arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۶
چه کسی واقعیت را می گوید، نرم افزارهای رسمیِ داخلی یا غیرایرانی ها؟!

وخامت آلودگی هوا در تهران / نرم افزارهای رسمی: شرایط هوا در برخی نقاط، «سالم» است! / نرم افزار معتبر خارجی: شرایط هوا به شدت ناسالم است، نه از خانه بروید بیرون، نه پنجره ها را باز کنید/ هم اکنون، تهران ششمین شهر آلوده دنیاست / تلفات آلودگی در تهران به اندازه سقوط سالانه 100 بوئینگ است

در شرایطی که آلودگی هوا در تهران روز به روز بحرانی تر می شود، نرم افزارها و وب سایت های داخلی رسمی نمایش دهنده کیفیت آلودگی هوای تهران، ادعا می کنند که کیفیت هوا در برخی نقاط پایتخت کاملا سالم است و در دیگر مناطق، در وضعیت هشدار نیستند!
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در شرایطی که آلودگی هوا در تهران روز به روز بحرانی تر می شود، نرم افزارها و وب سایت های داخلی رسمی نمایش دهنده کیفیت آلودگی هوای تهران، ادعا می کنند که کیفیت هوا در برخی نقاط پایتخت کاملا سالم است و در دیگر مناطق، در وضعیت هشدار نیستند!

به گزارش «انتخاب»؛  به رغم اینکه، نرم افزارهای غیرایرانی، شاخص های آلودگی را تهران به شدت ناسالم نشان می دهند، اما همتایان وطنی شان که رسماً مربوط به سازمان های دولتی و شهرداری هستند، مدعی اند که برخی از نقاط تهران در شرایط سالم و خوبی به سر می برند!

به طور مثال، در نرم افزار داخلی، هوای منطقه یک تهران (اقدیسه) شاخص 94 را نشان می دهد که وضعیت «سالم» را نشان می دهد!

الودگی

این درحالیست که نرم افزارهای غیرایرانی از جمله Air Visual، اطلاعات دیگر و متفاوتی نسبت به وضعیت هوای پایتخت در اختیار مردم قرار می دهد و به طور مثال، برای منطقه اقدیسه، به جای عدد 94، شاخص 159 را نشان می دهد که نشاندهنده وضعیت بسیار ناسالم هوای این منطقه از تهران است!

الودگی

براساس داده های Air Visual، کیفیت هوا در منطقه پاسداران «164»، دروس «164» و نیاوران 159 است. این نرم افزار همچنین باتوجه به شرایط هوایی ناسالم، توصیه به بستن پنجره های منازل، عدم حضور غیر ضروری در خیابان ها و استفاده از ماسک کرده است.

الودگی

این نرم افزار که روزانه، کشورها و شهرها را برپایه کیفیت آلودگی هوا رتبه بندی می کند، امروز تهران را در جایگاه ششمین شهر آلوده دنیا قرار داده است.

الودگی

 

از سوی دیگر، به نظر می رسد شاخص آلودگی هوای تهران در مناطق مختلف، روزانه اختلافی جدی با نرم افزارهای مهم جهانی دارد؛ اتفاقی که به طور روزانه وجود دارد و مختص امروز نیست!

نکته ی عجیب تر آنکه شاخص آلودگی در برخی مناطق تهران، اساساً قابل شناسایی در مناطق داخلیِ رسمی نیست! به طوریکه با کلیک بر روی آن، مشاهده می شود که این نرم افزار قادر به شناسسایی وضعیت آلودگی در این مناطق نیست!

تلفات آلودگی هوا در تهران به اندازه سقوط سالانه ۱۰۰ بوئینگ پانصد نفری

حال و هوای تهران درحالی روز به روز وخیم تر می شود که مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید تلفات آلودگی هوا در تهران به اندازه سقوط سالانه ۱۰۰ بوئینگ پانصد نفری است.

محمد درویش ضمن هشدار در مورد تلفات هوای مسموم فعلی، در این باره تصریح کرده است: «وضع ما خیلی خراب است. اما اعلام نمی‌شود. پنج هزار نفر کشته در تهران یعنی این که ده تا بوئینگ پانصد نفری سقوط بکند. یک اتوبوس هفته‌ی پیش ۹ نفر کشته داد چه جنجالی به پا کرد! حتماً باید ۱۰ بوئینگ سقوط بکند تا ما متوجه عمق بحران در تهران بشویم. واقعاً وضعیت زمانی بغرنج‌تر است که یادمان باشد که ۱۰ بوئینگ در تهران سقوط نمی‌کند، ۱۰۰ تا بوئینگ است که دارد سقوط می‌کند!! و ما اعلام نمی‌کنیم. یعنی تلفات آلودگی هوا حدود ۱۰۰ هزار نفر است و در بیمارستان‌هاست و ما اعلام نمی‌کنیم.!!»

نظرات بینندگان