arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۱۸۵
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۴ دی ۱۳۹۶

سودان: ممکن است است به مصر اعلان جنگ کنیم

«عبدالمحمود عبدالحلیم » سفیر سودان در مصر گفت: خارطوم قصد دارد طی روزهای آینده برای مقابله با قاهره، اقدامات شدیدتری انجام دهد و شاید کار به اعلان جنگ بکشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«عبدالمحمود عبدالحلیم » سفیر سودان در مصر گفت: خارطوم قصد دارد طی روزهای آینده برای مقابله با قاهره، اقدامات شدیدتری انجام دهد و شاید کار به اعلان جنگ بکشد.

به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه خبری «سودان تریبون» عبدالحلیم افزود: فراخواندن وی برای مشورت، یکی از سلسله اقدامات خارطوم است و ممکن است اقدامات بعد، فراخواندن سفیر برای همیشه یا اخراج سفیر مصر یا قطع روابط یا حتی اعلان جنگ باشد.
سفیر سودان در مصر گفت: سودان اکنون گام نخست نبرد دیپلماتیک خود را با مصر برداشته و هنوز به مراحل بعد نرسیده است.
عبدالحلیم علل تصمیم خارطوم برای شدت عمل به خرج دادن ضد مصر را بیان نکرد و فقط ابراز امیدواری کرد دو کشور بتوانند از چالش های کنونی بیرون آیند.
وی در ادامه گفت:'در زمان پیش آمدن هر چالشی،حتما فرصتی نیز وجود دارد ،روابط خارطوم با قاهره در باید چارچوب درست آن باشد ، ما می خواهیم این روابط در چارچوب درستش باشد و مسائل اختلافی موجود، حل و فصل شود و همچنین مسائلی که باعث شده است سودان سفیر خود را فرابخواند، بررسی و حل شود.
سفیر سودان در قاهره همچنین گفت: در روزهای آینده تحولات مهمی در جهت خدمت به این کشور بزرگ شاهد خواهیم بود.
پنجشنبه گذشته سودان پس از تحرکات نظامی مصر و اریتره در منطقه «ساوا » واقع در نزدیکی مرزهای شرقی سودان، برای نخستین بار و به صورت رسمی اعلام کرد خود را برای مقابله با تهدیدهای امنیتی از سوی این دوهمسایه اش آماده می کند.
برخی رسانه ها پیش از آن اعلام کرده بودند مصر مقادیر زیادی تجهیزات نظامی، اسلحه مدرن و خودرو به پایگاه نظامی ساوا در اریتره فرستاده است .
سودان 10 روز پیش نیز بدون ذکر دلیل، سفیر خود را از قاهره برای مشورت فراخوانده بود.
دیدار اخیر رئیس جمهوری ترکیه از سودان ، انتقاد شدید رسانه های مصری از سودان را در پی داشت و پس از آن جنگ رسانه ای میان دو کشور آغاز شد.
مصر و سودان در خصوص چند پرونده و از جمله موضع گیری در مورد سد النهضه اتیوپی و مثلث حلایب اختلاف دارند.
رئیس جمهوری اریتره هفته گذشته با سفر به قاهره، با عبدالفتاح السیسی دیدار و در مورد مسائل منطقه ای و روابط دوجانبه گفت و گو کرد.
این دیدار ، واکنش رسانه های سودانی را در پی داشت و برخی رسانه های عربی اعلام کردند مصر برای ضربه زدن به سودان، سعی می کند بیشتر به اریتره نزدیک شود.

نظرات بینندگان