arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۸۸۴۷
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۰۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۰

مانور سیاسی صالح و عربستان علیه مردم یمن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسن هانی زاده- تحلیلگر مسایل جهان عرب : تشدید درگیریهای اخیر یمن که به کشته شدن بیش از 50 تن منجر شد اوضاع این کشور را وارد مرحله حساسی ساخت.


این درگیری زمانی آغاز شد که علی عبدا... صالح دیکتاتور فراری یمن از تبعیدگاه خود در ریاض از معاون خود خواست تا با رهبران اپوزیسیون بر اساس طرح شورای همکاری خلیج فارس مذاکره کند.
در حال حاضر، عبد ربه منصورهادی معاون رئیس جمهوری یمن اداره امور کشور را بعهده گرفته است.شورای همکاری خلیج فارس به تازگی طرحی را ارائه داد که بر اساس آن علی عبدا... صالح دیکتاتور یمن تا سال 2013 همچنان در قدرت باقی بماند و پس از برگزاری انتخابات آزاد قدرت را به فرد منتخب واگذار کند. این طرح از همان ابتدا با مخالفت رهبران اپوزیسیون مواجه شد زیرا علی عبدا... صالح در نظر دارد تا در سال 2013 از رهگذر برگزاری یک انتخابات ظاهری و شکلی قدرت را به فرزند خود احمد علی عبدا... واگذار کند. علی عبدا... صالح که از 3 ماه پیش و در پی وقوع انفجاری در مقر کاخ ریاست جمهوری برای معالجه به ریاض رفته مایل نیست از قدرت کناره گیری کند.عربستان سعودی که از هرگونه تغییر در ساختار سیاسی همسایه خود یمن، نگران است و تلاش می کند تا علی عبدا... صالح را به قدرت بازگرداند.
جوانان انقلابی یمن با آگاهی از توطئه مشترک عربستان و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس از رهگذر حضور مستمردر میدان «تغییر» شهرصنعا خواهان کناره گیری فوری دیکتاتور یمن شدند.
عربستان و علی عبدا... صالح ابتدا برای مقابله با جوانان انقلابی گزینه جنگ داخلی را در دستور کار خود قرار دادند. اما جوانان یمنی با صدور بیانیه هایی، جنگ داخلی را خط قرمز ملت یمن دانستند و از سران قبایل پرنفوذ این کشور خواستند تا فریب مانورهای سیاسی عربستان وعلی عبدا... صالح را نخورند.
در روزهای اخیر احمد علی عبدا... صالح فرزند دیکتاتور یمن و فرمانده گارد جمهوری برای متفرق ساختن تجمع جوانان یمنی به سربازان این گارد دستور داد تا با استفاده از گلوله واقعی تظاهرکنندگان را متفرق کنند.
این در گیریها منجر به کشته شدن 50 تن و زخمی شدن بیش از 200 نفر شد که این وضعیت فضای سیاسی یمن را بیش از پیش پیچیده تر کرد. در حال حاضر، استفاده از سران قبایل یمن برای ایجاد یک جنگ داخلی، آخرین گزینه عربستان و علی عبدا... صالح برای خروج از بن بست فعلی تلقی می شود.
در صورت بروز جنگ داخلی در یمن به یقین عربستان به بهانه کنترل مرزهای خود در شمال یمن، نیروهای خود را در این منطقه متمرکز خواهد کرد تا در فرصت مناسب بخشهایی از مناطق شمالی یمن را تجزیه کند.اما بنظر می رسد جوانان یمن با توجه به شرایط موجود اجازه نخواهند داد سران سنتی قبایل به بهانه حفظ امنیت یمن در کنار گارد جمهوری به کشتار مردم بپردازند.
نظرات بینندگان