arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

از موسیقی مبتذل جشنهای مذهبی تا کلاهی که صداو سیما سرقرائتی گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مراسم قدردانی برترین برنامه‌های غیر نمایشی تلویزیون در ماه رمضان شب گذشته- ۲۷ شهریور- با حضور آیت‌الله سید‌احمد خاتمی امام‌جمعه موقت تهران، حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان، حجت الاسلام قرائتی، علی دارابی معاون سیما و مدیران شبکه‌های مختلف، جمعی از برنامه‌سازان تلویزیون و نمایندگان رسانه‌های جمعی در تالار رضوان صدا و سیما برگزار شد.

 در این مراسم که اجرای آن بر عهده سلطانی بود ، از آیت‌الله سید احمد خاتمی و حجت‌الاسلام محسن قرائتی با اهداء لوح تقدیر قدردانی شد.

با موسیقی مبتذل مردم را به جشن ها کشاندند

آیت الله سید احمد خاتمی در این مراسم از اختلاط زن و مرد در برخی برنامه‌های سیما در ماه مبارک رمضان انتقاد کرد و گفت: چنین برنامه‌هایی در شان ماه مبارک رمضان نیست و نباید با موسیقی مبتذل مردم را از پای مسجد و محراب به این جشن‌ها کشاند.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: کسانی که این جشن (جشن رمضان) را برپا کردند، مردم را با موسیقی مبتذل و برپایی مجلس مختلط از مسجد و محراب به پارک کشاندند.

مخاطب متدین در مقایسه با مخاطب جدید در اولویت است

وی با بیان اینکه صدا و سیما باید حفظ مخاطبان متدین را در مقایسه با جذب مخاطبان جدید در اولویت کارهای خود قرار دهد، گفت: نباید کاری کرد که مخاطب اصلی را از دست به دهیم.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری افزود: در صورتی که ارتباط قشر متدین به عنوان مخاطب اصلی تلویزیون با صدا و سیما قطع شود، آنان حقایق را از طریق این رسانه که زبان نظام جمهوری اسلامی است نمی‌شنوند و در این صورت ممکن است افراد متدین و وفادار به انقلاب به یک ضد انقلاب تبدیل شود.

تولید برنامه ی خوب مذهبی نیاز به زمان دارد

خاتمی در ادامه تاکید کرد: نباید با عجله و در فاصله یک ماه مانده به ماه رمضان برای تولید دست به کار شد زیرا در این مدت کوتاه تولید برنامه‌های خوب مذهبی امکان ندارند.

وی همچنین از برنامه‌سازان و مسوولان صدا و سیما خواست تا به تذکرات و انتقادات مراجع بویژه در زمینه عفاف و حجاب توجه کنند.

نقد منصفانه عملکرد سیما

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با تاکید بر اینکه عملکرد صدا و سیما در ماه مبارک رمضان باید به دور از افراط و تفریط و منصفانه نقد شود، اظهار داشت: این رسانه در ایجاد فضای دینی در کشور نقش بسیار ارزشمندی داشت.

خاتمی افزود: پخش تلاوت قرآن کریم در ساعت مختلف شبانه‌روز، کار فاخری بود که امسال صدا و سیما برای روزه‌داران ترتیب داد.

وی به حضور مراجع تقلید در برنامه‌های سیما در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: تلاش سیما برای آوردن مراجع به عرصه تبیین دین قابل تقدیر است زیرا به جوانان یاد می‌دهد که دین را باید از سرچشمه آنکه مراجع تقلید هستند، بگیرند.

وی از برنامه سازان حوزه معارف سیما خواست تا در کمترین زمان بیشترین مطالب را به مخاطبان ارایه کنند و از کارشناسانی که دعوت می‌کنند نیز بخواهند تا با مطالعه قبلی در این برنامه‌ها حاضر شوند.

از مطالب یاس آور پرهیز شود

خاتمی گفت: باید خطوط قرمز نظام را به مجریان و کار‌شناسان این برنامه‌ها گوشزد و از بیان مطالب یاس آور از صدا و سیما پرهیز کرد.

عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری از مسوولان سیما خواست تا در برنامه‌های معارفی شبکه‌های سراسری از کار‌شناسان، مداحان و استعدادهای موجود در سراسر کشور استفاده کنند و دایره انتخاب به تهران و قم محدود نشود.

وی پخش نماز جماعت از اقصی نقاط کشور را یکی از نقاط قوت سیما در ماه مبارک رمضان عنوان کرد و گفت: چنین اقداماتی دلبستگی مردم را به نظام بیشتر می‌کند.

سخنرانی ها کوتاه شود

در این مراسم همچنین حجت الاسلام قرائتی در سخنانی خطاب به برنامه‌سازان تلویزیون گفت: سعی کنیم سخنرانی‌ها را کوتاه کنیم، بیشتر سخنرانی‌های امام علی(ع) جملات قصار بوده است، ضمن این که به زمان پخش نیز حساس باشید، زمان پخش حساس است و باید مسئولان توجه زیادی در این باره داشته باشند.

وی ادامه داد: هنوز بعد از 32 سال مردم لغت‌های اسلامی نظیر شجاعت، زهد، صبر، عفاف و … را بلد نیستند و در معانی آنها گیر هستیم. تبلیغ دین یعنی چه؟ مثلا ما این همه نمازهای جماعت در جاهای پرجاذبه و آدم‌های رنگارنگ داریم آن وقت مدام از اماکن مذهبی نماز پخش می‌کنیم خوب معلوم است که در اماکن مذهبی همیشه نماز خوانده می‌شود.

این مفسر قرآن عنوان داشت: لغت‌ها باید برای مردم معنا شود و یکی از کارهای پیامبران همین بوده است. ضمن این که ما ضامن وقت معلوم هستیم و باید پاسخگو باشیم، در بعضی مواقع نیز مسائلی که جزو دین نیست را به دین می‌آوریم. خطبه را هم باید مختصر بخوانیم.

مردم به دنبال خنده حلال هستند

حجت‌الاسلام قرائتی در ادامه به بیان خاطراتی در حضورش به تلویزیون پرداخت و اظهار داشت: مردم ما باهوش هستند و باید از آنها استفاده کنیم. آنها به دنبال خنده حلال هستند و باید شرایط را برای خنداندن مردم مهیا کنیم. همچنین فیلم‌ها کم خرج و ساده باشد. الان مشکل ما ازدواج است و برویم در خط باز کردن گره‌های کور ازدواج.

وی تصریح کرد: در صدا و سیما باید یکسری اسلام‌شناس حضور داشته باشند و جایشان در این سازمان خالی است. این مسئله کار مهمی است و انجام آن بسیار راهگشاست. ضمن این که مسائلی نظیر اسراف در مملکت غوغا می‌کند و مردم به اطلاعات در موضوعات مختلف نظیر ازدواج،‌آئین همسرداری و … نیاز دارند و صدا و سیما باید آنها را به مردم برساند.

صدا و سیما سرمان کلاه گذاشت!

حجت‌الاسلام قرائتی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران صدا و سیما گفت: صدا و سیما سرمان کلاه گذاشت! در اجلاسیه ستاد اقامه نماز می‌گفت مثلا ما 14 هزار و 500 دقیقه برنامه معارفی تولید کردیم ما هم برایشان دست می‌زدیم بعدا متوجه شدیم که این عزیزان زمان پخش اذان و قرآن و نیایش‌های هر روزه را هم جزو آن حساب کرده‌اند!

وی در پایان سخنانش گفت: یکی از مواردی که تلویزیون خوابش برده، توجه به نعمت‌ها است که هم شیرین است و هم پرجاذبه و بیان آن باعث می‌شود تا مردم نسبت به خداوند خاشع شوند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
0
0
خنده حلال؟؟؟؟؟؟
این مفسر قرآن عنوان داشت: لغت‌ها باید برای مردم معنا شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظرات بینندگان