arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۶

مذاکرات انتخاباتی العبادی با حشد شعبی/ دودستگی میان سنی‌های عراق

مذاکرات میان نخست‌وزیر عراق و ائتلاف "الفتح" که شامل گروه‌های حشد شعبی است برای پیوستن العبادی به این ائتلاف جهت شرکت در انتخابات پارلمانی آتی ادامه دارد، اما هنوز شاهد پیشرفتی نبوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مذاکرات انتخاباتی العبادی با حشد شعبی/ دودستگی میان سنی‌های عراق

مذاکرات میان نخست‌وزیر عراق و ائتلاف "الفتح" که شامل گروه‌های حشد شعبی است برای پیوستن العبادی به این ائتلاف جهت شرکت در انتخابات پارلمانی آتی ادامه دارد، اما هنوز شاهد پیشرفتی نبوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، منابع عراقی اعلام کردند که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق همچنان به شرط ریاست ائتلاف مذکور و نفر اول لیست بودن در نام‌نویسی نامزدها پایبند است. این منبع احتمال داد که به زودی این مساله نهایی شده و العبادی به ائتلاف "الفتح" بپیوندد.

اما با استناد به جو رایزنی‌ها بین العبادی و فرماندهان حشد شعبی مشکل شماره یک بودن یکی از موانع بین العبادی و هادی العامری، رهبر سازمان بدر است، با این وجود با استناد به اخبار درز یافته این گونه به نظر می‌رسد العبادی شماره لیست در بغداد و العامری شماره یک لیست در دیالی در قالب همان ائتلاف خواهند بود.

در صورتی که دو طرف به توافق نرسند العبادی از طریق لیست "النصر" وارد انتخابات می‌شود.

این منابع اعلام کردند: العبادی لیست النصر را دارد اما در کمیته نامش را ثبت نکرده بلکه با نام دیگری ثبت نام کرده است.

به گفته این منابع، تعداد زیادی از شخصیت‌ها و احزاب سیاسی سنی به لیست العبادی پیوسته‌اند که آخرین آن‌ها جواد البولانی، وزیر کشور اسبق است.

خروج البولانی از الفتح و پیوستن رسمی به لیست العبادی در زمانی صورت گرفته که مذاکرات میان این ائتلاف و خالد العبیدی، وزیر سابق دفاع برای پیوستن به الفتح وجود دارد. العبیدی محور پنج شخصیت سیاسی سنی در نینوا است که از حمایت حشد عشایر برخوردارند و در صورت پیوستن العبیدی به ائتلاف الفتح، این شخصیت‌ها نیز با او به این ائتلاف می‌پیوندند.

اما به رغم باقی ماندن العبادی و نوری مالکی در حزب الدعوه نخست وزیر عراق و نوری مالکی در قالب دو لیست جدا از هم وارد رقابت‌های انتخاباتی آتی می‌شوند. طرفداران حزب الدعوه می‌گویند، این تنوع برای حزب و ائتلاف دولت قانون به رهبر نوری مالکی فایده خواهد داشت چون حامیان هر دو را مشخص می‌کند. اما برخی می‌گویند، اختلاف بین مالکی و العبادی بر سر شماره یک بودن و در راس لیست انتخاباتی قرار گرفتن بازمی‌گردد.

یک مقام سیاسی مطلع گفت: مالکی شروطی را که العبادی بر او تحمیل کرده، رد می‌کند و نمی‌خواهد "شماره دو"ی لیست باشد العبادی نمی‌خواهد شماره دو در مقابل مالکی به عنوان شماره یک باشد و تنها قرار گرفتن خود به عنوان فرد شماره دو در لیست را مشروط به این کرده که مالکی متعهد به حمایت از العبادی برای دور دوم نخست وزیری شود.

البته برخی نیز می‌گویند، اختلافات العبادی و مالکی تنها به شماره یک بودن لیست انتخاباتی نیست بلکه اصل داستان به رسیدن العبادی به پست نخست وزیری برخلاف میل مالکی بازمی‌گردد و زمانی که العبادی این شروط را به مالکی مطرح کرد می‌دانست که او نمی‌پذیرد و از این رو خروج العبادی از ائتلاف دولت قانون و ورود به انتخابات تحت لیست النصر قابل توجیه بود. او در حال مذاکره با حشد شعبی در قالب لیست فتح المبین برای ائتلاف با آنهاست.

یک رهبر حزب الدعوه و حامی مالکی گفت: حزب الدعوه وابسته به افراد نیست هر که از الدعوه خارج شود متحمل خسارت زیادی می‌شود. خروج از حزب به رغم اختلافات به نفع العبادی و حزب نیست. به هر حال ائتلاف العبادی با برخی از اعضای حزب الدعوه نهایتا به پیرزوی ائتلاف دولت قانون می‌انجامد.

گزینه‌های عمار حکیم

این منابع اعلام کردند: ائتلاف الفتح اکنون شامل بیش از ۱۵ گروه سیاسی از جمله گروه‌های سنی و مسیحی است. مجلس اعلای اسلامی عراق آخرین طرفی است که رسما به این ائتلاف پیوسته است.

در همین راستا، جریان ملی الحکمه به رهبری عمار حکیم مشارکت خود به صورت انفرادی را در انتخابات آتی نهایی کرد.

منابع می‌گویند، ائتلاف‌های الفتح و النصر به رویکردهای الحکمه نزدیکتر هستند و احتمالا الحکیم بعد از انتخابات با یکی از این دو ائتلاف کند.

اما جریان صدر از طریق لیست الاحرار در انتخابات شرکت نخواهد کرد بلکه با احزاب سیاسی چپ‌گرا و مدنی با ائتلاف انتخاباتی جدید شرکت خواهد کرد.

جعفر موسوی، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر ۲۰ دسامبر از تشکیل حزب ملی الاستقامه خبر داده بود.

قرار است روز دوشنبه تشکیل ائتلاف انتخاباتی با عنوان "سائرون للاصلاح" در بغداد اعلام شود.

این ائتلاف شامل شش حزب سیاسی است که در کمیته عالی ثبت‌نام کرده‌اند و در رأس آن حزب کمونیست عراق است.
دودستگی میان سنی‌ها

دودستگی در ائتلاف‌های سیاسی تنها به شیعیان محدود نمی‌شود بلکه به گروه‌های سیاسی سنی نیز مربوط می‌شود.

ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه توانست ۳۰ گروه سیاسی را به لیست خود ملحق کند که مهم‌ترین آن‌ها سلیم جبوری، رئیس پارلمان و صالح المطلق، معاون سابق نخست‌وزیر هستند.

درحالی که اسامه نجیفی، رئیس ائتلاف "متحدون" و اثیل نجیفی و رافع العیساوی، وزیر سابق دارایی و شخصیت‌های سیاسی دیگر تصمیم گرفته‌اند ائتلاف دیگری را با خمیس الخنجر، رهبر طرح عربی تشکیل دهند.

البته مشکل شماره یک بودن تنها به الدعوه و دولت قانون محدود نمی‌شود، بلکه حتی لیست‌های دیگر از جمله فراکسیون‌های انتخاباتی شامل ایاد علاوی، سلیم جبوری و صالح مطلق نیز با این مشکل روبه‌رو هستند.

ایاد جبوری به الشرق الاوسط گفت: شماره یک لیست هنوز مشخص نیست، اما توافق بر سر شروط ائتلاف و اصولش وجود دارد. علاوی به احتمال زیاد شماره یک در بغداد و جبوری شماره یک در دیالی خواهد بود. بقیه ردیف‌ها نیز بر حسب حجم فراکسیون‌های پیوسته به ائتلاف مشخص خواهند شد.
جنبش تغییر بعد از انتخابات به سمت ائتلاف با العبادی پیش می‌رود

جنبش تغییر و جماعت اسلامی و ائتلاف برهم صالح از تشکیل لیست وطن برای ورود به انتخابات در کرکوک و مناطق مورد مناقشه برای پایان دادن به سیطره دو حزب اتحاد دموکرات و اتحادیه میهنی بر صحنه سیاسی خبر دادند. اتحاد دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی نیز تصمیم گرفته‌اند به صورت جداگانه وارد رقابت شوند.

جنبش تغییر به دنبال ائتلاف با العبادی اما بعد از برگزاری انتخابات است.

صابر اسماعیل، از رهبران این جنبش گفت: جنبش تغییر هرگز با احزاب حاکم در اقلیم به دلیل فسادشان ائتلاف نخواهد کرد. اما ائتلاف با العبادی را بعید نمی‌داند.

نظرات بینندگان