arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۲۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۶

خروج سکه از خانه‌ها/ عرضه در بازار افزایش یافت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حباب سکه تا ۷۰ هزار تومان تخلیه شده است، دلیل اصلی این تعدیل به فروش سکه‌هایی که مردم در مدت اخیر خریداری و در خانه‌ها نگهداری می‌کردند، برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، در مدت گذشته و با حبابی شدن قیمت سکه بیش از ۲۰ حراجی از سوی بانک مرکزی و از کانال بانک کارگشایی برگزار شد. در شهریورماه قیمت سکه رکوردهای تازه‌ای زد و به گونه‌ای پیش رفت که در روزهای اخیر تا بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار مبادله شده است.

اما در جریان حراجی‌های برگزار شده در ابتدا حباب قیمتی به بیش از ۲۱۰ هزار تومان می‌رسید، ولی به مرور با وجود این‌که قیمت‌ها همچنان افزایشی پیش رفت، ولی از میزان حباب آن به تدریج کاسته شد، به طوری که تازه‌ترین اعلام سلیمانی - مدیرعامل بانک کارگشایی - از این حکایت دارد که حباب قیمت سکه به ۷۰ هزار تومان رسیده است.

بنابر گفته مدیرعامل بانک کارگشایی، می‌توان تعدیل حباب قیمتی سکه را اینگونه توضیح داد که قبل از برگزاری حراجی‌ها تقریبا سکه در بازار بسیار کم شده بود، اما به مرور وقتی حراجی برگزار شد در ابتدای امر بیشتر مردم عادی شروع به خرید سکه و نگهداری در خانه‌ها کردند، ولی در ادامه و به ویژه در روزهای اخیر شاهدیم که سکه‌ها از خانه‌ها خارج شده و در بازار در حال فروش است. از سوی دیگر با عرضه‌ای که از طریق بانک کارگشایی و در حراجی صورت می‌گیرد، در مجموع عرضه سکه در بازار افزایش یافته و خود باعث تعدیل حباب شده است. می‌توان گفت که حباب سکه در حدود دو ماه گذشته از ۲۱۰ هزار به ۷۰ هزار تومان کاهش یافته و تا ۱۴۰ هزار تومان تخلیه شده است.

وی در مورد این‌که حراج سکه تا چه زمانی ادامه دارد نیز گفت: فعلا پایانی برای آن مشخص نشده، ولی به هرحال تا وقتی سکه حباب دارد و قیمت‌ها تعدیل نشود این روند ادامه خواهد داشت. در روزهای ابتدایی استقبال و هیجان در حراجی بسیار بالا بود، ولی به مرور اکنون آرامش در آن برقرار شده و به طور طبیعی در جریان است.

در حراجی بسته‌های ۲۰، ۵۰ و ۱۰۰ تایی سکه نیم و تمام بهار آزادی براساس اعلام قیمت پایه از سوی بانک مرکزی و با قیمت نهایی پیشنهادی مشتریان به فروش می‌رود که در نهایت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر آن اضافه خواهد شد. حراج در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۱۴ در بانک کارگشایی برگزار می‌شود.

سکه تمام بهار آزادی در حال حاضر هر قطعه حدود یک میلیون و ۴۹۰ هزار تومان و هر قطعه سکه نیم بهار آزادی حدود ۷۲۰ هزار تومان مبادله می‌شود.

برچسب ها: سکه
نظرات بینندگان