arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۳۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

بهترین میراث فرهنگی امام هشتم(ع) چیست؟

نیاز انسان به توحید، شناخت خدا، ایمان به خدا، اطاعت خدا و تسلیم در برابر او مهم ترین نیاز انسانهاست. بشر بدون معرفت، اطاعت و ارتباط با خدا و عبادت او در ظلمات زندگی می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود مهدی پور:نیاز انسان به توحید، شناخت خدا، ایمان به خدا، اطاعت خدا و تسلیم در برابر او مهم ترین نیاز انسانهاست. بشر بدون معرفت، اطاعت و ارتباط با خدا و عبادت او در ظلمات زندگی می کند.

 اهداف و راه خویش را نمی بیند، نابیناست. بدون توحید، انسان نه برای «از کجا آمده ام» پاسخی می یابد، نه برای «به کجا می روم» جوابی دارد. و نه «آمدنم بهر چه بود» را می تواند پاسخ دهد.
توحید نیاز روح و روان انسان است، نیازی که در شمار نیازهای فرهنگی است. توحید سالم ترین و مفیدترین غذای قلب و مغز انسانهاست. اکسیژن زندگی و آب حیات جامعه بشری است.

میراث فرهنگی امام هشتم(ع)
کلمه «لا اله الا ا...» دژ امن الهی در برابر هجوم شیاطین و سلاطین است. چتر ایمنی خدا بر سر جوامع بشری است. در جهان جهل و جور و فریب و در برابر نگهبانان زر و زور و تزویر، فرعون و قارون و بلعم، تنها یک قلعه امن و استوار وجود دارد و آن برج بلند و پولادین توحید است. تلاش امام رضا علیه السلام در گسترش اندیشه توحیدی و آموزشی محتوای «لا اله الا ا... » به افراد و امت اسلامی و تربیت جامعه ای خدامحور، در صدر تمام تلاشهای آن بزرگوار است:
سیره قرآنی، تلاشهای تفسیری امام رضا(ع)، سیره امام هشتم در زمینه دعا و نیایش، آموزه های رضوی در باب دعا، استغفار، تسبیح و یاد خدا، تحمید و تهلیل و تکبیر، اقدامات شب زنده داری و تهجد امام، نیایش های صبح و شام و نماز و تعقیبات نماز و ادعیه امام در ماه های رجب، شعبان و رمضان و بویژه دعای عمیق سحرهای ماه رمضان ( اللهم انی اسئلک من بهائک و کل بهائک بهی ) یکی از بهترین میراث فرهنگی حضرت در باب توحید است.
در اندیشه رضوی نعمت و قدرت از آن خدا و در دست اوست و اگر انسان گرفتار فقر می شود و یا از مشکلات آینده بیم دارد، باید به خود و دیگران یادآور شود، که هیچ تغییر و عامل حرکت و سکونی و هیچ انرژی حرکت آفرین و کنترل کننده ای جز به کمک خداوند متعال وجود ندارد.
حضرت رضا(ع) از پدر بزرگوار و اجداد گرامی اش از رسول گرامی نقل کرده است که فرمود: کلمه توحید سخنی بزرگ و در پیشگاه خداوند، گرانبهاست. هر کس صادقانه و از روی اخلاص آن را بگوید، شایسته بهشت می شود و هر کس بدون پذیرش قلبی و به دروغ آن را به زبان آورد، جان و مالش در امان است، ولی سرانجامش در آتش خواهد بود.

 

ولایت، شرط تحقق توحید
امامت، تداوم بخش مسؤولیت های پیامبران و ضامن اجرای اهداف بلند ایشان است. نخستین و بهترین وظیفه پیامبران برقراری رابطه عقلی، قلبی و عملی بین خدا و خلق خداست. تحکیم معرفت الهی، تقویت عشق ربوبی، و هماهنگ سازی رفتار انسان با اهداف الهی، رسالت بزرگ پیامبران خداست. در میدان عمل، تا انسان از سلطه طاغوتها آزاد نشود توحید تحقق نمی یابد و انسان توان عبادت و اطاعت خداوند ندارد .
شعار « لااله الاا...» بهترین شعار پیامبران و شرط نخست اسلام و مسلمانی است. شعار « محمد رسول ا... » پیش شرط عینیت بخشی به فرمان خدا در زندگی فردی و اجتماعی است. همان گونه که در عصر خاتمیت قلب محمد(ص) و علی(ع) آیینه اراده الهی و زبان آنها ترجمان وحی آسمانی است. توحید و نبوت جز با پذیرش امامت مقدور نیست و اهداف رسالت جز با تعیین امام و امامت عملی نمی شود. نه معرفت خداوند بی تعلیم رسالت مقدور است و نه اطاعت خدا و پیوند قلبی و عاطفی و عملی با او بدون رهبری آسمانی و اطاعت از خلفای رسول خدا ممکن است.
از اینجاست که امامت و رهبری اسلامی، جایگاهی آسمانی است نه زمینی، مدیریت علمی و فقهی و فنی و هنری نیست، مدیریت قرآنی است، هم علم است، هم ایمان، هم فقه است هم اخلاق ، هم قدرت روحی است، هم محبوبیت اجتماعی، هم پیوند با خالق است و هم دلسوزی برای مخلوق، هم علم قرآنی است، هم شناخت انسان . سخن از دموکراسی و اریستوکراسی و انتخابات مستقیم و غیر مستقیم نیست. رهبری شایسته توسط فقیهان عادل و آگاه کشف می شود، نصب نمی گردد، ولی فقیه منصوب خبرگان نیست، توسط فقهای عادل و آگاه و امین مردم شناخته و معرفی می گردد. سخن از انتخاب اعیان و اشراف و یا « مردم سالاری » نیست. سالار و سردار زمین و زمان خداست و در اندیشه شیعه، رهبر کسی است که از همه به خدا نزدیک تر است و راه تشخیص آن موازین قرآن و سنت و فقهای عادل و آگاه به زمان هستند.

 

امام رضا(ع) و ایران

امام یادگار پیغمبر و پاره تن آن بزرگوار و پناه بشریت مظلوم است، پیوند مردم ایران با امام هشتم(ع)، نماد ارتباط امت و امامت و عقیده شیعه نسبت به موضوع رهبری است.
الطاف و برکات پیامبر اعظم(ص) توسط این یادگار محمد(ص) و علی(ع) در این سرزمین جاری است.این بزرگوار، در اخلاق و رفتار و دانش و رحمت و برکات، جلوه ای از حبیب خدا و پرتوی از« رحمة للعالمین» است که در افق تابناک خراسان می درخشد.
برکات دنیوی، علمی و معنوی و برآوردن حوائج کوچک و بزرگ میلیونها زائر دور و نزدیک در طول قرنها سبب شده مرقد و بارگاه این امام رئوف، همیشه و در تمام ساعات، کانون اجتماع و عشق و راز و نیاز مردم و نقطه امید محرومترین گروه های اجتماعی باشد، در باور مردم ما ثامن الحجج(ع) پناه همه مردان و زنان و مردمان نیازمند است.
میلیونها گرفتار و غمزده و رنج دیده از سختی های زمین و زمان رهسپار سرزمین مقدس خراسان و مشهد الرضا می شوند، و آزاد از هر گونه غم واندوه به خانه و زندگی خویش باز می گردند.
از روزی که سحاب رحمت رضوی از آفاق مدینه تا مرو دامن گسترد، باران دانش و سخاوت مشرق زمین را صفایی دیگر داد و درخت پاک آزادی و رهایی از سلطه طاغوت ها در جای، جای میهن اسلامی سر برآورد. برآوردن حوائج کوچک و بزرگ مردم و تأمین آب ونان وعزت و آبرو و توفیق خدمت و قبولی توبه و دریافت برگ آزادی از آتش و کارت عبور از صراط و ورود به بهشت، همه و همه، نمونه های فراوان الطاف رضوی است. قطره های ریز و درشت باران رحمت و رأفت رضوی است که بر سر عارف و عامی می بارد. توحید و ولایت دو چشمه آسمانی است که امام هشتم(ع) در مسیر مدینه تا مرو جاری ساخت. هنوز هم این چشمه های پر برکت، زمین خشکیده را حیات می بخشد، گیاهان پژمرده را طراوت می دهد، و غبار غم از چهره تشنگان می شوید.
منابع:
1-مسند الامام رضا (ع)، ج2 .
2- من لا یحضره الفقیه ، ج 2.
3- عیون اخبار امام رضا، ج 2 .
4- التوحید به نقل از کوثر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۷/۰۲
1
1
هرکسی به یگانگی خداوند اقرار کرد اسلام آورده است و مسلمان است اما کسی دارای ایمان قلبی و حقیقی میباشد که بر اساس این توحید و یگانگی خداوند عمل نماید
بهشت را به بها بدهند و به بهانه ندهند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۷/۱۹
0
0
سر اسلام و راز دین در کلمه توحید و عمل به توحید است فهم و درک یگانگی خداوند می تواند در بازار مکاره دنیا نجات بخش بشر سرگردان باشد / شب تولد امام رضا در جوار آرامگاه ایشان یک دل سیر با خدا راز و نیاز کردم و لذت بردم
نظرات بینندگان