول عمر باتریِ آیفون است، اما اگر کاربران بیشتری بخواهند به جای تعویض گوشی های خود با مدل های بالاتر فقط باتری دستگاه را عوض کنند، واحد فروش اپل با مشکلات روبه‌رو می شود.

طبق مدل فرضیِ گروه تحلیلی Barclays، پیشنهاد تعویض باتری آیفون باعث می شود در سال جدید حدود 16 میلیون دستگاه آیفون کمتر نسبت به سال قبل فروخته شود که این تعداد مبلغی حدود 10.29 میلیارد دلار به کمپانی اپل ضرر مالی می‌رساند.

 

گروه تحلیلیِ Barclays چهار عامل تاثیرگذار روی فروش کمپانی اپل را به شرح زیر عنوان کرد:

پروژه تعویض باتری ها باعث آگاهی عموم مردم از رفتار اپل شده و به تبع آن هزینه 29 دلار نیز اعلان عمومی شده است.
29 دلار مبلغ کم و مقرون به صرفه‌ای است و با این هزینه می‌توان سرعت پردازش آیفون را بالا برد (برای آیفون 6 سرعت پردازش از 600 مگاهرتز تا 1400 مگاهرتز بالا می‌رود).
طبق نظر سنجی August Wireless، خالی شدن باتری دلیل اصلی کاربران برای تعویض گوشی هایشان بود و طرح تعویض باتری آیفون تا حدی کاربران را از خرید مدل های جدید منصرف کرد.
اپل اجازه تعویض باتری را بدون در نظر گرفتن مدل آیفون به مشتری هایش داد؛ این در حالی است که اغلب کاربران تعویض باتری آیفون را به خرید آیفون جدید ترجیح می‌دهند.

پیش‌تر گزارش هایی مبنی بر خاموش شدن تصادفی گوشی های آیفون منتشر شده بود (اغلب در آیفون هایی با 2سال کارکرد این اتفاق می‌افتاد). اپل عنوان کرد این مشکل به دلیل ناتوانی باتری در تامین انرژی لازم گوشی اتفاق افتاده و سیستم آیفون جهت محافظت از اطلاعات، در آن لحظه گوشی را خاموش کرده‌ است.

راه حل اپل برای این مشکل، محدود کردن حداکثر قدرت استخراج شده از باتری بود که این کار را توسط بروز رسانی سیستم عاملِ آن انجام داد (افت سرعت پردازش آیفون را اینگونه کشف کنیم).

بعد از اینکه این راه حل در دسامبر مطرح شد، مردم از بیانیه ای که اپل روی گوشی هایشان فرستاد خشمگین شدند. در بیانیه آمده بود که شاید از این به بعد آیفون های قدیمی مدت زمان بیشتری را برای راه اندازی نرم افزارها لازم داشته باشد و ممکن است صفحه نمایش گوشی تاریک تر شود و احتمالا بلندگوها ضعیف تر شوند و مواردی از این دست.

برای غلبه بر این بحران، اپل طرح تعویض باتری آیفون به قیمت 29 دلار را در سال 2018 مطرح کرد که تخفیف مناسبی از طرف این کمپانی نسبت به قیمت 79 دلار قبلی باتری ها بود. به علاوه، این تعویض باتری سرعت پردازش گوشی را نیز ارتقا می‌داد (اپل مشکل کندی مدل های قدیمی آیفون را با عرضه باتری های جایگزین برطرف کرد).

حال، اپل باید امیدوار باشد که مشتریانش تعویض باتری آیفون قدیمی خودشان را به خرید یک آیفون X با قیمت 999 دلار ترجیح ندهند. یکی از تحلیگران موسسه Barclays در این خصوص اظهار داشت:

حتی اگر درصد کمی از مردم طرح تعویض باتری آیفون را بر خرید یک مدل جدیدتر ترجیح دهند، این اتفاق تاثیر شگرفی روی فروش آیفون می گذارد.

منبع: کلیک

نظرات بینندگان