arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

توهین به معلولان در تلویزیون

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک پژوهشگر از توهین به معلولان جامعه ایرانی در رسانه ملی به شدت ابراز نگرانی کرد.

کاوه گوهرین، مترجم و پژوهشگر ادبیات معاصر فارسی در گفت و گو با خبرنگار ادبی خبرگزاری سینمای ایران، از اشاعه زبان سخیف در دیالوگ های سریال های ایرانی ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه شاهد آن هستیم که در سال های اخیر از سیما ادبیاتی به جامعه تزریق می شود که در شان نیست.

وی افزود: وقتی این ادبیات خیلی زود بر زبان فرهیخته ترین افراد این جامعه جاری می شود نباید از استفاده آن توسط مخاطب کودک و نوجوان غافلگیر شد. من واقعا متاسفم که به نام ادبیات عامه، واژه هایی به جامعه القا می شود که یک پزشک نیز آن را به وفور در مکالمات روزمره استفاده می کند.

این پژوهشگر همچنین گفت: وقتی تلویزیون را روشن می کنیم به وفور می بینیم که شخصیت ها برای تحقیر یکدیگر از جمله هایی مانند «مگه کوری»، «مگه کری» و «مگه چلاقی» استفاده می کنند. آیا رسانه ملی از این طریق می خواهد حقوق اقلیت ها را رعایت کند؟ این واقعا دردناک است که تصور کنیم یک هموطن معلول روزانه بار ها این جمله ها را از تریبون رسانه ملی بشنود. مگر همه در کشور ما از نظر بدنی کاملا سالم هستند؟ رسانه ملی ما با بی توجهی به این ظرافت های زبانی، متاسفانه دارد به بیراهه می رود.

او در پایان لودگی های زبانی را مهم ترین راهکار سیما برای خنداندن مخاطب دانست و گفت: وقتی هیچ موقعیت کمیکی به ذهن نویسندگان بدون خلاقیت سیما نمی رسد، از طریق به سخره گرفتن لهجه ها، راه را برای توهین به اقلیت ها باز می کنند. این در حالی است که رسانه ملی باید پرچم دار وحدت و یکپارچگی مردم ایران باشد. من از این بابت شدیدا احساس خطر می کنم.
نظرات بینندگان