arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

با حذف کنکور حاشیه های آن چه می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سال 86 مجلس شورای اسلامی قانون نحوه پذیرش دانشجو را به تصویب رساند.

 

 قانونی که به زعم کارشناسان با شتاب و بدون توجه به مشکلات آموزش و پرورش تصویب شد. بر اساس مصوبه مجلس هفتم قرار بود کنکور تا سال 90 حذف شود و داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. آموزش و پرورش و وزارت علوم نتوانستند قانون را طبق زمانبندی مجلس اجرا کنند.
آموزش و پرورش نمی تواند سوابق تحصیلی داوطلبان را به سازمان سنجش اعلام کند. هر چند حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده بود که نرم افزاری را برای تسهیل و تسریع در آماده کردن سوابق تحصیلی دانش آموزان تهیه کرده است. با این حال در کنکور امسال هم آموزش و پرورش نتوانست سوابق تحصیلی را اعلام کند و همچنان معدل سال سوم دبیرستان ملاک سازمان سنجش برای اجرای قانون 15 درصد بود.
مجلس دو سال به زمان تعیین شده قبلی اضافه کرد و حالا قرار است دولت قانون حذف کنکور را در سال 92 اجرا کند. مجلس از این تاخیر گله مند است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می گوید : در اجرای این قانون کم کاری از جانب دولت بوده است و هر دو وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم وتحقیقات را مقصر می داند. در کنکور 89 سوابق تحصیلی داوطلبان تا حد 15 درصد موثر بود. این درصدی است که باید سال 87 اعمال می شد.
وزیر پیشین آموزش و پرورش، حذف کنکور را بی عدالتی می دانست و وزیر سابق علوم نیز با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش آمادگی حذف کنکور را ندارد کار جدی برای اجرای این قانون انجام نداد. به طور معمول وقتی قرار است دو وزارتخانه کار مشترکی انجام دهند، آن کار یا انجام نمی شود و یا با تاخیر فراوان و به صورت ناقص انجام می شود. ضمن اینکه وزرا معمولا سلایق خود را در اجرای قانون دخالت می دهند.
اگر دانشگاه های ما مستقل باشند و هر دانشگاهی در سیاستگذاری های خود آزاد باشد، پذیرش دانشجو نیز توسط دانشگاه ها و به صورت جداگانه صورت می گیرد. اما در حال حاضر با استقلال دانشگاه ها فاصله داریم ، بنابراین سیاست پذیرش متمرکز دانشجو تداوم می یابد.واضعان قانون حذف کنکور در سال 86 تصور می کردند با حذف کنکور و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ، گزینش دانشجو عادلانه تر خواهد شد و اضطراب و نگرانی داوطلبان جای خود را به آرامش می دهد و بساط تجارت آموزشی که حول مساله کنکور شکل گرفته است برچیده می شود. اما کارشناسان هشدار می دهند که با جایگزین شدن سوابق تحصیلی هیچ یک از این مشکلات حل نمی شود.
برخلاف تصور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور و آزاد ، رقابت در کنکور کاهش نیافته است. هم اکنون بعضی دانشگاه ها با صندلی خالی مواجهند . اما رقابت اصلی بر سر حدود ده رشته مهندسی ، پزشکی و حقوق و... در دانشگاه های دولتی و برتر پایان ناپذیر است.
قبولی درکنکور همچنان به صورت یک کالای کمیاب باقی مانده است.وقتی در آزمون تخصصی پزشکی با 16 هزار داوطلب و برگزاری متمرکز و تمهیدات امنیتی و حفاظتی شدید ، دو روز پیش ازبرگزاری امتحان ، سوالات از چند کانال به فروش می رسد ؛ در وسعتی به پهنای ایران برای جلوگیری از وقوع تقلب و تخلف هایی مانند ؛ فروش نمره در دبیرستانها ، تخلف در تصحیح اوراق امتحانات تشریحی ، پارتی بازی؛ نمره سازی و... در بیش از هفتصد منطقه و هزاران حوزه امتحانی چه تدابیری اندیشیده شده است؟
بازار تجارت آزاد برای ورود به دانشگاه در رشته های مطلوب نه تنها از بین نمی رود، بلکه به دبیرستان ها کشیده می شود. کلاس های درس دبیرستان به کلاس کنکور تبدیل می شوند و نمره هر امتحانی مانند کنکور اهمیت حیاتی پیدا می کند. مافیای کلاس کنکور اگر وجود داشته باشد به دبیرستانها نفوذ می کند.
 

نظرات بینندگان