arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۷۹
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

تاکید بر جمع آوری نمک های دریاچه ارومیه!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در حالیکه ‌سطح دریاچه ارومیه به صورت چشمگیری کاهش یافته و پهنه‌های وسیع شوره‌زار در این ناحیه ایجاد شده، اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی بر جمع آوری نمک های سطح دریاچه ارومیه تاکید دارد.

عبداله رسولی، معاون نظارت و بازرسی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی، در جلسه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه با بیان اینکه این که تلاش سازمان محیط زیست بر مرتفع شدن مشکل قانونی جمع آوری نمک های سطح دریاچه ارومیه معطوف شده است افزود: با برداشت نمک از سطح دریاچه ارومیه مشکلات مربوط به احتمال بادهای نمکی از بین می رود.

رسولی همچنین با بیان اینکه اراضی در معرض فرسایش قرار دارد، اظهار داشت: افزایش غلظت نمک موجود در آب دریاچه باعث کاهش شدید تراکم آرتمیا شده و در نتیجه ظرفیت دریاچه برای پذیرش پرندگان آبزی به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه ایجاد سدهای مرتعی با هدف تامین آب‌های مورد نیاز اطراف دریاچه ضروری است بر کنترل سیلاب‌ها، نمک‌شویی و استفاده از آنها برای کاهش استفاده از ذخایر زیرزمینی تاکید کرده و  افزود: برای نجات دریاچه ارومیه نباید به موضوع انتقال آب اکتفا کنیم بلکه راهکارهای جانبی نیز باید مورد توجه باشد.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه اکتفا به انتقال آب به دریاچه ارومیه تنها راه نجات این دریاچه نیست تصریح کرد: باید به روش‌های اصلاح کشت و استفاده از منابع محلی توجه جدی شود.

رسولی با اشاره به اینکه استفاده از گونه‌های گیاهی ویژه آب‌شور در بستر دریاچه ارومیه نیز می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که به صورت کمربند سبز و پس از آب‌شویی کاشت شود ادامه داد: بهره‌برداری اقتصادی از این گیاهان نیز می‌تواند انجام شود چرا که 24 درصد تخم‌های این گیاهان حاوی روغن گیاهی است.

ضرورت ایجاد مرکز تخصصی تحقیقات دریاچه ارومیه

معاون نظارت و بازرسی اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اینکه کاهش برخی هزینه‌ها از جمله هزینه‌های ایجاد باران‌های مصنوعی می‌تواند در فرآیند مدیریت منابع طبیعی رخ دهد بر ایجاد مرکز تحقیقات دریاچه ارومیه به صورت اختصاصی تاکید کرد و افزود: ظرفیت‌های لازم برای ایجاد این مرکز در استان وجود دارد و محلی موثق برای استناد به آمار و اسناد در این زمینه ایجاد شود  و در ر صورت ایجاد این مرکز خواهیم توانست در زمینه نحوه کنترل منابع آبی، تغییر روش‌های کشت و نیز ارائه الگوی کشت‌های جدید عمل کنیم.

دبیر انجمن نجات دریاچه ارومیه نیز در این نشست گفت: محیط زیست به رسالت خود در احیای دریاچه ارومیه عمل نکرده و بایستی از تناقض‌گویی پرهیز کند.

مصطفی قنبری با بیان اینکه در زمینه دریاچه ارومیه تصمیمات مشخص و قابل اجرا باید اتخاذ شود، گفت: تاکنون تصمیمات متعددی در زمینه دریاچه ارومیه گرفته شده که به واسطه نداشتن زمینه اجرا و تضمین‌های لازم با مشکل مواجه بوده‌ایم.

دبیر خانه کشاورز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه برای عمل به مصوبات باید همگرایی و همراهی لازم در میان ارگان‌های مختلف وجود داشته باشد تا شاهد اتلاف بیش از پیش منابع آبی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه نباشیم ، خواستار تعیین تکلیف اداره کل محیط زیست در زمینه دریاچه ارومیه شد و گفت: محیط زیست باید در زمینه رسالت خود تعیین تکلیف نهایی کند تا شاهد اقدامی عملی در این راستا باشیم.

وی با اشاره به اینکه محیط زیست باید در قبول مسئولیت دریاچه ارومیه با توجه به قدرت اجرایی خود تصمیمی جدی بگیرد ادامه داد: احیای دریاچه ارومیه باید با توجه به امکانات منطقه و مدیریت منابع صورت گیرد و مردم بومی خود در این زمینه پیشگام باشند و در طرح‌های ارائه شده  باید  منافع کشاورزان مورد توجه قرار گیرد تا شاهد همراهی کشاورزان باشیم.

احیای دریاچه ارومیه نیازمند همگرایی همگانی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: اگر آب‌های سدهای موجود  نیز باز شود آب آنها به دریاچه ارومیه نخواهد رسید.

خلیل ساعی با بیان اینکه همایش نجات دریاچه ارومیه همزمان با روز کاهش بلایای طبیعی در تبریز برگزار می‌شود گفت: احیای دریاچه ارومیه به همگرایی همگانی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه پاکسازی مسیرهای منتهی به دریاچه ارومیه الزامی گفت: باید مسیرها پاکسازی شوند تا آب براحتی در آن ها بدون هیچگونه تلفاتی جریان داشته باشد.

ساعی با بیان اینکه در حال حاضر طرح پاکسازی و لایروبی مسیر رودخانه‌ها به مدت 10 روز است که با همکاری سازمان آب منطقه‌ای آغاز شده است افزود: هم اینک برگزاری سه جلسه در هفته به ریاست معاون عمرانی استاندار در زمینه احیای دریاچه ارومیه انجام می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه وضعیت فعلی دریاچه ارومیه برای هر آذربایجانی‌تاسف‌برانگیز است و باید در این زمینه مدیریت همگانی صورت گیرد افزود: استفاده از نظرات تخصصی تشکل‌های مردمی در همایش نجات دریاچه ارومیه در کنار نظرات متخصصان مورد توجه  بوده و  امیدواریم  این همایش همزمان با روز کاهش بلایای طبیعی در تبریز  به احیای دریاچه ارومیه منتهی شود.
نظرات بینندگان