arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

ماجرای شوخی لاریجانی و مطهری در مجلس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موضوع ترکیب هیات نظارت بر نمایندگان، ساعتی است که در صحن علنی مجلس در دست بررسی است و پیشنهادات مختلفی برای آن مطرح می​شود.

 به گزارش انتخاب، علی مطهری نماینده تهران یکی از پیشنهاد دهندگان بود که پیشنهاد داد چهار نماینده منتخب مجلس برای عضویت در هیات نظارت بر نمایندگان از میان روحانیون برگزیده شوند. چون به غیر از موارد استثناء، روحانیون از نظر تقوا در سطح بالاتری از دیگران قرار دارند و به اصول فقهی نیز بیشتر واقفند.

لاریجانی هم به شوخی گفت: یعنی سه نفر جسمانی باشند و چهار نفر روحانی؟! مطهری هم شوخی وی را تایید کرد و گفت: بله.

پس از ان یکی از نمایندگان روحانی حامی دولت، در تذکری پیشنهاد مطهری را قابل طرح ندانست و گفت: در مجلس همه باید روحانی باشند ولو اگر در این لباس نباشند، باید چنین خلق و خویی داشته باشند. اما شاید روزی در مجلس تعداد روحانیون اینقدر نبود. ان​شالله که هرگز اینگونه نشود ولی در آن زمان چه باید بکنیم؟

لاریجانی هم این تذکر را وارد دانست و به مطهری گفت: ایشان راست می​گوید شاید زمانی در مجلس چهار نفر روحانی نداشتیم!

مطهری هم در پاسخ اظهار داشت: اگر زمانی چهار تا روحانی در مجلس نداشته باشیم که انقلاب از میان رفته! این یک احتمال یک در ده هزار است.

با این حال رئیس مجلس این پیشنهاد را قابل طرح ندانست و آن را از دستور کار خارج کرد.

پس از دقایقی رضا عبدالهی نماینده ماه​نشان هم در تذکری به لاریجانی گفت که حتی اگر پیشنهاد مطهری قابل طرح نبود، شما باید نظرتان را به رای می​گذاشتید و این پیشنهاد را از دستور خارج می کردید.

محمود حسینی دولت آبادی نماینده شاهین شهر هم در تذکری خواستار رای گیری برای پیشنهاد مطهری شد و گفت: اگر در مجلسی چهار روحانی نبود، خب نماینده غیر روحانی می​تواند در این هیات حضور یاید.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه هم در تذکر دیگری با انتقاد از رئیس مجلس، گفت: شکا از کجا پیشگویی می کنید که زمانی چهار تا روحانی در مجلسی نباشد؟ چرا از صبح به تابلو نگاه نمی​کنید و فقط به نمایندگان تهران نوبت نطق می​دهید که یک روحانی بیای و علیه روحانیت حرف بزند؟{اشاره وی به تذکر نماینده روحانی حامی دولت بود که با تذکرش سبب شد پیشنهاد مطهری از دستور کار خارج شود}

نماینده ارومیه خطاب به لاریجانی ادامه داد: شما درست است که از خانواده روحانیت هستید اما در آینده نظام باز هم روحانیت سر کار خواهد بود. امروز هم با زور خانوادگی به مطهری گفتید پیشنهادش قابل طرح نیست! موضوعات خانوادگی ربطی به مجلس نداشت!

لاریجانی که از اظهارات وی تعجب کرده بود و می​گفت من کی پیش​گویی کردم؟؛ بار دیگر به مطهری اجازه نطق داد تا این حواشی خاتمه یابد. مطهری هم با بیان اینکه شبهه طرح شده، قابل تصور نیست، اظهار داشت: این بدیهی است که اگر چهار روحانی در مجلس نبود، روشن است که غیرروحانی باید انتخاب شود.

اما باز هم لاریجانی تاکید کرد که این موضوع ابهام دارد و اگر مصوب هم بشود نمایندگان باید ابهامش را رفع کنند که اگر در مجلس چهار روحانی نبود چه باید بکنیم؟

نهایتا این پیشنهاد رای لازم را کسب نکرد و از دستور کار خارج شد.
نظرات بینندگان