arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۳ - ۲۵ دی ۱۳۹۶
الحیات:

ورود روس‌ها و چینی‌ها به میدان برای حفظ برجام پس از ضرب‌الاجل اخیر ترامپ

ایران تحریمهای واشگتن علیه رئیس دستگاه قضایی خود، آیت الله صادق لاریجانی را تجاوز آمریکا به ‏خطوط قرمز دانسته و اعلام کرد پاسخی جدی به این اقدام خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برجام پس از تحریم‌های جدید آمریکا به کدام سو می‌رود؟ / تعهد روسیه برای نجات توافق هسته‌ای

الحیات نوشت: ایران تحریمهای واشگتن علیه رئیس دستگاه قضایی خود، آیت الله صادق لاریجانی را تجاوز آمریکا به ‏خطوط قرمز دانسته و اعلام کرد پاسخی جدی به این اقدام خواهد داد. علاوه بر اینکه با وجود مهلت ‏دادن رئیس جمهور ایالات متحده به هم پیمانان اروپایی اش برای اصلاح عیوب برجام، ایران بر ‏مخالفت خود با تعدیل در این توافق تاکید کرد. در این میان، مسکو و پکن با قدرت از توافق هسته ‏ای دفاع می کنند و حتی روسیه متعهد شده است که تمام تلاشش برای نجات توافق را به خدمت ‏گیرد.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان در ادامه گزارش خود آورده است: این اعلام مسکو پس از تصمیم ترامپ برای به حالت تعلیق درآوردن تحریمهای اقتصادی ایران در ‏رابطه با توافق هسته ای صورت گرفت و در پی صحبتهای ترامپ در مورد ضرورت تعدیل در برجام و ‏إعمال تغییراتی در آن، وزارت خارجه ایران تاکید کرد که تهران از التزامات خود در چارچوب توافق ‏هسته ای فراتر نمی رود، هیچگونه تعدیلی را نمی پذیرد و اجازه الحاق پرونده های دیگری به برجام ‏را نخواهد داد. گذشته از این، ایران تحریمهای آمریکا علیه لاریجانی را عملی خصمانه دانست که ‏خلاف قوانین بین المللی است و بی پاسخ نمی ماند.‏

همچنین محمد جواد ظریف، در گفتگویی تلفنی با همتای چینی اش با اشاره به توهین ترامپ به ‏دولتهای آفریقایی اظهار داشت: مایه تاسف است که کسی زمام امور در ایالات متحده را بر عهده دارد ‏که از کمترین درجه از فهم و درک برخوردار است. در مقابل وزیر خارجه چین تصریح کرد که تمام ‏طرفها مسئولیت حفظ توافق را دارند، چرا که توافق مذکور سهم عمده ای در جلوگیری از انتشار ‏سلاح هسته ای و حفظ امنیت و استقرار در منطقه و جهان دارد.‏

در این بین، سرگی ریابکوف اظهارات تازه دولت آمریکا را سلبی توصیف کرده و آن را یکی از ‏بزرگترین اشتباهات سیاست خارجی ایالات متحده دانست. ریابکوف در ادامه صحبتهایش افزود: ‏تدریجا به این نتیجه می رسیم که آمریکا در داخل تصمیم به کناره گیری از توافق هسته ای را دارد ‏یا اینکه به زودی چنین تصمیمی اتخاذ می کند، اما مسکو تلاش گسترده ای را به همراه اروپا و چین ‏برای برای نجات توافق هسته ای انجام می دهد. وی در پایان سخنانش در این باره گفت: آنچه از ‏ترامپ در خصوص دعوت از ایران برای مذاکره شنیدیم، امری ناقض منطق توافق است.

نظرات بینندگان