arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۷۹۹۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۲۲ دی ۱۳۹۶

مسکو: واشنگتن در حال تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات سوچی است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تلاش‌های واشنگتن برای به شکست کشاندن کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه در سوچی سخن گفت.

به گزارش روسیاالیوم، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز جمعه در نشست خبری خود گفت: اظهارات برخی از مقامات آمریکایی بر مواضع معارضان سوری در قبال کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که قرار است در سوچی برگزار شود، تاثیر منفی می‌گذارد.

وی افزود: دیوید ساترفیلد معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه روز گذشته گفت که آمریکا قصد دارد اقداماتی را از طریق سازمان ملل درباره سوریه انجام دهد که خلاف جهت کنفرانس سوچی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه اظهار داشت: ما بارها گفته‌ایم که روند ژنو، آستانه و کنفرانس سوچی با یکدیگر مرتبط هستند و هر کدام از این مذاکرات، عناصر تشکیل‌ دهنده روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه به شمار می‌روند.

وی در ادامه گفت: اینک مشخص شده که چرا برخی از معارضان از عدم وجود مواضع روشن خود در قبال کنفرانس سوچی سخن می‌گویند و مشخص است که چه کسانی پشت معارضان قرار دارد و چه کسانی در مسیر حل و فصل بحران سوریه سنگ‌اندازی می‌کند.

زاخاروا تصریح کرد: چه بسا برخی این توهم را دارند که روسیه از مواضع اصولی خود در قبال حل و فصل سیاسی بحران سوریه بر مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل و از تلاش‌ها برای فراهم کردن مقدمات برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی در سوچی دست بر می‌دارد. وی افزود: اگر کسی - ما اسم او را می‌دانیم و او دیوید ساترفیلد است - این توه را داشته باشد باشد، پس باید بگویم که شما هر چقدر هم تلاش کنید، هرگز موفق نخواهید شد روسیه را به دست برداشتن از مواضع اصولی خود مجبور کنید.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه همچنین گفت که در روزهای نخست سال جاری میلادی، اقدامات تحریک‌آمیز گروه تروریستی النصره و سایر گروه‌های تروریستی افزایش یافته و حملاتی به پایگاه‌های نظامیان روسیه در سوریه صورت گرفته است.

زاخارووا افزود: این سؤالات برای مسکو مطرح است که این امکانات جدید را تروریست‌ها از کجا آورده‌اند و چرا تروریست‌ها اکنون یعنی در زمانی که گرایش‌ها به سمت ثبات اوضاع سیاسی در سوریه و فراهم شدن شرایط مناسب برای تحقق حل و فصل سیاسی بحران و بازگشت این کشور به زندگی صلح‌آمیز است، از این امکانات استفاده کرده‌اند؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رقه که توسط نیروهای دموکراتک سوریه برخوردار از حمایت‌های آمریکا آزاد شده است، سخن گفت و افزود: مین‌ها و خمپاره‌های عمل نکرده در بسیاری از محلات رقه وجود دارد و به 80 درصد ساختمان‌های این شهر اسیب رسیده است. فقط برخی محلات این شهر هیچ از آب و برق برخوردار هستند و همچنان اجساد زیادی در زیر آوارها باقی مانده و آژانس‌های امدادرسانی نمی‌توانند اوضاع را ارزیابی کنند. دلایل این وضعیت هم روشن است و آن حملات بی هدف ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به رقه است.

زاخاروا گفت که رسانه‌های غربی درباره اوضاع حقیقی در رقه سکوت پیشه کرده‌اند و نمی‌خواهند که وجهه واشنگتن و همپیمانان آن که حضور آن‌ها در سوریه مبنای قانونی ندارد، لطمه ببیند و این در حالی است که آن‌ها درباره غوطه شرقی و ادلب، سیاست دیگری را در پیش گرفته و به تحریک و سیاهنمایی می‌پردازند.

 

منبع: تسنیم
نظرات بینندگان