arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۰

برهان الدین ربانی در روز تولدش ترور شد

برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان و رئیس جمهور سابق این کشور در خانه اش در کابل ترور شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برهان الدین ربانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان و رئیس جمهور سابق این کشور در خانه اش در کابل ترور شد.
به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخابEntekhab.ir ، انفجاری در جاده دهم وزیر محمد اکبر خان در داخل منزل برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح رخ داد که در نتیجه آن برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح به همراه پنج تن دیگر کشته شده اند.
در همین حال کفته شده است که معصوم استانکزی دبیر شورای عالی صلح نیز در میان کشته شدگان می باشد.
خانه آقای ربانی در نزدیکی سفارت آمریکا در کابل واقع است.
ربانی از مخالفان سرسخت طالبان در افغانستان به شمار می رفت.
از بلندگوهای سفارت آمریکا که در نزدیکی منزل برهان الدین ربانی واقع است شنیده می شود که از مردم می خواهند که به مکان های امن پناه ببرند.
گفته می شود سفارت آمریکا چند روز پیش مورد حمله قرار گرفته بود که تدابیر امنیتی را در این منطقه شدید تر کرده بود . 
امروز بنا بر برخی منابع روز تولد وی هم بوده است ، که اگر بود، 71 ساله می شد.

ربانی که بود؟ 

برهان‌الدین ربانی (۱۳۱۹ در فیض‌آباد-۲۹ شهریور ۱۳۹۰) رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان، رئیس جمهور سابق این کشور و نماینده کنونی مجلس نمایندگان افغانستان از ولایت بدخشان است. آقای ربانی روز سه شنبه 20 سپتامبر 2011، در یک حمله انتحاری در محله خانه اش در محله وزیر اکبرخان کابل کشته شد.
آقای ربانی زاده سال ۱۹۴۰ در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان افغانستان است.

وی در افغانستان، به استاد ربانی و پروفسور ربانی نیز مشهور است.
او در سال ۱۹۶۳ از دانشکده شرعیات(الهیات) کابل فارغ شده و در سال ۱۹۶۸ بخاطر ادامه تحصیلات عالی به مصر رفت و در دانشگاه الازهر به تحصیل پرداخت. وی در مصر تحت تاثیر اندیشه‌های اخوان المسلمین قرار گرفت.
در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه شرعیات کابل همراه دیگر استادان آن دانشگاه نظیر استاد غلام محمد نیازی، سید محمد موسی توانا، وفی الله سمیعی(آخرین وزیر عدلیهٔ حکومت ظاهرشاه)، استاد محمد فاضل، عبدالعزیز فروغ، سید احمد ترجمان و هدایت نهضت جوانان مسلمان را تأاسیس نمودند که با استعفای غلام محمد نیازی از رهبری آن در سال ۱۳۵۱ رهبری آن آن نهضت را ربانی با نام جمعیت اسلامی افغانستان بدوش می‌گیرد.

با کودتای محمد داوود خان در سال ۱۳۵۲ اعضا و هواداران نهضت اسلامی افغانستان یا آن گونه مشهور شده بودند( اخوانی ها) تحت فشار رژیم وقت که زیر تاثیر شاخهٔ پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان بود قرار گرفتند. افسران و نظامیانی که محمد داوود خان را در کودتا یاری رسانیده بودند به احزاب کمونیستی افغانستان تعلق داشتند که در آن سالها و در دههٔ دموکراسی مبارزان رقیب هم محسوب می‌شدند که در مکاتب و دانشگاه‌ها و مراکز علمی و ادوار دولتی درگیری هایی با هم داشتند. با قدرت گرفتن آنها، مخصوصاً وزیر داخلهٔ وقت که عضو حزب خلق بود، دستگیری وسیع و گستردهٔ اعضای اسلامگرای رقیب آنها در شهرهای مختلف افغانستان شروع شد.

در سال ۱۳۵۳ ربانی و عده‌ای دیگر از فعالان اسلامگرا که تحت تعقیب حکومت داوود خان بودند از افغانستان خارج شده و به پاکستان فرار نمودند و در آنجا احزاب اسلامگرا و حکومت ذولفقار علی بوتو که روابط سردی با دولت افغانستان به خاطر مسئلهٔ پشتونستان داشت از آنها پذیرایی نموده و دست به تسلیح مهاجرین نهضت اسلامی زد تا آنها را برای بر اندازی حکومت داوود خان آماده بسازد. اما عده‌ای از رهبران نهضت اسلامی از جمله ربانی مخالف جنگ مسلحانه علیه حکومت داوود بوده اند، و به خاطر نزدیکی بعضی از حلقه‌های نهضت اسلامی به دولت وقت پاکستان عناصر میانه رو تر مهاجرین که زیر فشار قرار می‌گیرند پاکستان را ترک می‌کنند و ربانی در آن میان به عربستان سعودی می‌رود.

حزب او یکی از قویترین احزاب سیاسی در پهلوی دیگر احزاب مخالف دولت افغانستان بود.

این حزب مشی معتدل داشته و به باور کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان از آغاز تأسیس تحت تأثیر جنبش اخوان المسلمین مصر بوده‌است.

ربانی الی پایان حکومت‌های تحت حمایه شوروی سابق همواره با آن حکومت‌ها درگیر و خواهان خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان و سپردن حکومت به مجاهدین افغان بود.
ربانی پس از پیروزی مجاهدین و شکست دولت نجیب الله احمد زی در ۲۸ ژوئن سال ۱۹۹۲ رئیس جمهور موقت افغانستان شد و تعیین رئیس جمهور افغانستان به شورای اهل حل و عقد واگذار گردید که خود ربانی آنرا تشکیل داده بود و عمدتاً متشکل از جمعیتی‌ها بود.

شورای حل و عقد نیز در ۳۰ دسامبر سال ۱۹۹۲ برهان الدین ربانی را به عنوان نخستین رئیس جمهور رسمی حکومت مجاهدین در افغانستان انتخاب نمود.
حکومت مجاهدین در ۲۶ سپتامبر ۱۹۹۶ کابل را که زیر حملات شدید قرار داشت به طالبان واگذار نمود. اما ربانی که مقر حکومت را به مزار شریف انتقال داده بود هنوز به عنوان رئیس جمهور رسمی افغانستان شناخته می‌شد هرچند به مرور زمان قلمروش را از داده می‌رفت و فقط بر ده درصد کشور حکومت داشت.
با حمله آمریکا به افغانستان و شکست طالبان حامد کرزی در اجلاس بن رئیس جمهور دولت موقت افغانستان شد. برهان الدین ربانی در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۰۱ طی مراسم رسمی حکومت را به اداره موقت افغانستان تحویل داد.
ربانی در انتخابات ریاست جموری افغانستان از حامد کرزی یکی از نامزدان برای کسب مقام ریاست جمهوری افغانستان حمایت کرد. حامد کرزی در این انتخابات پیروز شد.
او در انتخابات پارلمانی افغانستان خود را کاندید نمود و به‌عنوان اولین نماینده مردم ولایت بدخشان با بیشترین آراء عضویت پارلمان افغانستان را بدست آورد.
ربانی در سال ۲۰۰۷ میلادی با جمعی از سران جهادی و احزاب کمونیستی سابق جبهه‌ای را تشکیل داد که به باور کارشناسان این جبهه بزرگ‌ترین جبهه سیاسی مهم در افغانستان است.

ربانی فعلاً عضو پارلمان افغانستان است. همچنین ربانی رهبر جبهه ملی افغانستان نیز می‌باشد.

برهان الدین ربانی در بیست و نهم شهریور 1390 در اثر یک انفجار انتحاری در برابر منزل خود کشته شد.

وی در سالروز زایش خود (20 سپتامبر) و در آستانه 71 سالگی کشته شد.

 

اخرین سخنرانی ربانی در تهران

برهان الدین ربانی: مرکز بیداری در جهان اسلام، مراکز دینی است
 برهان الدین ربانی از شخصیت های سیاسی افغانستان در همایش بیداری اسلامی که صبح  (شنبه) در سالن همایش های صداو سیما آغاز شد، جنبش های اسلامی را رستاخیز کنونی خواند و گفت: این رویای خوش امروز به لطف الهی به واقعیت عملی تبدیل شده و به عنوان یکی از موهبت های بزرگ الهی، در برابر دیدگان دوست و دشمن ، پیام خوشبختی را برای امت اسلامی مژده آورده است.
وی با بیان اینکه پیروزی این انقلاب ها، لطف و موهبت الهی است، افزود: در باره انگیزه این خیزش ها و قیام ها، مردم مسلمان نظرهای مختلفی وجود دارد.
برهان الدین ربانی ادامه داد: در تونس که حتی زمامدار مستبد آن، بدون کارت دولتی نمی گذاشت کسی به نماز برود، برخی این را به تعبیر خود، جنبشی برای جامعه مدنی و محصول اطلاعات جمعی می دانند.

وی گفت: شاید تا جایی عوامل اقتصادی در این انقلاب ها تاثیر داشته باشند، اما در جامعه اسلامی شهدا و قربانیان به دلیل مسایل دینی، اعتقادی و ایمانی جان خود را فدا می کنند. این قیام ها به سادگی به پیروزی نرسیده است.
برهان الدین ربانی درباره علل انقلاب های اسلامی گفت: تدین و دینداری و قیام در برابر الحاد و کفر و بی دینی ، فساد و استبداد و زشتی ها از محورهای دین اسلام است.
رییس جمهور سابق افغانستان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: اولین پیام الهی به پیامبر(ص) در سوره احزاب ، دعوتگری ، بیدارگری و نظارتگری است چنانچه مبنای این قیام ها نیز مبارزه با ظلم و ظلم ستیزی است که از اصول دین مبین اسلام محسوب می شود.
برهان الدین ربانی گفت: از دیگر مبانی قیام های اسلامی کنونی اصل حریت در اسلام است که آن نیز از موهبت های الهی است.

این شخصیت افغان با اشاره به اینکه مرکز قیام مسلمان ها و بیداری در جهان اسلام ، مراکز تعلیم دینی است افزود:انقلاب اسلامی ایران را رهبری مذهبی به پیروزی رساند. در راس قیام های اسلامی موفق ، کسانی قرار داشتند که از مراکز دینی فارغ التحصیل شده اند.
وی گفت: جنبش های بزرگ کشورهای اسلامی در حال پیروزی هستند اما شاید توطئه های زیادی در مسیر آنان شد.

**در افغانستان و پاکستان کسانی به نام مسلمان، مسلمان کشی می کنند
برهان الدین ربانی به برخی حوادث تلخ در این جریان ها اشاره کرد و گفت: در برخی کشورها از جمله افغانستان و پاکستان کسانی به نام مسلمان، مسلمان کشی می کنند، تقاضای ما از این مجمع بزرگ این است علمای امت در باره این پدیده جدید موضع روشن بگیرند.
وی افزود: شاید پیش از این خیزش ها در برخی کشورهای عربی اسلامی، جمع شدن نهضت های اسلامی مشکلاتی داشت اما امروز این مشکلات کم شده است و از آقای ولایتی می خواهیم دبیرخانه و ارتباطی مشورتی درباره مسائل اسلامی شکل دهد.
رییس جمهور سابق افغانستان همچنین با دفاع از ملت مظلوم فلسطین گفت: این مبارزات قهرمانانه در مسیر حرکت های اسلامی مهم است و نیز حرکت حزب الله لبنان را می توان یاد کرد که در مسیر این بیداری ها بی تاثیر نبوده است.


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عامک
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۹
1
10
این ضایعه بزرگ را به ملت سلحشور افغانستان تسلیت عرض می کنم و برایشان مملکتی در صلح و آرامش آرزو می کنم خداوند متعال ایشان را قرین رحمت فرماید و کلیه رهبران جهان که برای ایجاد صلح تلاش می نمایند را در پناه الطاف بیکرانش حفظ نماید
نظرات بینندگان